Is ze niet aan het tikken, dan reist ze rond in de wondere wereld van entertainment of op een toffe plek in de echte wereld. Mario is de man van haar leven, Belle is haar beste vriendin en haar laptop is nooit ver weg.
Uit onderzoek onder de burgers van diverse Europese landen blijkt dat Nederland de koploper is als het gaat om het online kopen en verkopen van tweedehands producten. In het afgelopen jaar zegt 44 procent een tweedehands product te hebben gekocht en de helft heeft een tweedehands product verkocht.
Tweedehands shoppen
Sowieso blijven we elk jaar meer online kopen en dat doen we dus ook tweedehands. Vooral de categorie mode, accessoires en schoenen is populair. Of het nu gaat om Nike-sneakers die je niet in de loterij van Nike zelf kon kopen, of babykleertjes waar een ander kind volledig uitgegroeid is: we vinden het fijn om iets van onze mede-landers te kopen of iets te verkopen en er nog een zakcentje mee te verdienen.
Waar we wel wat meer aandacht aan zouden moeten besteden, dat is retourneren. Het is totaal niet duurzaam, maar we doen dat van alle Europese landen het meest. 38 procent retourneert een product dat niet aan de verwachtingen voldoet: iets wat in Frankrijk slechts 18 procent is. Misschien komt het omdat onze infrastructuur qua pakjesbezorgers zo goed in elkaar zit, of ons land zo klein is, of onze consumentenregelgeving zo streng: in ieder geval lijken we niet te schromen om iets terug te sturen en hoewel het vanuit klanttevredenheid beter is, is het voor wat betreft de planeet niet al te best. Wees je dus iets bewuster als je meerdere maten besteld of iets waarvan je eigenlijk al weet dat het niet bij je lichaamsvorm past: dat scheelt je immers zelf ook weer veel gedoe.
Liever geen luxe
We kopen online graag mode en schoenen, maar ook reizen zoeken we veel online en kopen we ook veel online (49 procent). Luxe producten blijken we liever niet online te kopen. Misschien hangt dat samen met het feit dat die meestal niet in de aanbieding zijn, terwijl aanbiedingen het eerste zijn waar we als consumenten op letten als we online shoppen. We willen korting, we willen van aanbiedingen gebruikmaken en zorgen dat het product goedkoper is, in plaats van dat we kwaliteit hoger beoordelen. Wel blijken we graag een bekend merk te kopen.
Maar waarom kopen we zo graag online, en zo graag tweedehands? Dat is vooral omdat het sneller is dan naar de stad moeten fietsen, het is gemakkelijk en je hebt een enorme keuze in producten. Vooral dat laatste speelt een grote rol bij tweedehands aankopen: in de lokale tweedehandswinkel heb je maar zo veel producten, terwijl Marktplaats of Vinted duizenden pagina’s hebben vol met items. Bovendien betalen we graag via iDeal, wat vrij anders is dan de rest van Europa, dat toch vaker kiest voor Paypal of Google Pay. iDeal is ook wel heel makkelijk in gebruik en je hebt meteen resultaat: het is meteen afgeschreven, terwijl je bij bijvoorbeeld Paypal even moet wachten.
Leerpunt: retourneren
Hoewel we er goed en duurzaam aan doen om meer tweedehands gefocust te zijn, missen we die duurzame manier van denken wel enigszins als we kijken naar het retourneren van artikelen. Daar kunnen we nog wel wat leren van andere landen, maar welke mogelijkheden er ook zijn: we moeten vooral kijken naar ons eigen gedrag.
Verder lezen over Nederland
Nieuws29.04.2024
Getir stopt met flitsbezorging in Nederland
Ook weg uit de UK, US en DuitslandNieuws27.04.2024
Het is Koningsdag! Dit zijn de leukste tweets en inhakers
Entertainment09.04.2024
Alles wat je moet weten over het casino zonder Cruks
Technology28.03.2024
De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland
Nieuws26.03.2024
Witte Donderdag, Pasen, Pinksteren: zo zit het met de feestdagen
Lifestyle20.03.2024
Dit zijn de beste Nederlandse steden voor padellers
Entertainment09.03.2024
Wie is de Mol S24 – Finale: wie is uiteindelijk De Mol?
En de Mol is...Nieuws07.03.2024
Drones & AI helpen boeren bij het voldoen aan Europese milieuregels
Verder lezen over Onderzoek
Nieuws24.04.2024
Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt
Het is niet wat je denktSocial Media23.04.2024
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welNieuws03.04.2024
Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate
Sneller zienTechnology01.04.2024
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Nieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Technology29.03.2024
NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen
Verder lezen over Online Shop
Online26.04.2024
Webshop Shein moet oppassen met namaakkleding door EU-regels
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Online27.03.2024
5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen
Online14.03.2024
Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers
Online11.03.2024
Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden
Nieuws04.03.2024
Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen
DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
Online25.01.2024