Online11.10.2004

Online adverteren werkt voor merken


1097510825eiaa.jpg
1097510825eiaa.jpg

Met online marketing kun je merken bouwen en verstevigen. Dat blijkt uit onderzoek van Dynamic Logic, in opdracht van de European Interactive Advertising Association (EIAA), dat later deze week wordt gepubli-ceerd. De studie onderbouwt de theorie met cijfers. Vooral fast movers zijn gebaat bij online adverteren: merkbekendheid stijgt in deze branche met 5,9 procent, merkvoorkeur met 9 procent. In het ‘EIAA online branding effectiviteitsonderzoek’ vergeleek de EIAA – een pan-europese organisatie voor ondernemingen die zich met interactieve media bezig houden- de resultaten van 200 afzonderlijke on-derzoeken naar online campagnes in Europa, waarbij ongeveer 160.000 respondenten ondervraagd werden. Het blijkt dat online adverteren merkbaar van invloed is op merkwaarden als herinnering van adverten-ties, merkbekendheid, merkvoorkeur, boodschapassociatie en aankoopintentie.

De onderzochte online campagnes leidden gemiddeld tot een stijging van de merkbekendheid met 5,4%, dat is een duidelijke toename van de toch al hoge bekendheid van de onderzochte merken (gemiddeld 69%). Alle onderzochte branches laten een stijging zien, fast movers zien een stijging van 5,9%, de automobielbranche 5,7% en de elektronicabranche 3,4%. Daarnaast steeg de herinnering aan een online advertentie met 45%. De associatie met de boodschap steeg met 21%, terwijl de merkvoorkeur met 5,7% toenam. Ook hier lieten fast mover-merken met 9% de grootste stijging zien. De aankoopintentie steeg gemiddeld met 5%, waarbij fast moving-campagnes weer het meeste stegen. De onderzoeksresultaten zijn terug te vinden in het ‘EIAA online branding effectiviteitsonderzoek’.

‘Dit is tot nu toe het krachtigste bewijsmateriaal voor de impact van online adverteren op de merkwaarden in Europa,’aldus Bob Ivins, directeur van de EIAA en Research Director van Yahoo! Europe. ‘Dit onderzoek levert het overtuigende bewijs dat ook in Europa online adverteren substantieel bijdraagt aan het bouwen van merken. We kunnen dit onderzoek gebruiken als steekhoudend argument voor een evenwichtiger verdeling tussen on- en offline in de mediamix.’ IAB Nederland directeur Igor Beuker: ‘De uitkomst van dit grootscheepse onderzoek vindt IAB belangrijk voor de Nederlandse markt. IAB houdt zich bezig met professionalisering en stimulering van de online advertising en interactieve marketing industrie in Nederland. Dit onderzoek onderstreept nog eens cijfermatig, welke toegevoegde waarde online media leveren aan branding’. Over de samenwerking tussen EIAA en IAB zegt Beuker: ‘EIAA bestaat uit exploitanten die ook lid van IAB zijn, een samenwerking tussen EIAA en IAB was bij dit onderzoek wenselijk’.

Europa in gelijke tred met VS De MarketNorms-database van Dynamic Logic, een analyse-instrument dat online campagnes op hun ef-fectiviteit meet, leverde de gegevens voor het vergelijkend onderzoek, en voor een soortgelijk onderzoek naar 1.107 Noord-Amerikaanse campagnes. Een vergelijking tussen de twee laat zien dat Europa gelijke tred houdt op het gebied van online marketing. Voor alle merkwaarden geldt volgens Ken Mallon, directeur productontwikkeling van Dynamic Logic, dat de Europese uitkomsten bijna exact overeenkomen met de Noord-Amerikaanse resultaten.’Er wordt vaak gesuggereerd dat op het gebied van online marketing de VS een voorsprong heeft van een paar jaar op andere markten, maar als je kijkt naar deze cijfers zie je dat het vermogen om met online campagnes de merkwaarden positief te beïnvloeden identiek is aan beide zijden van de Atlantische Oceaan,’ aldus Mallon. Onderzoeksbureau Jupiter Research voorspelde onlangs dat het aandeel van online adverteren in de totale reclamebestedingen binnen Europa nog zal toenemen, van 2,6% in 2004 naar 3,9% in 2006. Bronnen: Marketing online, EIAA

Verder lezen over Reclame

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Televisiereclames die door de jaren heen steeds opnieuw voorbij komen, lijken in staat ons collectief te hersenspoelen. Een fascinerend voorbeeld hiervan zijn de al sinds decennia voorbij komende televisiereclames van ee...

Nieuws05.02.2024

​Commerciële ontstoppingsmiddelen slecht voor afvoer en milieu

Hersenspoeling door veelvuldig adverteren blijkt te werken!
YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Persoonlijk heb ik een hekel aan reclame, zowel op tv als online. En dan bedoel ik reclame die je steeds vaker, en langer, ‘verplicht’ bent om te kijken voordat je een programma of video start, of verder kunt kijken....

Entertainment07.09.2023

YouTube gaat langere reclameblokken uitproberen

Alleen als je op tv streamt, in ruil voor minder onderbrekingen
Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Grote internationale adverteerders experimenteren met generatieve AI-tools zoals ChatGPT om de kosten van de productie van reclame te drukken. Marketeers denken dat generatieve AI niet alleen de productie goedkoper kan m...

Marketing23.08.2023

Generatieve AI breekt door in de reclamewereld

Commercials maken kan 10 tot 20 keer goedkoper, zeggen marketeers
Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

Influencers, als ze genoeg volgers en views hebben, kunnen een aardig zakcentje verdienen met hun posts en video’s op sociale netwerken en YouTube. Dat doen ze vooral ook door het promoten (of pluggen) van producten wa...

Social Media17.08.2023

Influencers moeten kids laten meedelen in hun verdiensten

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube heeft het het afgelopen weekend nog wat duidelijker gemaakt: adblockers worden niet geaccepteerd. Je krijgt straks geen video’s meer te zien als je gebruikmaakt van advertentieblokkerende software. Maar die sof...

Advertising14.08.2023

De voordelen en nadelen van adblockers

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Waar YouTube in de browser en YouTube de app op smartphones al een tijdje het gas erop heeft waar het gaat om reclames, gaat het nu volle kracht vooruit met commerciële uitingen in de televisie-app. Er komen onskipbare...

Video18.05.2023

YouTube op TV krijgt onskipbare advertenties van 30 seconden

Hè bah
Tesla wil reclame gaan maken

Er zijn bedrijven die zelf nauwelijks reclame hoeven te maken om hun producten aan de man, of vrouw, te brengen. Ze genereren uit zichzelf al zoveel aandacht dat betaalde commercials niet nodig zijn. Die strategie is ech...

Automotive17.05.2023

Tesla wil reclame gaan maken

De adem van de concurrentie wordt te heet en prijsverlagingen werken niet meer
​Reclameverbod voor online casino’s

Online casino’s zijn in Nederland sinds 1 oktober 2021 toegestaan indien er een kansspelvergunning is verstrekt door de Kansspelautoriteit. Het legaliseren van de online gokmarkt is gepaard gegaan met enorm veel reclam...

Online12.04.2023

​Reclameverbod voor online casino’s

Verder lezen over Yahoo

​Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit

Hoewel het dit jaar iets rustiger leek waar het gaat om grote datalekken, is de kans alsnog heel groot dat jouw data ooit wel is gelekt. Vast niet expres, maar het gebeurt. Maar dat is voor jou als klant, want dat is vaa...

Cybercrime14.12.2023

​Gegevens op straat? Dit zijn de grootste datalekken ooit

Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers

Yahoo heeft bekend gemaakt te gaan stoppen met de ‘Answers’ service die oorspronkelijk in 2005 gelanceerd werd. Vanaf 20 april kunnen er geen nieuwe vragen meer gesteld worden en gaat de site in ‘alleen lezen’ mo...

Search06.04.2021

Yahoo trekt de stekker uit Yahoo Answers

Service sluit deuren op Star Wars Day
Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?

Tien jaar geleden schreven wij al over Ecosia, een eco-vriendelijke zoekmachine ondersteund door Yahoo, Bing en het Wereld Natuur Fonds. Ecosia is precies als elke andere zoekmachine. Maar er is één groot verschil: Ze...

Search29.10.2020

Hoeveel bomen heeft Ecosia geplant?

Eco-vriendelijke zoekmachine
​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

Japan’s grootste zoekmachine (Yahoo!) en populairste messaging app (Line) zullen samengaan. Er is een deal gesloten door de twee moederbedrijven. Yahoo! is nog steeds erg populair in Japan en heeft dochteronderneming...

Tech in Asia20.11.2019

​Yahoo! Japan en Line gaan fuseren

​Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?

Yahoo is erg groot in Japan en in Amerika. We maken er in Nederland aanzienlijk minder gebruik van, maar toch zijn er ook hier mensen die een Yahoo-e-mailadres hebben. Mocht jij een van die mensen zijn, dan kom je mogeli...

Online18.10.2019

​Krijg jij nog 358 dollar van Yahoo?

Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.

Verizon heeft een overeenstemming bereikt met Automattic Inc. om Tumblr te verkopen. Dat meldt The Wall Street Journal. Volgens Axios zou het bedrijf rond de 3 miljoen dollar hebben betaald voor het platform. Dat is een...

Social Media14.08.2019

Tumblr wordt verkocht aan WordPress-eigenaar Automattic Inc.

Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon

Dat Verizon voor 4,83 miljard dollaar Yahoo! zou overnemen, dat was al bekend, maar nu wordt duidelijk dat het bedrijf ook een nieuwe naam krijgt: Altaba. Als de geplande verkoop aan Verizon helemaal is afgerond zal ook...

Nieuws10.01.2017

Yahoo! wordt Altaba na overname door Verizon

CEO Marissa Mayer treedt af
Yahoo bevestigt: data van meer dan 500 miljoen accounts gestolen in 2014

Yahoo heeft gisteren bekendgemaakt dat er flinke hoeveelheid data is uitgelekt. Het bedrijf bevestigde dat er eind 2014 gebruikersinformatie is gestolen van het bedrijfsnetwerk. De gestolen data bevat onder meer namen,...

Cybercrime23.09.2016

Yahoo bevestigt: data van meer dan 500 miljoen accounts gestolen in 2014

Mogelijk grootste hack ooit!