Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.
Onder deze titel verscheen in het juli/augustus van The Atlantic Mountly een must-read artikel van Nicholas Carr over het Internet en de invloed van Google op de wijze waarop we lezen en informatie tot ons nemen.
Hij geeft vele voorbeelden van wetenschappers, schrijvers en psychologen die aangeven dat door het internet en de manier waarop Google ze nu door de flow-of-informatie leiden, men niet meer in staat is om geconcentreerd een tekst van a tot z te lezen, er een gebrek is aan comtemplatie en dat men niet zo zeer de informatie op het Net leest maar verkenend door de data gaan: “super browsing”.
Deze veranderende wijze van informatie verwerken in onze hersens krijgen ook gevolgen voor de wijze waarop bestaande media hun aanbod aanpassen aan de Google-presentatie: kranten korten hun artikelen in, New York Times drukt op de pagina’s nu samenvattingen af, televisieprogrammas zetten tekst-balken onder in beeld.
Nicolas Carr geeft ook aan hoe met het net alles samenkomt: “It’s becoming our map and our clock, our printing press and our typewriter, our calculator and our telephone, and our radio and TV”.
Bij alle technologische revoluties horen de doom-senarios. En de piskijkers hebben meestal gelijk. Maar wat ze meestal niet voorzagen was dat alle technologische revoluties ook enorme zegeningen voor de mensheid met zich meebrachten. En zo zal het ook gaan met de internet revolutie. Stof tot nadenken dus.
Verder lezen over Google
Technology11.12.2024
Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’
Search10.12.2024
Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024
Search06.12.2024
Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar
Online05.12.2024
Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora
Technology05.12.2024
DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen
Search03.12.2024
Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?
DC Business02.12.2024
Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan
Online28.11.2024