Online09.11.2013

‘Zien eten doet eten’ ook via Social Media


zien-eten-doet-eten-ook-via-social-media.jpg
zien-eten-doet-eten-ook-via-social-media.jpg

Er zijn al vele onderzoeken geweest over invloeden van de omgeving op het eetgedrag van mensen. Binnen het gezin, in schoolsituaties, overal blijkt de fysieke omgeving van invloed op hetgeen proefpersonen eten en ook op de hoeveelheden die ze eten.

Kirsten Bevelander, gedragswetenschapper, verbonden aan de Radboud Universiteit, heeft in een onderzoek bekeken of die invloed ook geldt wanneer een proefpersoon niet in een fysieke omgeving is met iemand die hem/haar kan beïnvloeden, maar wanneer het contact online plaats vindt.

Voor dit onderzoek zijn 118 kinderen van 10 en 11 jaar gevraagd om een computerspelletje op een laptop te spelen. Op een tweede beeldscherm werd contact gemaakt met een tiener die -zonder dat de proefpersonen dit wisten- een acteur was die geïnstrueerd was volgens een strak format. Alles werd gefilmd met een camera waarvan de kinderen dachten dat het een webcam was voor het contact met hun online speelkameraadje.

Bij de kinderen werd een glas water en een schaal snoep weggezet. De online “speelkameraadjes” hadden ook een glas water en eenzelfde schaal snoepgoed. Volgens het format van het onderzoek werden de acteurs geïnstrueerd om òf geen snoepjes te eten, òf weinig (4) òf veel (15). In het onderzoek werd gekeken naar het kopieergedrag van de proefpersonen en naar het verband tussen het kopieergedrag en het zelfbeeld en het zelfvertrouwen van de kinderen. 

setting.jpg
setting.jpg

De resultaten van het onderzoek zijn gepubliceerd in PlosOne en geven aan dat er ook online sprake is van kopieergedrag bij kinderen. Net zoals in fysieke situaties werd het snackgedrag van de proefpersonen beïnvloed door dat van anderen. De mate waarin was afhankelijk van zelfbeeld en zelfvertrouwen.

zelfbeeld.jpg
zelfbeeld.jpg

Kinderen met overgewicht stopten minder snel met snacken dan kinderen met een gezond gewicht en kinderen met veel zelfvertrouwen lieten zich minder beïnvloeden in hun eetgedrag dan kinderen met weinig zelfvertrouwen.

Verder lezen over Onderzoek

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Deze week is in Brussel de eerste Factcheck-marathon van de Lage Landen van start gegaan. Pointer (KRO-NCRV) gaat samen met 6 redacties 10 dagen lang beweringen van politici controleren. Naast partner AD doen dit keer 5 Belgische partijen mee: VRT, RTBF, Factcheck Vlaanderen, Knack en deCheckers.

Nieuws27.05.2024

Europese verkiezingen: Pointer komt met een factcheck-marathon

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

Nederlandse retailers zijn goed in het binden van klanten aan hun merk en digitale marketing, maar schieten nog regelmatig tekort als het aankomt op SEO-optimalisatie en websiteprestatie.

Marketing06.05.2024

Google: Nederlandse retailer blinkt uit in loyaliteit en marketing

maar de website kan vaak beter
Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Over twijfelaars wordt soms met een zekere minachting gesproken. Ze zouden dralen, nauwelijks doorpakken of niet durven te beslissen. Uit verschillende onderzoeken van de afgelopen jaren blijkt echter dat wij twijfelaars letterlijk het voordeel van de twijfel zouden moeten gunnen.

Online01.05.2024

Twijfelen leidt gemiddeld genomen tot betere besluiten

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Je eet ze niet bewust, maar je krijgt ze toch volop binnen: microplastics. Waar denk je dat die uiteindelijk terechtkomen? Ja, daar ook. Maar niet alleen daar...

Nieuws24.04.2024

Dit is wat er gebeurt met microplastics die je eet en drinkt

Het is niet wat je denkt
Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen zich zorgen maken over nepnieuws in het kader van verkiezingen. Iets wat veel voorkomt op social media.

Social Media23.04.2024

Veel consumenten bezorgd om nepnieuws rondom verkiezingen

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf