Online12.12.2011

Een gat in de markt zie je niet van te voren….


een-gat-in-de-markt-zie-je-niet-van-te-v.jpg
een-gat-in-de-markt-zie-je-niet-van-te-v.jpg

Heb je ook die ervaring dat je vaak pas achteraf, soms jaren later, snapt wat je van iemand of een gebeurtenis geleerd hebt? En dat dingen vaak heel anders lopen dat je van te voren had bedacht? En vaak helemaal niet slechter? Voor mij was bijvoorbeeld Westkeetshaven zo’n ervaring. De site ‘aangetekend bellen’ is ook een voorbeeld. Die bleek niet zo zeer voor ‘financieel belangrijke’ gesprekken gebruikt te worden maar vooral voor het laatste gesprek met een dierbare. Als je dit hoort, snap je dat direct. Zo zie je hoe moeilijk innovatie zich laat voorspellen en plannen.

De ‘les’? Een ‘gat in de markt’ zie je niet van te voren… Achteraf snap je vaak direct waarom dingen liepen zoals ze liepen. Waarom het ene initiatief onverwacht een succes werd en het andere doodbloedde terwijl het er zo veelbelovend uitzag. Maar ja, dat is achteraf en dan is het geld al uitgegeven. Wat kun je nou doen om ‘achteraf’ vooraf te weten? Hoe ziet de logica van succesvolle innovatie eruit?

Succesvolle innovatie lost vooral een concreet probleem op. Hoe concreter het probleem, hoe meer het probleem frustreert en hoe eenvoudiger de oplossing, des te groter de kans op succes. Om er achter te komen of jouw idee een concreet probleem oplost, moet je dus niet op je stoel blijven zitten en dikke plannen schrijven. Ga het vragen bij degenen waarvan je denkt dat die dat probleem hebben. En organiseer operationeel vermogen via crowdsourcing en crowdfunding. Social media zijn daar overigens heel handig bij om te gebruiken en een accelerator richting klantgestuurde, open innovatie. Ze hebben the rules of the game veranderd. Bottom line: kun jij in 7 seconden uitleggen aan je klant waarom jouw innovatie handig voor hem is?

Voor break-through innovatie, zoals de stap van grammofoonplaat naar cd, gebruikt de markt wel de 10X regel: de nieuwe situatie is voor de klant op een of andere manier 10 keer, leuker, goedkoper, gemakkelijker of mooier dan de oude situatie. Bij ‘break- throughs’ vraag je van de klant zowel de gebruikte technologie te veranderen, een nieuwe applicatie te adopteren en zijn gedrag aan te passen. ‘Doe nieuwe dingen met nieuwe technologie’. Dat doet de consument niet zo maar. Daar moet concreet ‘genot, gemak en gewin’ tegenover staan. Aan de productiekant betekent een break-through vaak veranderingen van leveranciers, grondstoffen, productieprocessen en skills. Ook dat is een stap.

Timing is essentieel. We kunnen als ‘wereld’ gewoon toe zijn aan een nieuwe innovatie. Dan is die vernieuwing er doorgaans ook gewoon opeens en meestal op 20 plaatsen tegelijk. Misschien ben jij dan de gelukkige innovator die de jackpot wint en die dit gat in de markt mag gaan opvullen.

Er is een combinatie van culturele, technische en economische factoren nodig voor succesvolle innovatie. De opkomst van het sociale web laat zien dat de meest innovaties vaak ontstaan uit onverwachte hoek. De laagdrempelige toegang tot data, ideeën en de juiste tools leidt tot spannende nieuwe grenzeloze combinaties en trans-sectorale innovatie zoals TUD ‘s prof. Baken dat noemt. Wist je dat het merendeel van innovatie in een branche van buiten die branche komt? Ook daar de noodzaak over het muurtje te kijken.

Veel innovatie sneuvelt omdat het blikveld te beperkt was: je moet in je leven niet alleen het mooiste meisje tegenkomen, maar ook op het goede moment en in de goede setting. Je moet die kans willen en kunnen zien. Kansen en gaten zien in de markt is vaak ingewikkeld omdat echt nieuwe dingen ook een nieuwe kijk vragen. Echte innovatie vraagt altijd mentale innovatie en dan is er vaak geen link naar het bestaande. Hoe moet je facebook uitleggen aan iemand die nog nooit op internet is geweest? Dan ga je het toch zoeken bij bestaande en gedeelde beelden als het dorpscafé of de schoorsteenmantel.

Context drives meaning’. Als de context erg verandert, door de komst van de digital world en social media bijvoorbeeld, heeft ‘meaning 2.0’ tijd nodig. Ketenomkering bijvoorbeeld bestaat al 20 jaar als concept. Maar het komt langzaam op gang. Het ligt te ver af van wat wij ons kunnen voorstellen. Er is geen context. Het heeft tijd nodig en vooral een succesvolle praktische toepassing, waardoor we opeens wel de context ‘zien’. Wellicht dat Buurtzorg hier voor de doorbraak gaat zorgen. Abstractie verkoopt niet, aardse vormen (soms) wel.

Een gat in de markt zie je dus niet van te voren. Het goede nieuws is: ze zijn er wel, die kansen! Als je het weet, zie je het. Wat te doen? Goed luisteren en kijken. Hou het eenvoudig, concreet en kies praktische vormen. Begin klein, focus en stop op tijd als jouw idee niet aanslaat. Net als vroeger op school vroeger geldt ook hier: beter één zes gehaald dan twee vijven. Succes!

Frans van der Reep

Frans van der Reep is een visionary practitioner, inspirational counceler, media futurist en "triple thinker". Hij is verbonden aan Hogeschool Inholland (lector) & KPN (senior strategist).

Verder lezen over Innovatie

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Boston Dynamics heeft zijn nieuwe Atlas-robot geïntroduceerd en die ziet er heel anders uit dan zijn voorganger. Vooral het gezicht is een wereld van verschil.

Technology18.04.2024

De Atlas-robot van Boston Dynamics is onherkenbaar geworden

Facelift of faceswap?
SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

SAP Labs France, een SAP-dochteronderneming die zich bezighoudt met R&D-activiteiten, kondigt de opening aan van haar Customer Experience Center in het Zuid-Franse technologiepark Sophia Antipolis.

Technology17.04.2024

SAP opent een experience center dat volledig is gericht op AI

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Het was een video die volledig viral ging, en terecht: Amazons kassaloze supermarkten. Nu lijkt het daar echter op terug te komen. Het verwijdert de Just Walk Out-technologie uit de Fresh-supermarkten in de Verenigde Sta...

Technology03.04.2024

​Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

Het is geen waarzegger: Amazon introduceert een app waarmee je hand wordt gelezen. Niet om te bepalen hoe lang je levenslijn is, maar wel om vast te stellen hoe hoog je banksaldo is. Of nou ja, of het genoeg is om de bet...

Technology29.03.2024

​Amazon introduceert app op met je handpalm te betalen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

Eén van de redenen dat vorig jaar zoveel acteurs en scenarioschrijvers in Hollywood staakten, was de angst voor AI. Computergemaakte mensen kunnen immers veel engere stunts doen, hoeven niet te worden betaald en zijn al...

Technology24.03.2024

OpenAI introduceert AI in Hollywood: vrees acteurs dichterbij

And so it begins
​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein

Hij is volledig verlamd, maar kan schaakstukken verplaatsen via de computer zonder een muis of scherm aan te raken. Het is de 29-jarige Noland Arbaugh, een naam die geschiedenis heeft geschreven. Niet helemaal door zijn...

Technology21.03.2024

​Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein