Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP’ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware aangepast met wat extra stimulans.
Dat valt allemaal onder de noemer gamification, waarbij je aan iets dat niet spannend is van zichzelf (sorry, boekhouders) een extra laag geeft om de gebruiker te vermaken of in elk geval te stimuleren. In het geval van Informer gaat het dan om de geavanceerdere opties die in hun pakket zitten. Die worden vaak niet gebruikt, terwijl die juist voor de drukke ZZP’er tijdswinst opleveren.
Paaseieren
Dan is het dus zaak om de gebruikers te bereiken en gamification is daar bewezen effectief in. Het begon eerder dit jaar met verstopte ‘paaseieren’, wat betekent dat er gezocht moet worden binnen het softwarepakket.
“De paaseieren eerder dit jaar hebben we op plaatsen verstopt met interessante functies. Op die manier kwamen gebruikers ongemerkt langs functies die zij misschien nog niet kenden, “ aldus Peter Potters, commercieel directeur van Informer. De data liet wel zien dat veel gebruikers op zoek zijn geweest, dus de potentie is er voor gamification.
Tijd winnen
“We zien dat ondernemers vaak niet alle functies kennen en daarmee geen gebruik maken van potentiële tijdbesparing. Daarom willen we ondernemers hierbij beter helpen,“ zo zegt algemeen directeur Remco Frühauf.
Het idee is dat er badges verdiend kunnen worden door slimme functies in te stellen en/of te gebruiken in het boekhoudpakket. Je hebt een overzicht van je trofeeën waarop je kunt zien welke badges je nog mist. Er is echter geen confetti, taart of andere fysieke prijs die te winnen valt als je de hele ‘spaarkaart’ vol hebt: je wint letterlijk tijd.
Een efficiëntere boekhouding zorgt voor meer tijdsbesparing, dus de prijs is de tijd die je gewonnen hebt: de eerste keer vervang je saai werk door het spel van de zoektocht en alle keren daarna kun je gebruik maken van de geavanceerde mogelijkheden om sneller klaar te zijn. Win-win dus.
Het kan fijn zijn
Laten we elkaar niet voor de gek houden: sommige mensen zullen voor altijd een hekel hebben aan boekhouden, gamification of niet. Maar de de methode die Informer Online gebruikt in haar huidige pakketten om boekhouden begrijpelijk te maken zal mensen die toch een soort van drempel hebben om zich in de iets ingewikkeldere opties te storten wel aansporen dat te gaan doen.
Je kunt het spel dus ook wel degelijk uitspelen: als het pakket geen geheimen meer voor je heeft kun je het spel uitzetten, want dan is het niet meer nodig. Dan heb je aan de lol van een soepele boekhouding wel genoeg.
[Afbeeldingen © Informer]
Verder lezen over App
Technology12.04.2024
Dyson wil je met AR-app laten zien welke plekjes je bent vergeten
Online10.04.2024
Uber nu ook beschikbaar in Zwolle
Mobile18.03.2024
Waarom je gedreven blijft om Duo Lingo of Candy Crush te doen
Online07.02.2024
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers
WhatsApp-alternatief boert goedSocial Media26.01.2024
Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren
Startups11.01.2024
CES: volledig offline gegevens overdragen kan nu met de LiveDrop app
Mobile28.12.2023
In 2023 hebben we ruim 6,6 miljard euro betaald met Tikkies
Nieuw jaarrecordAutomotive13.12.2023
Gepersonaliseerde waarschuwingen voor spookrijders krijgen via app
Vlaanderen pioniert!Verder lezen over Gamification
Marketing27.02.2024
Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week
Automotive04.08.2021
Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze
Marketing24.11.2020
Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases
Marketing09.11.2020
3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday
Marketing02.11.2020
Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen
Marketing26.10.2020
Gamification en online marketing: de perfecte match!
Marketing19.10.2020
Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?
Gaming25.09.2015
Gamificatie – het beste uit twee werelden: leuker werk én besparingen voor bedrijven
Verder lezen over Software
Cybercrime15.04.2024
Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Technology28.03.2024
Hoe gepersonaliseerde software innovatie aandrijft
Marketing06.03.2024
OBI4wan, Spotler en Squeezely samen verder als één organisatie
Automotive06.03.2024
Zo’n 1.000 Xpeng-eigenaren gaan een bètatest doen
Zou jij gaan rondrijden in een auto met test software?DC Business22.02.2024
Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar
DC Business14.02.2024
4 tips om als ZZP’er professionele facturen te maken
Online12.02.2024