Online29.04.2013

Roep om standaard online bereiksonderzoek


roep-om-standaard-online-bereiksonderzoe.jpg
roep-om-standaard-online-bereiksonderzoe.jpg

Er moet zo snel mogelijk een standaard komen voor een goed online bereiksonderzoek. Deze standaard moet inzicht geven in kwaliteitscriteria waaraan bereiksonderzoek moet voldoen. Op basis hiervan kan een onafhankelijke instantie vervolgens bereiksonderzoeken controleren en certificeren.

Volgens IAB Nederland is dit “een must” doordat er een voortdurende discussie is over de kwaliteit van het huidige online bereiksonderzoek en de opkomst van alternatieve online bereiksonderzoeken naast dat van STIR. Ook wordt het, met het oog op de steeds verder vervagende grenzen tussen de verschillende mediavormen zoals televisie, radio en online, belangrijk om de bereiksonderzoeken tussen de verschillende mediumtypen op elkaar aan te laten sluiten.

IAB Nederland ging na hoe adverteerders en mediabureaus de toekomst zien op het gebied van online bereiksonderzoek. De huidige opzet van JIC STIR roept veel vragen op en laat zien dat de belangen en behoeften binnen de digitale mediawereld sterk uiteenlopen.

Huidige situatie
Op dit moment ontbreekt een aantal essentiële metingen zoals mobiel, tablet en video. Daarnaast is er behoefte aan realtime informatie zodat men sneller weet wat het bereik van bepaalde campagnes was. Ook vinden veel IAB-leden de kosten van het onderzoek op dit moment niet in verhouding met de resultaten die het oplevert. Lauren van der Heijden, directeur van IAB Nederland, concludeert: “De markt heeft een standaard nodig waaraan we bereiksonderzoeken kunnen toetsen. Op korte termijn willen we in kaart brengen welke kwaliteitscriteria we kunnen opstellen, met als basis de Audience Reach Measurement Guideline die in de Verenigde Staten gehanteerd wordt.

Kwaliteitscriteria
Volgens IAB Nederland bestaat er op dit moment niet alleen onvrede over de inhoud van het huidige bereiksonderzoek, maar ook over de manier waarop er wordt toegezien op het onderzoek. De meeste Europese landen, waaronder Nederland, hebben voor elk mediatype een JIC die opdracht geeft aan een leverancier voor het rapporteren van bereikscijfers. Het voordeel van een JIC per medium is dat het makkelijk te organiseren is en er één partij is die zich hiermee bezighoudt. Het nadeel van deze vorm is dat er niets te kiezen valt voor de afnemers van het bereiksonderzoek en er vaak sprake is van complexe besluitvorming.  Van der Heijden: “Wanneer we een standaard hebben geformuleerd, moet er ook een organisatie zijn die bereiksonderzoeken op basis van deze kwaliteitscriteria  kan certificeren, zoals ze dat in de Verenigde Staten ook doen. Daar kan iedereen dergelijke onderzoeken uitvoeren, in de wetenschap dat de onafhankelijke instantie MRC toeziet op de kwaliteit.

Alle media
De grenzen tussen verschillende mediavormen zoals televisie, radio en online vervagen steeds meer.  Zo meten STIR en SKO gezamenlijk het online kijkgedrag. De behoefte om in de toekomst de verschillende bereiksonderzoeken op elkaar te laten aansluiten wordt steeds groter. Een eerste stap zou kunnen zijn om te komen tot één standaard en één certificerende instantie voor bereiksonderzoek in Nederland. Van der Heijden: “We willen de komende periode de dialoog aangaan met alle JIC’s om te onderzoeken op welke manier samenwerking richting crossmediaal bereiksonderzoek in de toekomst mogelijk is.”

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?