Kansspelindustrie gebruikt AI om spelers aan het spelen te houden

Kansspelindustrie gebruikt AI om spelers aan het spelen te houden

Vorig artikel Volgend artikel

Je hebt gokken en dan heb je gokken. Niemand kijkt er van op als je bijvoorbeeld een keer online bingo speelt (zo bestaat Online Casino Ground niet voor niets). De meerderheid van online bingo spelers is trouwens vrouw, zo weet Gambling Insider. Maar dit interessante feitje terzijde geschoven. In Groot-Brittannië blijkt nu dat een aantal mensen die hun gokken serieus nemen en het via een (online) bookie doen, hierdoor tot op het bot gemanipuleerd worden. Journalistiek medium The Guardian bracht dit naar buiten.

Insiders hebben de krant anoniem verteld waar die tak van de industrie mee bezig is en dat is niet fris. Zo wordt inmiddels AI ingezet om de klanten van de sites te profileren en om hun gedrag te kunnen voorspellen, met angstwekkend goede resultaten. Mensen vragen zich soms af hoe ze zo goed en specifiek getarget kunnen worden en dat is niet verrassend, zegt een voormalig marketeer bij zo'n bedrijf. Het heeft namelijk alles te maken met waar ze allemaal mee akkoord gaan als ze zich aanmelden.

Elke klik wordt helemaal geanalyseerd om de winst te optimaliseren, niet om de gebruikerservaring beter te maken.
- 'Asif', voormalig digitaal marketeer gokbedrijf

De sector maakt veel gebruik van derde partijen om de data van gebruikers te oogsten en er zijn blijkbaar e-mail lijsten met meer dan 100.000 adressen. Lijsten van mensen die gestopt zijn met gokken of op een laag inkomen zitten en dus vatbaar zouden zijn voor de sector. Die worden in combinatie met andere gegevens gebruikt om gedetailleerde klantprofielen te creëren zodat ze - nu dus met hulp van kunstmatige intelligentie - optimaal benaderd kunnen worden.

Het gaat nog verder: een andere toepassing die getest wordt is om mensen te lokaliseren aan de hand van hun mobiel. Zo zouden ze als ze een stadion inlopen berichten kunnen krijgen die hen aansporen om een gokje te wagen op de wedstrijd die ze gaan bekijken. Big data wordt op allerlei manieren gebruikt om mensen die ooit hebben aangegeven interesse te hebben te blijven achtervolgen.

GDPR

Nu is het wel zo dat vanaf 25 mei de GDPR in werking treedt, en dan is het niet meer genoeg om gewoon in de kleine lettertjes te hebben staan dat je als gebruiker akkoord gaat met het afstaan van je eerstgeborene als je te veel verliest. Na eind deze maand moet er voor het profileren sprake zijn van gerechtvaardigd marketingbelang én ondubbelzinnige toestemming. Daarnaast wordt er ook nog gekeken wat de impact is op een persoon van de profilering en als er een sector is waar de impact groot kan zijn, dan is het hier wel.

Heel veel van de hierboven beschreven praktijken zullen dan niet meer mogen, maar dan moet er natuurlijk wel naar de data gekeken worden. Tot nu toe is dat helemaal niet gedaan, zegt voormalig marketeer 'Asif'. Er was nooit overzicht in de data en hij denkt dat de gokbedrijven hun leven niet zomaar gaan beteren. Hij krijgt daarin bijval van een woordvoerder van Campaign for Fairer Gambling: "Big data wordt op een cynische manier uitgebuit om kwetsbare consumenten te targeten. Als je gelooft dat die bedrijven gebruikersdata voor sociaal verantwoordelijke doeleinden gebruiken, dan ben je gewoon naïef." Als consument moet je dus vooral goed opletten: het is niet erg om een gokje te wagen online, maar het is wel degelijk de moeite om juist bij zo'n site heel goed te lezen voordat je op 'akkoord' klikt.

[Afbeeldingen © Georgejmclittle - Adobe Stock]

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies