Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
In de eerste helft van dit jaar is het aantal online winkelaankopen gedaald. Niet heel schrikbarend, maar we gaven met z’n allen in de eerste zes maanden van 2023 voor 3 procent minder uit aan online shoppen dan in de eerste zes maanden van vorig jaar. Marktonderzoeker GfK heeft dat bekend gemaakt naar aanleiding van een in oprdacht van Thuiswinkel.org uitgevoerd onderzoek.
Alles wordt duurder, dus we kopen minder
De daling heeft waarschijnlijk niets meer te maken met de zogenoemde ‘coronacorrectie’. In de coronajaren, toen fysieke winkels vaak langere tijd gedwongen gesloten moesten blijven, shopten we veel meer online. Na het verdwijnen van de coronamaatregelen gingen veel mensen voor bepaalde aankopen weer fysiek naar een winkel, waardoor het online shopgedrag daalde.
De huidige daling lijkt met name het gevolg van de stijgende prijzen van producten en de torenhoge inflatie waar we de afgelopen achttien maanden mee kampten, en die nog steeds veel hoger is dan wenselijk en gewoonlijk. Het gevolg van deze ontwikkelingen is dat we minder aankopen doen om geld te besparen. Dat heeft dus ook zijn weerslag op het online shoppen.
Hoewel we in de eerste helft van 2023 dus drie procent minder uitgaven aan online aankopen, daalde het aantal producten dat online gekocht werd met ‘slechts’ 1 procent. Ook dat is natuurlijk een gevolg van de inflatie en stijgende prijzen. We gaan steeds vaker op zoek naar goedkopere producten. De daling was het sterkst bij de online verkoop van kleding. Die verkopen daalden in dit eerste half jaar met 12 procent.
Meer uitgegeven aan online diensten
Overigens dalen niet alle online verkopen. Aan diensten gaven we namelijk in de eerste zes maanden van 2023 zo’n 10 procent, vergeleken met een jaar geleden, meer uit. Denk daarbij niet alleen aan abonnementen voor bijvoorbeeld streaming diensten, maar ook het aanschaffen van een vakantie of kaarten voor evenementen.
Uitzondering bij de diensten zijn de verzekeringen en telecom. Daar daalden de online bestedingen wel, waardoor het lijkt alsof consumenten door de stijgende prijzen en lasten juist daarop meer willen besparen.
Over het geheel genomen steeg het bedrag dat we met z’n allen online uitgeven nog wel. Dat kwam uit op 16,3 miljard euro, een stijging van 2 procent vergeleken met een jaar eerder.
Verder lezen over Online Shop
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024