Online11.02.2011

Accept or Decline; doe je mee?


accept-or-decline-doe-je-mee.jpg
accept-or-decline-doe-je-mee.jpg

Accept or decline? Dat is de vraag die je altijd krijgt wanneer je een programma of app hebt gedownload. De meeste gebruikers klikken dan, zonder de Algemene voorwaarden te lezen, op akkoord en hebben geen flauw idee wat hier instaat. Maar waar ben je nu akkoord meegegaan en wat betekent dit voor je persoonlijke informatie?

Tijd om daar eens verandering in te brengen en wel duidelijk te maken, welke haken en ogen aan deze voorwaarden zitten. Daarom is Bright een crowdonderzoek naar gebruiksvoorwaarden gestart. Daarin worden ze bijgestaan door crowd-expert Erwin Blom en diverse juristen. Maar veel belangrijker is, dat ze jullie hulp nodig hebben.

Algemene voorwaarden blinken nou niet uit in begrijpelijkheid en zijn over het algemeen niet lekker leesbaar. Maar beseffen we eigenlijk wel, wat voor gevolgen een ‘blind’ akkoord kan hebben. Wat gebeurt er met het eigendom van jouw e-mails, foto’s, video’s, persoonlijke gegevens en documenten op je computer? Blijven die nog wel alleen van jou of geef je dat (deels) uit handen door akkoord te gaan? En wat kunnen zij allemaal met jouw informatie doen?

In het verleden is er al sprake geweest van dit soort situaties. Als je bijvoorbeeld je foto stuurde naar Skoeps, stond in de algemene voorwaarden dat je akkoord ging met het overdragen van alle intellectuele eigendomsrechten. Nog een voorbeeld is de e-mail dienst Gmail van Google. Die lagen in 2004 onder vuur, omdat in de algemene voorwaarden stond dat Google e-mails mocht scannen op sleutelwoorden om de betreffende gebruiker vervolgens doelgerichte reclame te versturen. Dat is niet echt de bedoeling van zo’n dienst.

Ook Google Talk scheen er nogal bijzondere gebruiksvoorwaarden op na te houden. In de algemene voorwaarden was te lezen dat de dienst gedetailleerde statistieken bewaarde. Er werd een lijst bijgehouden met daarop het aantal contacten, met welke mensen werd gepraat, hoe vaak bestanden werden verzonden en op welke momenten Google Talk werd gebruikt. Bij het akkoord gaan met deze voorwaarden, ging je hiermee dus ook akkoord. Maar wie besefte dat?

Daarom is het heel belangrijk dat het onderzoek van Bright goed wordt uitgevoerd, om nu eindelijk eens inzicht te krijgen in deze voorwaarden. Op deze manier moeten we ons bewuster worden van de diensten waar we gebruik van maken. De diensten waar het onderzoek zich in eerste instantie op gaat richten zijn:

  • Facebook
  • Google (Search, Gmail, YouTube, Docs, Android)
  • Apple (iTunes, MobileMe)
  • Twitter
  • Yahoo (Flickr)
  • Microsoft (Hotmail, Windows Live Messenger)
  • Hyves
  • Marktplaats
  • Paypal
  • Dropbox
  • Foursquare
  • WhatsApp
  • Skype
  • Habbo
  • Vimeo
  • Spotify
  • LinkedIn
  • Tumblr
  • Blizzard (World of Warcraft)

Deelnemen

Het is natuurlijk de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen gaan meehelpen aan het onderzoek. Je gaat aandachtig de voorwaarden van een dienst doorlezen. Je krijgt dan een lijst met onderwerpen en dien je alle opmerkelijke passages te onderstrepen. Staan er dus zaken in, die mogelijk onze privacy aantasten maar ook bepalingen over garantie, aansprakelijkheid of eigendom waarvan je vermoedt dat het grote publiek dat zou willen of moeten weten dan is het de bedoeling dat je deze markeert. Al deze bevindingen worden dan nagelopen door juridische experts en alle nieuwswaardige bevindingen zullen door Bright en de mediapartners behandeld worden. Eventueel met persoonlijk commentaar van de verantwoordelijke deelnemer.

Wat heb je nodig?

Allereerst heb je een Google account nodig, analytisch vermogen en vrije tijd. Als je interesse hebt, kun je een mail met je volledige naam sturen naar crowd@bright.nl. De organisatie reageert vervolgens met meer details. Het onderzoek start op 18 februari en duurt ongeveer 2 weken. Naast de online berichtgeving neemt de organisatie een groot eindverslag, in het april-mei nummer van Bright Magazine, op.

In dit project wordt Bright bijgestaan door mediapartners Nrc Next, RTL Nieuws, Dutchcowboys, The Next Web en Dutch Cowgirls. Want als we met z’n allen de schouders eronder zetten, kunnen we in korte tijd veel werk verzetten.

...

Verder lezen over Onderzoek

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

Naar aanleiding van de contacten met verschillende wolvendeskundigen heb ik inmiddels voldoende informatie verzameld om nog beter te kunnen duiden waar precies de blinde vlekken van de meeste Nederlandse wolvendeskundigen zitten. Uitzonderingen daargelaten negeren wolvendeskundigen belangrijke historische tijdperken en hun wetenschappelijke werken. Bovendien laten ze zich bij voorkeur leiden door geromantiseerde en naïeve vooronderstellingen met betrekking tot zgn. ideale natuurlijke omstandigheden.

Online11.12.2024

Zo ziet ‘de wetenschappelijke methode’ van onze wolvendeskundigen eruit

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Helemaal in de gezondheidszorg blijken grote zorgen te zijn: daar zou 40 procent onvoldoende zijn voorbereid.

Cybercrime29.10.2024

25% van de Nederlandse bedrijven is niet goed voorbereid op cyberdreiging

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Is het jou ook weleens opgevallen dat er door sommige eiland- en vulkaanketens op de kaart een duidelijke gebogen lijn of curve kan worden getrokken? Binnen de geologie noemen we een dergelijk verschijnsel eilandbogen of vulkaanbogen.

Online28.10.2024

Hoe valt het ontstaan van eilandbogen of vulkaanbogen te verklaren?

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Online marketingcampagnes zorgen voor aanzienlijk meer nieuwe klanten, zonder dat de bestaande klanten worden geactiveerd. Uit onderzoek blijkt dat campagnes op bijvoorbeeld social media zorgen voor 170 procent nieuwe klanten.

Marketing01.10.2024

Online marketingcampagnes vooral effectief voor nieuwe klanten

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

Elke zichzelf respecterende data-wetenschapper weet dat je niet zonder meer verschillende datasets uit verschillende onderzoeken met elkaar kunt vergelijken. Op dergelijke verschillende datasets kunnen namelijk onvergelijkbare omstandigheden van toepassing zijn die onderlinge vergelijkingen een uiterst heikele zaak maken.

Nieuws17.09.2024

Gecombineerde NIVEL- en CBS-gegevens COVID-19-pandemie zijn prima te verklaren!

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

Denk je echt dat je in één dag rijk kan worden door wat domme trucjes van een of andere zelfverklaarde influencer? Ze beloven gouden bergen, maar hoe zit het nu echt? In deze nieuwe achtdelige televisieserie ‘Trap er Niet Influencer’ onderzoeken presentatoren Filemon Wesselink, Mark Baanders, Vera Verzijl en Sarah Bakker verschillende trends en invloeden van social media met een kritische en humoristische blik.

Social Media04.09.2024

“Trap Er Niet Influencer” doet onderzoek naar effecten van social media

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

De meeste mensen kunnen zich wel voorstellen dat onze planeet van binnen naar buiten is opgebouwd overeenkomstig een aflopend dichtheidsprofiel. Met van binnen naar buiten een nikkelijzeren vaste binnenkern, een nikkelijzeren vloeibare buitenkern, een vaste ondermantel van silicaatarmere gesteenten, een vaste bovenmantel van silicaatrijkere gesteenten en 'last but not least' onze geliefde aardkorst.

Nieuws21.08.2024

De stollingsgesteenten cyclus op aarde

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?

Er wordt steeds vaker gesproken over een AI-bubbel, zeker nu de aandelen van techbedrijven enorme dips tonen. Barst die bubbel straks echt? Het is niet zo dat AI-chatbots ons niets hebben gebracht. Zo is er onderzoek gedaan naar of ChatGPT onze levens echt heeft veranderd en daar komt positief nieuws uit.

Artificial Intelligence14.08.2024

Heeft AI-chatbot ChatGPT onze levens echt veranderd?