Online06.03.2013

Insight: crisis brengt gebreken in finan-ciële systeem aan de oppervlakte [Adv]


insight-crisis-brengt-gebreken-in-finan-.jpg
insight-crisis-brengt-gebreken-in-finan-.jpg

Marketeers uit de financiële dienstverlening opgelet! Nederland maakt een turbulente tijd door waarbij we vandaag niet weten wat er morgen gaat gebeuren. Dat maakt bedrijven en consumenten onzeker. Iedereen blijft dan ook zo veel mogelijk op zijn of haar geld zitten. Met als consequentie dat we allemaal de economische recessie in de hand werken. Ondertussen groeit de mentale impact van de crisis, ook in Nederland. Consumenten hebben weinig vertrouwen in de eigen financiële situatie ¹. Een grote groep Nederlanders verwacht voor de toekomst een lager welvaartsniveau. Tegelijkertijd zien we dat de hoop op verandering overheerst.

De economische situatie roept gevoelens van bezorgdheid op, vooral als het gaat om de toekomst van kinderen, maar ook gevoelens als machteloosheid, kwaadheid en somberheid komen de laatste jaren aanzienlijk sterker naar voren dan voorheen. Dit alles hangt direct samen met het lage vertrouwen dat consumenten hebben in banken, verzekeraars en andere financiële instellingen ².

Driekwart van de Nederlanders is van mening dat de huidige economische tegenslag de gebreken in ons financiële systeem aan de oppervlakte brengt. Volgens de helft van de Nederlanders is de financiële crisis het gevolg van een grote onderschatting van het belang van een duurzame toekomst. Voor veranderingen kijken Nederlanders naar de overheid, de financiële sector en ook naar toezichthouders zoals DNB en AFM. Ook vindt de helft van de Nederlanders dat de financiële sector een belangrijkere rol moet gaan spelen bij het realiseren van de omslag naar een meer duurzame manier van samenleven.

financieel

Kortom: het huidige sentiment wordt gedomineerd door de negatieve gevolgen van de economische situatie en het lage vertrouwen in financiële instellingen, maar organisaties en consumenten hebben ook hoop op verandering. Dit biedt kansen voor vernieuwing, creativiteit en andere manieren van marktprofilering. Bij Nederlanders is een nieuw besef van soberheid opgekomen dat zich uit in het zuiniger omgaan met geld en een sterkere oriëntatie op immateriële waarden. Mensen kopen bijvoorbeeld collectief energie in, staan meer open voor hergebruik en gaan meer op jacht naar koopjes. Nederlanders verwachten in de komende tijd onder invloed van de economische ontwikkelingen minder culturele activiteiten te ondernemen, het buiten de deur eten te beperken en uitgaan staat ook minder hoog op de agenda. Daarentegen verwachten ze meer te gaan wandelen, fietsen, lezen en internetten ³.

Hoe bereikt u mensen die geïnteresseerd zijn in economische en financiële
onderwerpen?

Nederlanders met een interesse in economische en financiële onderwerpen staan voor een aanzienlijke (potentiële) doelgroep die vooral via printmedia goed te bereiken is.
NRC Media heeft speciaal voor de financiële dienstverleningssector de belangrijkste trendonderzoeken geduid en samengevat. Nieuwe feiten over uw markt en doelgroepen die u waarschijnlijk nog niet kent zijn vanaf nu beschikbaar in een brancherapport, genaamd Insight.

Download uw eigen brancherapport, inclusief de hier getoonde infographic, óf de rapporten van 14 andere branches.

¹ www.cbs.nl;
² www.motivaction.nl;
³ Motivaction Mentality-meting (1997-2011)

Verder lezen over Infographic

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

Tijdens de zoektocht naar geschikte COVID-19-vaccins werden klinische studies onder allesbehalve ideale omstandigheden uitgevoerd. Virtual twin-technologie bleek een waardevol hulpmiddel, met een grote potentie voor de t...

DC Business07.10.2021

​Virtual twins: nieuwe troef voor klinische studies?

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Fiverr werd in 2010 opgericht in Tel Aviv, Israël. Het bedrijf biedt een platform voor freelancers om diensten aan klanten wereldwijd aan te bieden. Dit jaar bestaan ze dus 10 jaar. En dus hebben ze een lijstje gemaakt...

Vacatures26.02.2020

10 banen die 10 jaar geleden nog niet bestonden [Infographic]

Social Media Cheat Sheet voor 2020

2020 komt steeds dichterbij. Dat betekent dat het weer tijd is voor een nieuw social media cheat sheet. Social media platforms blijven eigenlijk constant de bestandsformaten en afmetingen van afbeeldingen veranderen. Daa...

Social Media10.12.2019

Social Media Cheat Sheet voor 2020

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

De termen segmentatie en personalisatie worden vaak in één adem genoemd. Toch zijn ze niet hetzelfde. De termen staan voor twee verschillende en bijzonder effectieve manieren in je marketingaanpak. Maar wat is precies...

E-mail25.02.2019

[Infographic] Segmentatie versus Personalisatie

advertorial
Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederlanders kopen tijdens deze periode voor de feestdagen weer massaal hun kerstcadeaus online. Het is een cijfer dat ieder jaar weer blijft toenemen. En de verwachting is dat dit de komende jaren door blijft zetten. Zo...

Online23.12.2018

Wat ligt er voor jou onder de kerstboom?

Nederland gaat voor keuzevrijheid
Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Met een nieuw jaar voor de deur, is het ook weer tijd voor een nieuw social media cheat sheet. De verschillende social media platformen blijven de afmetingen en bestandsformaten van afbeeldingen veranderen. Tijd dus voor...

Social Media11.12.2018

Het Social Media Cheat Sheet voor 2019

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Inmiddels is alles al wel zo’n beetje gezegd over de millennial. En dus is het nu tijd voor Generatie Z om in de schijnwerpers te stappen. (Generatie Z is de groep jongeren die na 1992 zijn geboren.) Wat zijn de dromen...

Online13.04.2018

Generatie Z droomt van geld verdienen … maar werk gaat niet boven alles

Infographic
AI is dé tool voor marketeers [infographic]

Consumenten van vandaag de dag zijn geëvolueerd en verwachten veel meer van de merken waarmee ze willen communiceren. En dus is de missie van de moderne marketeer van cruciaal belang en zal het nodig zijn om iedere erva...

Marketing05.03.2018

AI is dé tool voor marketeers [infographic]