Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Wat zijn we blij dat concerten weer kunnen, maar wat is het toch een vervelend proces om daadwerkelijk op je concert te kunnen verschijnen. We hebben het niet over problemen door de NS of artiesten die last minute toch moeten afzeggen door gezondheidsproblemen. We hebben het over de informatie en de kaartverkoop. Die zijn in veel gevallen nogal stressvol. We noemen drie redenen waarom het zo ingewikkeld is om ontspannen te zijn wanneer het om concerten gaat.
De gretige artiest
Of het kwam door The Weeknd die wat voorrang kreeg of dat het toch bewust was: Chris Brown kondigde al vrij vroeg in december aan dat hij ging toeren en daar stond ook een Nederlandse datum bij. De fans waren hyped, maar het duurde uiteindelijk weken voordat de kaartverkoop daadwerkelijk van start ging. Elke keer kijken: hebben we iets gemist? Was het een foutje van meneer Brown? En dit gebeurt vaker. Nu is de hype rondom een concert enerzijds heel fijn, maar dat afwachten is vervelend op het moment dat je die datum wel vast vrijhoudt maar nog niet zeker bent of je dan echt bezet bent of niet.
De stille poptempel
De meeste poptempels en concertzalen denken er wel over na: Tivoli en Paradiso hebben beiden manieren om te ontdekken welke concerten er ‘Net Bevestigd’ zijn. Echter zijn er ook die die dat niet hebben. Melkweg had het, maar heeft het met de komst van de vernieuwde website afscheid genomen van deze mogelijkheid. We hebben gevraagd of die nog kwam, maar helaas is die vraag nog onbeantwoord gebleven. 013 is ook een beruchte poptempel zonder ‘Net Bevestigd’: daar moet je dus elke keer de hele lijst door om te weten te komen of er nieuwe concerten zijn aangekondigd. Op de vraag of daar iets op te bedenken valt was het antwoord: abonneer je op de nieuwsbrief. De nieuwsbrief die steevast wordt verstuurd op het moment dat de kaartverkoop allang is gestart. Het is zonde, want hierdoor lopen veel muziekfans hun favoriete artiest misschien mis. Plus: de boeker of planner wil toch ook dat zijn werk zichtbaar is?
De machtige ticketverkoper
We schreven er al eerder over: de gemoederen rondom de kaartverkoop zelf kunnen hoog oplopen. Mensen nemen zelfs speciaal een bepaald merk creditcard omdat die vaak presales heeft met nog vroegere toegang tot de kaartverkoop. Die mensen kennen het: vol adrenaline om tien uur op vrijdag klaarzitten om vervolgens het bloedstollende wachtrijproces van het almachtige Ticketmaster in te gaan. Ticketmaster heeft ook nog eens Live Nation overgenomen, want het een nog machtiger bedrijf maakt. Iets waar onder andere de fans van Taylor Swift al niet over te spreken waren. Tijdens de wachtrij van The Weeknd moest je zelfs af en toe even bewijzen dat je een mens was: waardoor je even de wachtrij niet meer zag. Niet goed voor je hart.
Concertkaartjes kopen
Maar: sta je eenmaal op die avond mee te zingen met al die teksten die je zo goed kent, het hele concert met je telefoon te filmen terwijl je dat nooit meer gaat terugkijken of te genieten van jouw idool die dat ene nummer zo mooi akoestisch brengt: dan is al die stress het toch weer waard. Wij denken alleen dat veel van die stress kan worden verholpen. Zet op je pagina wat er ‘Net Bevestigd’ is (en dan liever niet op de manier van Afas Live met zijn nooit heel lekker werkende website met ‘Nieuw’, ‘On Sale’ en ‘Highlights’) en Ticketmaster, vertel mensen beter wat het proces precies inhoudt. Ververst de ticketpagina vanzelf of moet je zelf refreshen voor je naar de wachtrij gaat? Wat kan er allemaal gebeuren in de wachtrij en wat moet je dan doen? Maak die dingen deel van het proces en de muziekfans zelf ook, zodat concertkaarten kopen een beetje meer voelt zoals het concert zelf.
Verder lezen over Music
Online08.04.2024
Spotify komt met gepersonaliseerde AI-playlist die je zelf maakt
Online05.04.2024
Muziekstreamingdienst Spotify lijkt steeds meer op Primark
Gadgets26.03.2024
Vinyl blijft het winnen van CD’s: dit is waarom
Lekker analoogEntertainment15.03.2024
Fans van Taylor Swift zorgen voor aardbeving
Online13.03.2024
Spotify laat je nu ook muziekvideo’s bekijken
Entertainment08.03.2024
Spotify wordt veel duurder in Frankrijk: ook bij ons?
Hoeveel is nog onbekendOnline01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressNieuws29.02.2024
Live muziek doet meer met je dan Spotify
Verder lezen over Muziek
Online03.04.2024
Na wetenschappers nu ook AI-brandbrief vanuit muziekindustrie
Online23.01.2024
Zoveel verdient een artiest met spatial audio op Apple
Entertainment25.12.2023
Top 2000: elke jaar dezelfde oude liedjes? Of toch niet?
Entertainment25.12.2023
Fijne kerstdagen! Dit wordt nu het meest geluisterd op Spotify
Entertainment07.12.2023
Taylor Swift is TIME Person of the Year: 5 redenen waarom
Online03.12.2023
AI en muziek: wat artiesten doen met kunstmatige intelligentie
Entertainment29.11.2023
Spotify Wrapped 2023 staat erop: bekijk nu jouw favorieten
Entertainment29.11.2023
Wanneer verschijnt Spotify Wrapped 2023?
Verder lezen over Tickets
Online01.03.2024
10 tips om concertkaartjes te kopen via Ticketmaster
Tips tegen ticketstressOnline16.05.2023
3 manieren waarop Ticketswap beter kan
Online19.11.2022
Wordt kaartverkoopplatform Ticketmaster te machtig?
Entertainment29.08.2022
5 tips om concertkaartjes kopen minder stressvol te maken
Entertainment11.08.2022
Je kunt nu direct op Spotify concertkaartjes kopen
Nieuws14.06.2019
Ticketmaster komt met eigen ‘TicketSwap’
Online13.08.2018
Ticketmaster stopt onder druk met tweedehands ticketsites
Straks alleen nog maar tickets doorverkopen voor originele prijs of lagerOnline04.07.2017