Online17.05.2019

Europese consumentenorganisaties komen in actie tegen AliExpress


Regels zijn onduidelijk

Europeanen bestellen graag bij de Chinese webwinkel AliExpress. Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het is bij de gigantische webshop te bestellen. Van potloden tot kleding, telefoons, make-up en elektronica: AliExpress heeft het allemaal. Vaak moet je wel wat geduld hebben, want het kan zomaar een paar weken tot maanden duren voordat je bestelling wordt bezorgd. En dan hoop je maar dat het allemaal goed is en past, want je pakketje retour sturen naar China is een hoop gedoe.

De Consumentenbond komt, samen met nog vijf Europese consumentenorganisaties, in actie tegen AliExpress. Verkoopvoorwaarden zijn in strijd met Europese regelgeving en er blijkt veel onduidelijkheid te zijn over garanties en retouren.

Pakketje niet retour zonder reden

AliExpress staat niet toe dat klanten binnen 14 dagen, zonder opgaaf van reden, een bestelling terug kunnen sturen. Dit is in strijd met Europese regels. Bovendien hebben consumenten in de EU recht op een wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar. Hierover is de Chinese webshop onduidelijk. En mocht je met AliExpress een discussie hebben, dan moet je volgens de voorwaarden naar aan arbitrage-instituut in Hong Kong. Nogal een gedoe, zeker voor een kleine bestelling, en in strijd met Europese wetgeving bovendien.

Bereik van 300 miljoen consumenten

Buiten China heeft AliExpress een potentieel bereik van zo’n 300 miljoen mensen. Voornamelijk Chinese leveranciers verkopen hun producten op de website aan consumenten buiten China. De website is zelfs beschikbaar in de Nederlandse taal, hoewel dat nog weleens voor hilarisch slechte (automatische) vertalingen zorgt.

De Consumentenbond heeft de zaak nu aangekaart bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt).

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om hard te lopen en de wereld rond te reizen. Of dat nu korte of lange trips zijn, een verre reis of een bestemming in eigen land. Ze leest dan ook veel reisverhalen om inspiratie op te doen en schrijft graag haar eigen belevenissen op. Omdat ze vindt dat elke plek iets bijzonders heeft, reist ze voor Travelvalley overal naartoe. Ook in haar vrije tijd ontdekt ze graag de wereld en af en toe gaat ze een tijdje weg om als digital nomad vanaf de andere kant van de wereld te werken.

Verder lezen over Online Shop

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

Webwinkels zijn er maar druk mee: al die retouren. Bij sommige winkels schijnen retourgestuurde kledingstukken gewoon in de shredder te gaan. Maar ook zonder dat ze geshredderd worden is het niet bepaald duurzaam, al die...

Online27.03.2024

​5 tips zodat je bij online shoppen niks retour hoeft te sturen

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

Amazon heeft geen geweldige ervaringen met AI, of met productpagina’s, maar het gaat de twee desondanks verenigen. Verkopers kunnen straks hun productpagina’s laten maken door kunstmatige intelligentie.

Online14.03.2024

​Amazon laat AI nu de productpagina’s maken voor verkopers

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Hieronder deel ik een bewezen strategie voor het besparen van vele honderden euro's per jaar op boodschappen. Het vergt slechts een iets verder vooruit kijken dan de dagelijkse of wekelijkse boodschappen. Per persoon kan...

Nieuws04.03.2024

​Hoe je vele honderden euro’s per jaar kunt besparen op boodschappen

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

Als winkel eigenaar ben je ongetwijfeld bekend met het belang van een efficiënt kassasysteem. In dit blog gaan we dieper in op waarom een goed kassasysteem essentieel is voor iedere winkel, en we belichten de voordelen...

DC Business22.02.2024

Een goed kassasysteem: de must voor iedere winkel eigenaar

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

We praten er misschien niet dagelijks over, we gebruiken het met zijn allen wel op zeer regelmatige basis. Soms omdat je iets wil kopen waar je eigenlijk even geen budget voor vrij hebt, soms omdat een andere betaalmanie...

Online25.01.2024

​Klarna komt met abonnement op…. betalen?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen