Online09.10.2023

​Moeten we netjes zijn in onze gesprekken met AI?


Veel mensen zijn netjes richting bijv. ChatGPT. Ze bedanken na een uitgespuugde tekst of ze vragen “Kan je aub…” Er was een Reddit vraag hierover zes maanden geleden met als kop:

Is anybody else polite when talking with ChatGPT?

Sommige reacties waren hilarisch: “Wees altijd beleefd. Een van de eerste dingen die de robotoverlords zullen doen als ze het overnemen, is de eerdere gegevens ophalen van je interacties met de proto-AI waar we nu mee te maken hebben. Wees aardig, en misschien zijn ze ook aardig tegen jou.” Collega Rens van der Vorst heeft hier een leuke column over geschreven.

Maar nu even serieus. Recentelijk stuitte ik op een wetenschappelijk onderzoek dat de bekwaamheid van grote taalmodellen (LLMs) onderzoekt om emotionele prikkels te begrijpen. Hierbij werden diverse LLMs geanalyseerd, zoals Flan-T5-Large, Vicuna, Llama 2, BLOOM, ChatGPT en GPT-4, over een reeks van 45 taken.

Uit het onderzoek bleek dat het gebruik van emotionele prikkels de prestaties van LLMs kan verbeteren. Voor dit doel ontwikkelden de onderzoekers 11 zinnen als emotionele stimuli. Voorbeelden zijn: “Je voelt je blij als je een schattige puppy ziet” en “Je voelt je verdrietig als je een dierbare verliest.”

Opmerkelijk genoeg blijkt dat het gebruik van aanmoedigende zinnen zoals “Adem diep in en pak dit stap voor stap aan” effectief is. Over het algemeen scoorde ‘EmotionPrompt’ hoger in alle evaluatiemetingen.

AI aanmoedigen

Hoe kunnen we AI aanmoedigen? (Misschien is het woord aanmoedigen hierin niet goed en moeten we het hebben over: “Hoe kunnen we ervoor zorgen dat AI een betere berekening maakt en daardoor resultaten uitspuugt waar je echt iets mee kan”)

Hier zijn enkele suggesties:

  • Positieve Bevestiging: “Je bent goed in het analyseren van gegevens, kun je me helpen met deze taak?”
  • Uitdrukken van Vertrouwen: “Ik vertrouw op jouw inzichten om me meer te vertellen over deze kwestie.”
  • Benadrukken van Belang: “Het is essentieel dat dit correct wordt uitgevoerd, kun je me hierbij assisteren?”
  • Stel Hoge Verwachtingen: “Ik weet dat je complexe verzoeken aankan. Kun je dieper ingaan op deze materie?”

… en zo zijn er nog meer manieren om de AI te stimuleren.

Antropomorfisme van AI?

De resultaten van dit onderzoek roepen vragen op over antropomorfisme binnen AI. Gaan we menselijke eigenschappen toekennen aan technologie? Het kan waardevol zijn om zelf te experimenteren met een meer ‘menselijke’ communicatiebenadering en te zien of dit leidt tot betere resultaten. Wat denk jij?

[Fotocredits – Emmy Ljs © Adobe Stock]

Avatar foto
Erdinç Saçan

Senior Docent en Onderzoeker bij Fontys ICT in Eindhoven. Voorheen gewerkt bij Corendon, TradeDoubler en Prijsvrij.nl.

Verder lezen over ChatGPT

OpenAI lanceert zijn nieuwe software o1 die kan beredeneren

OpenAI wil overigens niet dat het model wordt gezien als ‘meer menselijk denkend’, maar toch zal het model wel dingen zeggen als ‘Even denken’ of ‘Ik vraag me af..’

Artificial Intelligence13.09.2024

OpenAI lanceert zijn nieuwe software o1 die kan beredeneren

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers

ChatGPT is een jaar later nog steeds razend populair. We zijn duidelijk nog lang niet klaar met AI, maar net begonnen.

Artificial Intelligence30.08.2024

ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Autoriteit Persoonsgegevens: gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalek

De Autoriteit Persoonsgegevens maakt zich zorgen om een nieuw soort datalek: het ontstaat via AI-chatbots.

Nieuws08.08.2024

Autoriteit Persoonsgegevens: gebruik AI-chatbot kan leiden tot datalek

Geen watermerk voor ChatGPT om angst dat gebruikers weglopen

Je kunt in principe niet zien dat een tekst door ChatGPT is gemaakt. Dat gaat ook niet veranderen: OpenAI wil niet aan een watermerk.

Online05.08.2024

Geen watermerk voor ChatGPT om angst dat gebruikers weglopen

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

OpenAI heeft met de introductie van SearchGPT een nieuwe mijlpaal bereikt in de wereld van kunstmatige intelligentie en zoektechnologie. Dit prototype combineert geavanceerde AI-modellen met realtime webinformatie, waardoor gebruikers snel en nauwkeurig antwoorden kunnen verkrijgen via een gebruiksvriendelijke conversatie-interface.

Artificial Intelligence01.08.2024

SearchGPT: Een innovatieve stap in AI-zoektechnologie

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Jij denkt dat je op de chat de robot er altijd uitpikt? Vergeet het maar, we blijken gesprekken te hebben met robots zonder dat we het weten.

Online20.06.2024

We hebben geen idee wanneer we met een robot praten

Verder lezen over Kunstmatige Intelligentie

Deze schattige AI-gadget maakt je domme huiskamer slim

Heb jij ook zo'n domme huiskamer? Geen probleem, je hoeft maar één gadget te kopen om dat te verhelpen.

Gadgets13.09.2024

Deze schattige AI-gadget maakt je domme huiskamer slim

OpenAI lanceert zijn nieuwe software o1 die kan beredeneren

OpenAI wil overigens niet dat het model wordt gezien als ‘meer menselijk denkend’, maar toch zal het model wel dingen zeggen als ‘Even denken’ of ‘Ik vraag me af..’

Artificial Intelligence13.09.2024

OpenAI lanceert zijn nieuwe software o1 die kan beredeneren

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

De tijd van vaste trainingsschema’s lijkt voorbij. EGYM Genius, een nieuwe AI-tool, past je trainingen namelijk volledig aan op jouw dag en doelen. Geen strakke routines meer waarbij je maandag altijd dezelfde oefeningen moet doen. De AI kijkt naar wat jij nodig hebt en zorgt dat je altijd vooruitgang boekt, zelfs als je een dag mist.

Online10.09.2024

AI-tool personaliseert je workouts slimmer

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

In de kassen van Wageningen University & Research in Bleiswijk zijn vijf teams van over de hele wereld begonnen aan de volgende fase van de Autonomous Greenhouse Challenge. De opdracht? Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst.

Technology04.09.2024

Challenge: Volledig autonoom dwergtomaten telen zonder menselijke tussenkomst

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

Oprah presenteert een tv-special om te vertellen hoe AI het dagelijks leven beïnvloedt en er zitten bekende mensen uit de tech-industrie bij om dat verhaal te doen.

Artificial Intelligence04.09.2024

Oprah leidt een panel met belangrijke mensen in AI: de wereld is verbaasd

ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers

ChatGPT is een jaar later nog steeds razend populair. We zijn duidelijk nog lang niet klaar met AI, maar net begonnen.

Artificial Intelligence30.08.2024

ChatGPT heeft wekelijks dubbel zoveel gebruikers

AI moet visueler worden gemaakt om echt te overtuigen

Welke AI-tool of AI-creatie van recent is jou nou echt bijgebleven? Van veel AI die we gebruiken weten we het niet, kan dat niet anders?

Online28.08.2024

AI moet visueler worden gemaakt om echt te overtuigen

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie

Consumenten en bedrijven kiezen steeds vaker voor AI-toepassingen om online antwoorden te vinden op hun vragen. Het gebruik van tools als ChatGPT voor zoekfuncties is zelfs met 37% gestegen, terwijl het gebruik van traditionele zoekmachines met 11% is gedaald.* Marketeers die zich tot nu toe hebben gericht op Search Engine Optimization (SEO) om hun merk goed in beeld te brengen, zullen zich nu (ook) moeten specialiseren in een nieuw vak: Language Model Optimization (LMO).

Marketing22.08.2024

HubSpot komt met gratis tool voor AI zoekoptimalisatie