Online04.07.2019

Deze kunstmatige intelligentie weet voor jij iets koopt dat je het gaat retourneren


Winkel jij nog wel eens in een fysieke winkel? Sommige shoppers gebruiken ze alleen om online gekochte artikelen te retourneren. Want, dat gebeurt vaak. Natuurlijk stop je weleens wat items in je mandje waarvan je eigenlijk al weet dat je ze gaat retourneren, maar die je toch even wil aanpassen. Er is nu kunstmatige intelligentie ontwikkeld die al weet voor jij iets koopt dat je het gaat terugbrengen of -sturen.

4 biljoen in 2020

Er wordt verwacht er in 2020 voor 4 biljoen dollar online zal worden gewinkeld. De meeste mensen kijken eigenlijk niet goed wat het retourbeleid is van een winkel, terwijl hierin grote verschillen zijn. De een laat je, zelfs als je alles terugstuurt, opdraaien voor de retourkosten en de ander zorgt ervoor dat zowel het afleveren als het retourneren gratis is. De meeste grote winkels hebben dit laatste beleid, waardoor online winkelen steeds prettiger wordt, inclusief het retourneren. Dat wordt dus volop gedaan. Schattingen zijn dat maar liefst een derde van de online aankopen retour gaan.

Google en ecommerce-bedrijf Myntra Designs hebben de krachten gebundeld om te onderzoeken of er nog voor een aankoop werd gedaan, al kon worden ingeschat of iemand het artikel zou terugsturen. Dat werd gedaan met een mix van informatie: onder andere voorkeuren, lichaamsvorm en bekeken artikelen. De 600.000 artikelen van Myntra Designs werden gebruikt voor het onderzoek. Er zijn bij Myntra wekelijks ongeveer 1 miljoen bestellingen. Het is gebleken dat er eerder geretourneerd wordt als er meerdere soortgelijke producten in het mandje liggen. Dat is op zich vrij logisch: sommige klanten bestellen een broek in twee maten, om zeker te zijn dat hij past.

Past niet

Daarnaast bleek dat 53% van de retouren te maken hebben met het niet passen van de kleding. Een winkelwagen met meer dan vijf artikelen erin heeft bovendien in 72% van de gevallen een retour, terwijl dat bij winkelwagentjes met slechts 1 artikel slechts 9% is. Oude artikelen gaan bovendien twee maal vaker retour dan mode uit het huidige seizoen. Het plan is dan ook om bepaalde items onretourneerbaar te maken, waarbij je dan een coupon krijgt. Het bedrijf hoopt hierdoor het aantal retouren terug te dringen.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen