Online levert de meeste uitgevers nog weinig op

Vorig artikel Volgend artikel
1181910370NPNGAdvertisement1

Theo schrijft op Molblog: Wat we eigenlijk al wisten is nu door onderzoek weer eens gestaafd. We werken ons suf om een blog als dit in de lucht te houden en verdienen er niets mee.

Niets? Niet in harde euro’s, maar wel in lof en stijgende bezoekersaantallen. Maar of dat op termijn genoeg is?

Goed, eerst het onderzoek dan maar.

Uit onderzoek van KPMG en Thaesis onder 160 Nederlandse uitgevers blijkt dat we niet de enigen zijn.

Het bericht: ‘Hoewel uitgevers veel digitale producten aan hun assortiment toevoegen, slagen zij er niet in significante online omzet te genereren. Tweederde van de omzet van Nederlandse uitgevers komt nog altijd voor rekening van het traditionele boek en tijdschrift en de bedrijven verwachten dat hierin de komende twee jaar geen verandering zal optreden.

‘Hoewel digitale producten nog weinig omzet opleveren, verwachten de bedrijven dat het aantal online producten de komende twee jaar verder zal groeien. Vooral het aanbod van podcasting, e-books, printing on demand en gepersonaliseerde informatie zal volgens de uitgevers de komende twee jaar fors groeien.

'Een beperkt aantal uitgevers slaagt er op dit moment in substantiële omzet te genereren uit online producten. Van de onderzochte uitgevers heeft 60 procent op dit moment minder dan 750.000 euro online omzet. Ruim 25 procent slaagt erin meer dan 750.000 euro om te zetten.’

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat er tussen de verschillende uitgevers aanzienlijke verschillen bestaan in het realiseren van de ambities op uitgeefgebied.

‘Deze verschillen uiten zich vooral in de strategie voor de komende twee jaar. Waar grote en middelgrote uitgevers samenwerking in strategische allianties hoog op de agenda hebben staan, zien kleine uitgevers hier veel minder in.

'Ook per type uitgever zijn er opvallende verschillen. Vooral uitgevers van publiekstijdschriften denken dat het op het gebied van fusies en overnames onrustig zal blijven. De bedrijven voorzien de komende twee jaar een stijging in het aantal trasancties van 37 naar 67 procent. Daarnaast verwachten zij dat het aantal strategische allianties zal toenemen van 67 dit jaar tot 80 procent in 2009’.

De meeste uitgevers blijken zoekmachines zoals Google overigens niet langer als een vijand te beschouwen.

‘De helft van de uitgevers laat inmiddels content voor een deel ontsluiten door een zoekmachine. Naar verwachting zal binnen twee jaar 75 procent van de uitgevers hiertoe zijn overgegaan.

'Bijna één op de vier uitgevers bouwt bovendien momenteel aan eigen zoeksystemen, een percentage dat binnen twee jaar zal oplopen naar bijna 50 procent, een signaal dat de wens om gepersonaliseerde en gesegmenteerde content aan te bieden steeds concreter wordt’.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies