Online05.03.2013

Insight: Nederlanders zijn verwend geraakt (vindt de meerderheid) [Adv]


insight-nederlanders-zijn-verwend-geraak.jpg
insight-nederlanders-zijn-verwend-geraak.jpg

Marketeers in de luxury & lifestylebranche opgelet! De Nederlandse samenleving wordt meer en meer extravert, direct, prikkelgericht en open-minded. Een nieuwe vorm van zelfgerichtheid overheerst, in combinatie met een verlangen naar ervaring, expressie en betovering. Tegelijkertijd is er bij veel Nederlanders een besef van soberheid opgekomen, dat zich uit in het zuiniger omgaan met geld en een sterkere oriëntatie op immateriële waarden.¹ Deze laatste trend hangt samen met de economische omstandigheden.

Een ruime meerderheid van de bevolking (64%) vindt dat Nederlanders verwend zijn geraakt.² Veel Nederlanders (61%) houden rekening met een lager welvaartsniveau voor de komende jaren en stellen daardoor de aanschaf van duurzame goederen steeds vaker uit. Vooral aan meubels, kleding en schoeisel wordt minder geld uitgegeven. De sterkste omzetdaling van bijna 13% staat op naam van woninginrichtingspecialisten. Het aantal faillissementen van kleding- en schoenenwinkels is in het tweede kwartaal van 2012 in vergelijking met dezelfde periode in 2011 verdubbeld.³

Ondanks de huidige economische omstandigheden blijft de sector van luxe goederen internationaal groeien. In 2011 haalden fabrikanten van luxegoederen recordomzetten. Autoproducent Rolls-Royce overtrof het verkooprecord van 33 jaar geleden. Louis Vuitton behaalde een zo hoge omzetgroei dat er in Frankrijk een nieuwe fabriek werd geopend. Ook de opbrengst van kunstveilingen houdt stand. Beleggingen in kunst leverden in 2011 een rendement van ruim 10% op. Dit was vooral te danken aan Chinese kunstkopers die maar liefst 20% meer uitgaven op veilingen. Van alle categorieën verkopen accessoires en ‘harde luxe’, zoals sieraden en horloges, het best. Accessoires vertegenwoordigen met 29% de grootste categorie in het luxesegment, terwijl ‘harde luxe’ goed is voor 22%. Naar schatting zullen vooral deze categorieën de groei van het luxe segment in stand houden.

luxury

Hoe bereikt u de luxeconsument?

De markt voor luxe en lifestyle kent een gevarieerde doelgroep die gemakkelijk geld uitgeeft en goed te bereiken is via specifieke titels en online media. Deze doelgroep is bij uitstek geschikt voor een online benadering.

NRC Media heeft speciaal voor de luxury & lifestylebranche de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ Motivaction Mentality-meting (1997-2011)
² www.motivaction.nl
³ www.cbs.nl

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]