Online09.11.2013

‘Zien eten doet eten’ ook via Social Media


zien-eten-doet-eten-ook-via-social-media.jpg
zien-eten-doet-eten-ook-via-social-media.jpg

Er zijn al vele onderzoeken geweest over invloeden van de omgeving op het eetgedrag van mensen. Binnen het gezin, in schoolsituaties, overal blijkt de fysieke omgeving van invloed op hetgeen proefpersonen eten en ook op de hoeveelheden die ze eten.

Kirsten Bevelander, gedragswetenschapper, verbonden aan de Radboud Universiteit, heeft in een onderzoek bekeken of die invloed ook geldt wanneer een proefpersoon niet in een fysieke omgeving is met iemand die hem/haar kan beïnvloeden, maar wanneer het contact online plaats vindt.

Voor dit onderzoek zijn 118 kinderen van 10 en 11 jaar gevraagd om een computerspelletje op een laptop te spelen. Op een tweede beeldscherm werd contact gemaakt met een tiener die -zonder dat de proefpersonen dit wisten- een acteur was die geïnstrueerd was volgens een strak format. Alles werd gefilmd met een camera waarvan de kinderen dachten dat het een webcam was voor het contact met hun online speelkameraadje.

Bij de kinderen werd een glas water en een schaal snoep weggezet. De online “speelkameraadjes” hadden ook een glas water en eenzelfde schaal snoepgoed. Volgens het format van het onderzoek werden de acteurs geïnstrueerd om òf geen snoepjes te eten, òf weinig (4) òf veel (15). In het onderzoek werd gekeken naar het kopieergedrag van de proefpersonen en naar het verband tussen het kopieergedrag en het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van de kinderen. 

setting.jpg
setting.jpg

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in PlosOne en geven aan dat er ook online sprake is van kopieergedrag bij kinderen. Net zoals in fysieke situaties werd het snackgedrag van de proefpersonen beïnvloed door dat van anderen. De mate waarin was afhankelijk van zelfbeeld en zelfvertrouwen.

zelfbeeld.jpg
zelfbeeld.jpg

Kinderen met overgewicht stopten minder snel met snacken dan kinderen met een gezond gewicht en kinderen met veel zelfvertrouwen lieten zich minder beïnvloeden in hun eetgedrag dan kinderen met weinig zelfvertrouwen.

...

Verder lezen over Onderzoek

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Binnen dit en binnen een vervolgartikel ga ik nader in op de beschrijving van enkele typen van vulkanen. Daarbij beperk ik mij hoofdzakelijk tot de typische vulkanen die ontstaan als gevolg van de subductie van tektonische aardplaten of als gevolg van mantelpluimen (hotspots). Dit betreffen voornamelijk stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen. 

Nieuws12.08.2024

Stratovulkanen, schildvulkanen en supervulkanen

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

De zoektocht naar leven elders in het universum wordt met enige regelmaat beschreven in populair wetenschappelijke artikelen. Concreet wetenschappelijk onderzoek hiernaar vindt hoofdzakelijk plaats op grond van ruimtemissies, ruimtetelescopen en op aarde gestationeerde grote telescopen.

Online05.08.2024

Mijmeren over de ontstaansvoorwaarden van leven

vanuit een gewijzigde metafysische uitgangspositie
Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon