Europese consumentenorganisaties komen in actie tegen AliExpress

Europese consumentenorganisaties komen in actie tegen AliExpress

Regels zijn onduidelijk

Vorig artikel Volgend artikel

Europeanen bestellen graag bij de Chinese webwinkel AliExpress. Je kunt het bijna zo gek niet bedenken of het is bij de gigantische webshop te bestellen. Van potloden tot kleding, telefoons, make-up en elektronica: AliExpress heeft het allemaal. Vaak moet je wel wat geduld hebben, want het kan zomaar een paar weken tot maanden duren voordat je bestelling wordt bezorgd. En dan hoop je maar dat het allemaal goed is en past, want je pakketje retour sturen naar China is een hoop gedoe.

De Consumentenbond komt, samen met nog vijf Europese consumentenorganisaties, in actie tegen AliExpress. Verkoopvoorwaarden zijn in strijd met Europese regelgeving en er blijkt veel onduidelijkheid te zijn over garanties en retouren.

Pakketje niet retour zonder reden

AliExpress staat niet toe dat klanten binnen 14 dagen, zonder opgaaf van reden, een bestelling terug kunnen sturen. Dit is in strijd met Europese regels. Bovendien hebben consumenten in de EU recht op een wettelijke garantietermijn van minimaal 2 jaar. Hierover is de Chinese webshop onduidelijk. En mocht je met AliExpress een discussie hebben, dan moet je volgens de voorwaarden naar aan arbitrage-instituut in Hong Kong. Nogal een gedoe, zeker voor een kleine bestelling, en in strijd met Europese wetgeving bovendien.

Bereik van 300 miljoen consumenten

Buiten China heeft AliExpress een potentieel bereik van zo'n 300 miljoen mensen. Voornamelijk Chinese leveranciers verkopen hun producten op de website aan consumenten buiten China. De website is zelfs beschikbaar in de Nederlandse taal, hoewel dat nog weleens voor hilarisch slechte (automatische) vertalingen zorgt.

De Consumentenbond heeft de zaak nu aangekaart bij de ACM (Autoriteit Consument en Markt).

Als Alibaba op de Europese markt wil handelen, moet het de hier geldende regels respecteren. Dat is niet onderhandelbaar. De regels zijn er om consumenten te beschermen als er iets misgaat tijdens of na een aankoop. We vragen de ACM dringend om naar de kwestie te kijken, en samen met andere Europese toezichthouders actie te ondernemen.
- Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond
Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies