Gaming25.04.2012

Survarium: het S.T.A.L.K.E.R. MMO, anyone?


Het Oekraïnse Vostok Games ken je misschien wel. Niet vanzichzelf, maar misschien als GSC Game World, de ontwikkelaar van S.T.A.L.K.E.R. Die serie, die een alternatieve afloop van de nucleaire ramp in Tsjernobyl schetste waarbij je als speler in een grauwe, vijandelijke werkelijkheid terecht kwam waarin mutanten door desolate en vol met straling zittende ruïnes dwalen terwijl je krampachtig probeerde te overleven heeft een zekere status opgebouwd. Want de shooter was niet de beste van zijn soort, maar het diepzwarte gevoel dat erin zat maakte het een atmosferisch zeer interessante game. En nu komt er een MMO shooter aan van deze jongens in die sfeer.

survarium-het-s-t-a-l-k-e-r-mmo-anyone.jpg
survarium-het-s-t-a-l-k-e-r-mmo-anyone.jpg

Nu dat GSC Game World niet meer is, maar Vostok games heet en de licentie voor de S.T.A.L.K.E.R. naam kwijt zijn wordt de nieuwe naam van hun game dus Survarium. En hoewel de setting zich niet meer lijkt te beperken tot het gebied rondom Tjsernobyl is het idee niet zoveel anders als alle andere post-apocalyptische games van de laatste tijd, zoals Fallout of The Last of Us bijvoorbeeld. Maar gezien de vibe die deze groep in de S.T.A.L.K.E.R. games heeft weten te pompen is hoop op een goede game niet ongegrond. Ze beschrijven het zelf als volgt op hun site:

Impassable woods advance onto cities from every side, maddened animals and birds attack industrial complexes, military structures, warehouses and power plants. Towns are cut off from each other, there are no water supplies, no electricity, gas, communication is lost. Countries collapse, anarchy spreads throughout the world. Now force dictates who to survive. In the meantime, new species of greenery and animals purposely destroy human civilization. Strange plants and mushrooms grow through concrete and steel. Scientists all over the world haplessly try to cope with the anomaly sprawling across the Earth with terrifying speed.

Omdat een groot gedeelte van de game gebaseerd lijkt op de ontwikkeling van S.T.A.L.K.E.R. 2 (die mid-project gecanceld werd) is een groot gedeelte van het werk al gedaan en is er dus een hoop tijd om de overstap naar een MMO-shooter te maken. Dat moet ook wel, zeker omdat de game free to play wordt. Dat laatste zorgt voor nogal wat oververhitte reacties bij hardcore PC-fans, die het meteen al zien verdwijnen in een moeras van gekocht materiaal en andere manieren om de game om zeep te helpen. Maar laten we nog niet te vroeg huilen (of juichen), buiten de hilarische (serieus, je moet de onderstaande video even een minuutje kijken, al is het voor de prachtige “In Russia games play YOU”-stijl van ondertiteling) developer diary is er nog bitter weinig bekend over hoe de game vorm gaat krijgen.

We weten dat het draait op een zelfgemaakte engine en dat de releasedate aan het einde van volgend jaar ligt, maar verder is het gissen. Maar als we dan aan het gissen zijn: juist een game waarin je wel kunt schieten maar elke kogel belangrijk is omdat er nooit genoeg zijn geeft een hele interessante balans waarbij teamwork, het sluiten van coalities en het tactisch vermogen van spelers veel meer gewicht kan krijgen dan simpel reactievermogen en weten waar de wapens liggen. Zonder rondes, zonder directe score en zonder het belonen van bravado en suïcidaal gedrag zou het een perfecte shooter kunnen zijn voor de oudere of kalmere gamer die toch graag schiet. En er zit ook nog een diepere ecologische boodschap achter:

“Technology versus nature, rational versus mystical. Such a confrontation enables us to take a new look at the current happenings in our world, – said Aleksey Sytianov, Lead Game Designer of the project. – Survarium will offer players an atmospheric world of civilization crash, filled with factions and loners, stalkers and hunters surviving in a wild anomalous environment.”

Het idee klinkt goed. Als deze jongens uit de Oekraïne kunnen doorzetten waar ze met S.T.A.L.K.E.R. mee gestart zijn zouden we wel eens een heel mooi MMO erbij kunnen krijgen, eind volgend jaar.

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.