62%. Het verhaal achter cijfers

Vorig artikel Volgend artikel
1117737297dutch8

Nederland zei met 62% nee. Heel Europa kan NEE in het Nederlands spellen (hoorde ik op BNR). Prompt worstelt iedereen nu met de vraag: maar wat betekent 62% nee?

In eenzelfde discussie belandde ik vandaag en gisteren, in heel verschillende omgevingen: bij omroep.nl en in een masterclass.

Vandaag had ik een presentatie bij en over omroep.nl. Vijftien studenten J&NM hadden in totaal 45 gebruikstests uitgevoerd voor het college Testen van websites. Inderdaad valt er nog een hoop aan de site te verbeteren, maar eerlijk is eerlijk: daarvoor doe je zulke tests dan ook. En de eerste site of applicatie die bestand is tegen een serieuze gebruikstest met echte gebruikers moet ik nog tegenkomen. Niks nieuws dus.

Maar ook in deze discussie bij omroep.nl viel het me op dat de cijfer- en meetmanie op internet steeds hogere vormen aanneemt. Maar is dat absolute geloof terecht?

Cijfers en letters? Allereerst hulde voor de geavanceerde tools en de grafische presentatie van zulke programma´s als Clicktracks, de Smart View plugin van Webtrends of Qtracks (en ik vergeet er vast nog een paar). Zoekmachineguru´s tovereren vast met eenzelfde stafje hun eigen grafieken. Gisteren, in de Masterclass ´interactieve campagneanalyse´*, zag ik prachtige funnels met conversiegetallen: in- en uitstromende bezoekers in viertrapskoopsscenario´s (5x woordwaarde).

Bij alle grafieken rijst natuurlijk de vraag: waar gaat het heen? Wat zijn de trends? Maar ben ik nou de enige die vindt dat je een trend alleen kan voorspelen als je de achtergrond begrijpt? Waaróm doen webbezoekers wat ze doen? Fantastisch dat een hyperlink op een webpagina een doorklikratio heeft van 23%. Maar waarom? En is dat veel of weinig? Waar liggen de afhaakmomenten? Al die getallen zeggen volgens mij niks zonder een goed profiel van de klant, een helder beeld van het zoekproces, en welke rol de site daarin speelt. In ieder geval viel vandaag en gisteren regelmatig het woord ´ontluisterend´. Inderdaad ziet de wereld door de ogen van een webbezoeker er heel anders uit.

Misschien gaat het net zoals met het begrijpen van kiezers: ze zien blijkbaar een heel ander Europa dan politici.

*) Jammer dat Mediaplaza geen helikopter platform heeft, er recht boven of zo, want het zou me wat waard zijn deze leuke & inspirerende omgeving binnen te komen zonder de depri-route via de Jaarbeurs.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies