Online28.03.2014

“B2B-bedrijf komt met e-commerce dichter bij klant”


b2b-bedrijf-komt-met-e-commerce-dichter-.jpg
b2b-bedrijf-komt-met-e-commerce-dichter-.jpg

Vishal Chhatralia is Global Head of Digital Product Management bij RS Components, ’s werelds grootste distributeur van elektronische en mechanische producten. RS Components heeft de manier waarop zij hun klanten benaderen en activeren op een voor de B2B-markt revolutionaire wijze getransformeerd, door het succesvol inzetten van Search Engine Marketing, Search Engine Optimisation, social media, behavioural targeting en geautomatiseerde e-mailmarketing. Zo succesvol, dat het bedrijf er de Marketing Excellence Award 2012 mee in de wacht sleepte. Vishal Chhatralia stond aan de wieg van het succes en ik sprak hem over het belang van e-commerce voor moderne B2B-bedrijven en over hoe je Big Data omzet in een persoonlijk gesprek met je klanten.

Q&A

Wat is de centrale filosofie achter het succes van RS Components?
We denken er voortdurend over na hoe we de data die we over onze klanten verzamelen aan het werk kunnen zetten voor een rijkere ervaring voor die klanten. Mensen luisteren allang niet meer naar platte marketing- en reclameboodschappen, dus hoe krijgen we onze marketingboodschap relevant voor onze klanten? Hoe zorgen we dat de website zo effectief mogelijk werkt voor de klant? Vrij centraal in onze filosofie is de integratie van technologie en marketing. Vaak zijn die twee niet goed met elkaar verbonden en is er geen centrale visie die ze met elkaar laat communiceren. Mijn team bestaat voornamelijk uit wat ik ‘marketingtechnologen’ noem. Ze begrijpen de principes van marketing goed, maar ze snappen ook hoe IT werkt. Die kennis brengen ze samen om innovatie naar de klant te brengen. We brengen eigenlijk de behoefte van de klant en de technologie samen, om zo een uitmuntend product voor de klant te creëren.

Wat valt er voor de B2B-wereld te winnen op het gebied van e-commerce?
In de oude wereld nam je contact op met een verkoper en op dat moment werd je vraag omgezet in een aankoop. Zo eenvoudig is de wereld allang niet meer. Klanten hebben tegenwoordig heel erg veel verschillende touch points over allerlei verschillende devices voor ze tot een aankoop komen. Zo kan het researchkanaal een heel ander kanaal zijn dan het aankoopkanaal. Wat klanten niet willen is dat ze het hele proces dat ze hebben doorlopen tijdens de researchfase weer opnieuw moeten doorlopen tijdens de aankoopfase. Bedrijven moeten dan ook proberen om vanuit een omnichannelvisie met klanten om te gaan. Wanneer ze bij ons aankloppen voor een aankoop, of dat nou telefonisch of online is, dan hebben wij al heel veel informatie uit eerdere contacten, waardoor we veel relevanter kunnen zijn voor de klant. Het is voor de meeste bedrijven al vrij normaal dat wanneer je op de website inlogt er een overzicht verschijnt met alle bestellingen die je online hebt gedaan. Wat wij hebben geïmplementeerd is een omnichannel overzicht van de relatie die ze met ons hebben. Alle bestellingen, of het nou via fax, telefoon of internet was, zijn zichtbaar.

Je hebt in B2B net zo goed te maken met personen als met hele bedrijven. Wij hebben daarom een persoonlijke relatie met de klant, maar tegelijkertijd kunnen andere mensen uit hetzelfde bedrijf inzien wat er door hen besteld is. Onder onze klanten bevinden zich namelijk professionele inkopers, maar ook technici. De technicus vertelt de inkoper wat hij nodig heeft, de inkoper bestelt het vervolgens, maar de technicus wil wel kunnen inzien waar het product is, hoe lang het duurt voor hij bezorgd wordt. En dat is precies waar we omnichannel tot leven hebben gebracht: het is een meer holistische visie op de klant.

Hoe gebruik je al die data die je over je klanten verzamelt?
Bij Big Data Driven Marketing moet je altijd bedenken hoe je de informatie omzet in iets waardevols voor je klanten. Neem bijvoorbeeld online winkelwagentjes, die de klant heeft achtergelaten zonder de uiteindelijke aankoop te doen. Je vraagt je dan af wat het probleem was en hoe je deze klant toch nog kan helpen. We beginnen met het segmenteren van klanten. Zijn het grote bedrijven of juist kleine? Hebben we eerder contact met ze gehad, of zijn ze via Google bij ons gekomen? Welke zoekwoorden gebruikten ze? Wat hebben ze in hun winkelwagentje? Vervolgens kunnen de klant veel gerichter benaderen met vragen. Misschien wil hij meer technische ondersteuning? Dat kunnen we leveren. Wil hij uit een grotere voorraad kunnen putten? Regelen we. Zou het helpen als we de aanbieding 30 dagen vasthouden, zodat de klant de interne aankoopprocessen van zijn bedrijf kan doorlopen? Geen probleem. Heeft de klant nog geen corporate account bij ons, dan kunnen we bijvoorbeeld e-mail inzetten en meer geautomatiseerde marketingmethodes. Dan mailen we bijvoorbeeld met een vraag als: ‘U heeft deze producten bekeken. Hoe kunnen wij u helpen? Wat is de uitdaging waar u voor staat? Bel ons en wellicht kunnen we u helpen met de toegevoegde waarde van alle verschillende diensten die we aanbieden.

Een andere manier waarop je Big Data kunt gebruiken is door retargeting via Google. Wanneer iemand op onze website is geweest om bepaalde producten te bekijken, dan kunnen we Google-marketing op een slimme manier inzetten wanneer die persoon op een andere website is. Bijvoorbeeld met de vraag of hij of zij een probleem tegenkwam tijdens het bestellen, of advies nodig heeft. Eigenlijk net zoals in een fysieke winkel. Als je in een winkel producten bekijkt en je ziet eruit alsof je twijfelt, dan is de kans groot dat er een verkoper naar je toe komt met de vraag of je misschien hulp nodig hebt.

De wereld waarin je mensen massa mailings kon sturen, bestaat niet meer. Mensen willen relevantere marketing en ze verwachten ook van ons dat we data over ze verzamelen om ze zo een relevantere manier te benaderen. 

Bij B2B bedrijven heerst nog vaak de angst dat ze het persoonlijke contact met de klant missen in e-commerce. Dat lijkt me in dat licht geen reële angst. Klopt dat?
Eigenlijk maakt e-commerce, mits op de juiste manier geïmplementeerd, het contact juist veel persoonlijker. Je kunt een veel rijkere en diepere ervaring aan je klanten bieden dan ooit mogelijk was. Als een verkoper de klant meerdere malen bezoekt, dan heeft die verkoper veel relevante informatie over die klant; hij weet waar de klant in geïnteresseerd is, hij weet welke projecten er op stapel staan, hij begrijpt de klant. Dat zorgt voor een relevante conversatie met de klant. De uitdaging voor zowel B2B als B2C is dat die data in het hoofd van de verkoper ontsloten moet worden voor de rest van het bedrijf. Je wilt het ook kunnen gebruiken in de andere kanalen waar de klant gebruik van maakt. Als de klant informatie aan een verkoper geeft, dan geeft hij die informatie eigenlijk aan de hele organisatie. Het is de kunst die data op een intelligente wijze in te zetten voor elk mogelijk touch point waar de klant in de toekomst mee in aanraking kan komen.

En het gaat nog veel verder. Naast dat je al die data in kunt zetten voor een rijkere klantervaring, kun je het ook gebruiken voor logistieke beslissingen, voor beslissingen over de het voorraadbeleid of de product range. E-commerce zorgt er zo niet alleen voor dat je dichterbij je klanten kunt komen door alle kanalen, maar je krijgt er ook nog een competitief voordeel mee en je wordt veel efficiënter en effectiever in het maken bedrijfsmatige beslissingen, en beslissingen over waar je talent inzet, hoe je je processen ontwikkelt et cetera. Het is een van de krachtigste tools die bedrijven in kunnen zetten als ze een organisatie willen zijn die de klant centraal zet.

Heb je advies voor bedrijven die nog twijfelen?
Elk bedrijf is natuurlijk anders, maar wat we zien als macro-trend is dat steeds meer klanten naar het internet gaan voor hun aankoopbehoeften. Tien jaar geleden was dat nog anders. Toen zei men: industriële klanten zullen nooit het internet gaan gebruiken voor inkopen, het is meer een trend van de consumentenmarkt. Maar het is heel snel omgeslagen en het internet is nu net zo relevant voor de industriële B2B-markt. Er zijn momenteel nog maar weinig takken van industrie waar e-commerce niet relevant is. Mensen grijpen vanzelfsprekend naar Google als ze iets zoeken en dat geldt net zo goed voor B2B als B2C.

De manifestatie van e-commerce is wellicht wel verschillend voor verschillende soorten bedrijven. Voor RS Components was de eerste stap het bouwen van een transactionele website. Sindsdien hebben we een evolutie doorgemaakt die erop gericht was echt waarde toe te voegen voor de klanten die onze website bezoeken. Bijvoorbeeld de mogelijkheid om online te chatten met een medewerker ter ondersteuning, of de online community waar ingenieurs en technici kennis kunnen delen en elkaar kunnen helpen tijdens de designfase. Dat zijn geen functionaliteiten die direct op verkoop zijn gericht, maar het zijn marketingtools waar ook de klant wat aan heeft. Dit zijn slechts een paar van de dingen waarmee wij zorgen voor een sterke merk-presence online en waarmee we ons merk differentiëren, maar voor andere bedrijven kan e-commerce bijvoorbeeld een lead generation tool zijn. Kortom: je kunt het op veel verschillende manieren inzetten, maar wat voor iedereen geldt is dat als jij de stap niet maakt, je concurrenten het wel doen. En dat zorgt voor een achterstand.

Wat wij hebben gemerkt bij RS Components, is dat elke stap die we maakten op e-commerce gebied, leidde tot groei. De laatste drie of vier jaar zijn onze offline sales alleen maar aan het dalen, terwijl onze online sales voortdurend stijgen. De groei komt dus voornamelijk uit e-commerce en dat is een kans die je misloopt als je niet meegaat in de ontwikkelingen op dat gebied.

Hoe begin je met de implementatie en waar moet je op letten?
Het is voor kleine bedrijven denk ik iets makkelijker om e-commerce te implementeren dan voor grote bedrijven. Grote bedrijven zitten vaak vast aan logge processen en trage beslissingsprocedures. Kleinere bedrijven zijn hier dus in het voordeel. Mijn advies voor kleinere bedrijven is: begin er gewoon mee en laat de klant beslissen wat hij wil. De fout die grote bedrijven vaak maken is dat ze jarenlang nadenken over een strategie om er na implementatie achter te komen dat de klant iets heel anders wil. Het voordeel van e-commerce is dat je al heel snel heel veel data over de klanttevredenheid kunt verzamelen en op basis daarvan je strategie direct aan kunt passen. Dus duik er gewoon in en luister goed naar de reacties van je klanten.

Wat voorzie je voor de nabije toekomst op het gebied van marketing en e-commerce?
Klanteninzicht en Big Data zullen een steeds grotere rol gaan spelen. Al die kennis zal steeds meer ingebed gaan worden in de processen, in elke interactie en in elke transactie. De verzameling data zal groter en groter worden en de winnaars worden de bedrijven die deze data het best kunnen verwerken, met snelheid en relevantie voor de klant. En dat zijn de kernwoorden: snelheid en relevantie. En hoe je dat in gaat zetten om de conversatie met je klanten aan te gaan op een zo persoonlijk mogelijke manier. Me-commerce.

Deze blogpost is geschreven door Marc Woesthuis, TriMM.

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Verder lezen over E-Commerce

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

We horen wel veel over de Digital Markets Act vanuit het oogpunt van grote techbedrijven, maar vergis je niet: ook als je een kleine webshop runt krijg je hiermee te maken. Sinds vorige week is er nieuwe cookiewetgeving...

Online11.03.2024

​Webshops pas op: de nieuwe cookiewet wordt volop overtreden

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

We willen er allemaal goed uitzien. Toch is dat niet altijd even gemakkelijk. Er zijn ongelooflijk veel kledingstijlen en velen van ons hebben geen idee wat nou het beste bij ze past. Bovendien is het misschien niet je g...

Lifestyle18.02.2024

Kledingtips voor mannen: waar moet je op letten?

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

De CO2-uitstoot in de last mile voor een e-commercepakket is ten opzichte van 2018 gedaald met 56% tot gemiddeld 100 gram CO2 per pakket. Zo blijkt uit de resultaten van een nieuw onderzoek van Thuiswinkel.org. De sector...

Online18.12.2023

​CO2-uitstoot per verzonden pakket is flink afgenomen

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Shopware heeft Digital Sales Rooms, dit zijn digitale Sales-kamers die volgens het bedrijf een ideale samensmelting zijn voor e-commerce en sales. Dit is hoe deze digitale kamers in hun werk gaan en wat jij er met jouw b...

DC Business13.12.2023

​Digitale Sales-kamers van Shopware brengen e-commerce en sales bij elkaar

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

Deze week spelen er onder ons allen twee vragen: (op wie) ga je stemmen, en: wat heb jij al gekocht met Black Friday? Het blijkt toch wel te spelen onder Nederlanders, ook al zetten sommige mensen het liever weg als ‘A...

Nieuws21.11.2023

​5 dingen om op te letten als je Black Friday shopt

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?

Terwijl de feestdagen rap naderbij komen en we elkaar aangenaam proberen te verrassen met originele kado's, zorgen cybercriminelen juist voor vervelende verrassingen. Naast hun overbekende verdienmodellen - zoals phishin...

Online13.11.2023

​In hoeverre kun je onbekende webshops eigenlijk vertrouwen?