Online05.05.2014

Privacy badger dwingt websites om gebruikers niet meer te volgen


Via diverse browsers is het reeds mogelijk om een ‘Do not track’ signaal in te schakelen voor gebruikers. Met dit signaal weten adverteerders dat jij als gebruiker niet gestoord wil worden met gepersonaliseerde advertenties. Als je denkt dat je dan ‘in the clear’ bent heb je het mis. Websites en advertentienetwerken hebben namelijk de mogelijkheid om dit signaal te negeren.

privacy-badger-dwingt-websites-om-gebrui.jpg
privacy-badger-dwingt-websites-om-gebrui.jpg

Bekend is dat Yahoo dit signaal lange tijd hanteerde en de privacy van de gebruiker nastreefde, maar ook deze zoekmachine heeft bekend gemaakt om dit signaal niet langer meer in te zetten.

De vraag is dus of er nu een effectievere manier is waarmee de privacy van gebruikers wel wordt beschermd. De oplossing is de Privacy Badger welke werkt in browsers als Chrome en Firefox. Deze Plug-in analyseert websites en neemt bepaalde content waar. Tijdens deze observatie houdt de Privacy Badger voornamelijk de ‘third party domains‘ in de gaten. Dit zijn de domeinen die bepaalde afbeeldingen embedden en advertenties doorvoeren op de websites.

De Privacy Badger ziet vervolgens welke ’third party server’ jou in de gaten houdt zonder toestemming. De Badger gebruikt unieke cookies om bepaalde gegevens over de bezochte pagina’s te verzamelen en hiermee kan de plug-in bepaalde content afkeuren.

In enkele gevallen is de afgeblokte content nuttig. Dan hebben we het bijvoorbeeld over een Google Maps extensie. In dit geval zal de plug-in de extensie laten zien maar de tracking cookies zijn uitgeschakeld.

De Privacy Badger is de ultieme oplossing voor de gebruiker en deed mij direct denken aan het ‘bel me niet register‘. Het is geen win-win situatie voor beide partijen aangezien alleen de gebruiker baat heeft bij het afschermen van cookies. Toch kunnen ook adverteerders via een hele sterke toewijding om de gebruiker te respecteren op de whitelist komen.

Verder lezen over Privacy

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

We kennen allemaal wel de verhalen van mensen wiens Instagram-foto’s worden gestolen om een catfish-account aan te maken, of mensen, bedrijven en merken bij wie hackers toegang hebben gekregen tot een van de social media accounts.

Cybercrime15.04.2024

Bescherm jij je online identiteit wel genoeg?

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Met Valentijnsdag achter de rug kunnen we het veilig en wel bespreken: AI-chatbots die bedoeld zijn als een soort digitale geliefde zijn onbetrouwbaar. Volgens nieuw onderzoek van de Mozilla Foundation blijken AI-chatbot...

Online15.02.2024

Je ​AI-geliefde is onbetrouwbaar: onveilig en uit op geld

Doe het veilig
Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

In heel Nederland, maar ook in de rest van Europa, zorgen de toenemende kosten van levensonderhoud en de inflatie voor sombere economische vooruitzichten voor het komende jaar. Met als logisch gevolg dat we wat meer gaan...

Cybercrime05.02.2024

Consumenten bezuinigen op kosten, maar helaas ook op privacy en security

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Om maar direct met de deur in huis te vallen: erotische datingsites bieden zelden of nooit wat ze beloven. Het betreffen zonder uitzondering verdienmodellen gebaseerd op misleiding van het mannelijk libido. In alle geval...

Online23.01.2024

​Erotische datingsites: oplichting als premium verdienmodel

Waarom grijpt de Autoriteit Consument & Markt niet in?
Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Elk jaar kiest het Nederlandse publiek weer een persoon of (overheids)organisatie die volgens ons in dat jaar de grootste inbreuk gepleegd hebben op onze online communicatievrijheid en privacy. Gekozen kan worden uit een...

Nieuws15.01.2024

Dilan Yesilgoz grootste privacyschender van 2023

Demissionair minister krijgt de Big Brother Award; X en Meta ontvangen expertprijs
​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Na alle technologische ontwikkelingen in 2023 zijn de uitdagingen voor adverteerders dit jaar groot. De centrale vraag: hoe kun je gepersonaliseerde advertenties maken, zonder daarbij third-party cookies te gebruiken en...

Advertising10.01.2024

​3 voorspellingen voor de beste privacy-first advertenties in 2024

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?

In een brief aan het Amerikaanse ministerie van justitie claimt de Amerikaanse senator Ron Wyden dat buitenlandse overheidsfunctionarissen smartphone gebruikers bespieden via pushmeldingen die zij van apps op hun telefoo...

Mobile07.12.2023

Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?