
Waarom heb jij nog niet zo veel opmerkelijke ideeën gelanceerd als je wilt?
Angst!
En nee het is niet de angst om te falen. Dat is er wel, maar niet zo belangrijk als jij denkt. Als je idee faalt dan vangt het bedrijf de financiële gevolgen op.
Men is niet bang om te falen. Men is bang voor kritiek.
We vermijden de kritiek niet bewust. We aarzelen omdat we bang zijn voor dat ene moment als iemand ons met kritiek aanspreekt. We aarzelen en zijn daarom niet opmerkelijk zoals we willen zijn.
Kritiek zuigt. Direct:"Dat is zonde van het geld" of indirect: "had je dat niet beter kunnen onderzoeken?" De criticus doet je alleen maar pijn en voegt niks toe. Hij verlamt. Kritiek is ook een virus. Je ziet dat iemand kritiek krijgt en doet er alles aan om zelf geen kritiek te krijgen .
Feedback is beter. Een terugkoppeling. Positieve feedback is nog beter: het verstekt het proces. Je leert ervan.
Maar dan nu boodschap: kritiek is ook goed. Als je kritiek krijgt is je idee het waard om te bekritiseren. Mensen nemen de moeite om over je idee te praten. Je bent opgemerkt!
Beantwoord de volgende keer als je opmerkelijk gaat zijn de volgende vragen: 1 "Als ik kritiek hiervoor krijg, lijd ik dan meetbare schade?" Wordt je ontslagen, verlies je je vrienden of voel je je alleen even niet blij? Als je dat negatieve gevoel vergelijkt met de reden waarom je het idee hebt bedacht is het dan nog steeds waard? Weegt de impact op tegen de mogelijke "pijn"?
Als je dat positief hebt beantwoord vraag je dan het volgende af: 2 Hoe verzin ik iets wat critici zullen bekritiseren!