In de discussie rond net-neutrality lees je vaak dat heavy-users van bestaande netwerken ook heavy gecharged moeten worden. Onzin, maar of ze zich nou aangevallen voelden of niet, Google heeft inmiddels hometown Mountain View voorzien van gratis WiFi internet. ‘Slechts’ een mooi gebaar naar de locals, of ’n serieuze aanval op de kabelaars?
In feite creeert Google hiermee ’n blauwdruk die ze vertelt hoe je ’n stad van internet voorziet. Het project kostte 1 miljoen dollar, en levert kennis op over de architectuur, kosten en alle problemen die bij zo’n project komen kijken. Behalve Mountain View zijn er natuurlijk meerdere initiatieven met WiFi, zoals in New York Central Park, waar Nokia experimeert. Nokia beschikt alleen niet over een search-netwerk met persoonlijke data van gebruikers. Google is ook als geen ander in staat kosten-efficient nieuwe markten aan te boren, en voorbereidingen daarvoor schijnen ze al lang te treffen. Vraag is daarom: Wat gebeurt er als dit soort projecten ook winstgevend blijken te zijn… ?
In combinatie met ’t netwerk, creeert Google een nieuwe waardevolle component in local search. Lokale adverteerders kunnen nog specifieker adverteren: “Wilt u die man bereiken uit 42 Street op nummero 8, die altijd naar exclusieve koffiesoorten zoekt?” Nou, dat kan! Uit IP-adressen kun je nu ook al vrij specifiek locaties filteren, maar privacy-gevoeligheid laat dat minder goed in ’n salesmodel vatten. Google is van A-Z eigenaar van ’t netwerk, en wanneer kosten te dekken zijn door de meer-opbrengst uit local-advertising, heb je ’n model. Hele interessante ontwikkeling! Leidt dit tot een battle op stadsniveau tussen kabelaars en search engines?