Online13.09.2012

Hoe zit het met het koopgedrag van generatie Y de Millennials


De RedPrairie Corporation heeft hun Millennial Report gepubliceerd. In dit report krijgen retailers en producenten inzicht in het koopgedrag van de Generatie Y, de zogenaamde Millennials. Het rapport geeft ook handvatten om beter te communiceren met deze groep in de leeftijd van 18 tot 29 jaar.

Het onderzoek is uitgevoerd aan het Los Angeles Fashion Institute of Design and Merchandising onder een panel van jongeren en vertegenwoordigers van retailers en merkleveranciers. Het onderzoek toont aan dat jongeren graag in contact treden met retailers, maar wel onder hun eigen voorwaarden.

Zo laat de studie zien dat de Generatie Y voldoet aan bepaalde verwachtingen. Ze zijn zeer geïnteresseerd in technologie en gadgets, en onafhankelijk, zelfverzekerd en international georiënteerd. Deze groep vertrouwt weliswaar op social media voor meningen en informatie over producten, maar heeft nog steeds een voorkeur voor fysieke winkels voor het doen van aankopen.

hoe-zit-het-met-het-koopgedrag-van-gener.jpg
hoe-zit-het-met-het-koopgedrag-van-gener.jpg

Ondanks de voorkeur voor fysieke winkels benadrukte het panel dat retailers en producenten overal aanwezig moeten zijn: online, met QR-codes in de winkels en met mobiele apps, op sociale media en andere kanalen.

Bij het succesvol in contact komen met Generatie Y gaat het erom waarde toe te voegen aan haar koopervaring. Respecteer zowel de privacy als de voorkeursmethoden van communicatie”, zegt David Bruno, directeur Corporate Messaging bij RedPrairie. “Het goede nieuws is, dat deze groep niet verlegen is en graag van zich laat horen.

Volgens het rapport zijn de volgende punten van belang bij het communiceren met Generatie Y-klanten.

· Maak niet onnodig gebruik van hun tijd: ken hun voorkeuren en zorg voor gerichte aanbiedingen.

· Adverteer selectief: zorg voor advertenties op strategische plaatsen, vermijd advertentiebombardementen op elk kanaal.

· Zorg voor aanwezigheid: zorg voor voldoende flexibiliteit zodat producten via alle verkoopkanalen beschikbaar zijn en overal ingespeeld wordt op de klantbehoefte.

· Meningen zijn belangrijk: zorg voor onderlinge communicatie met het oog op merkherkenning en merkloyaliteit.

· Zorg voor verbinding: verbind winkels, klanten en het directe kanaal zodat transacties naadloos verlopen en klanten terugkomen.

Bij het tevredenstellen van de Millennials is aanpasbaarheid een eerste vereiste“, zegt Bruno. “Op het ene moment wil deze doelgroep online winkelen en producten vergelijken via allerlei social media. Op het volgende moment wil zij een artikel in de fysieke winkel kopen. Dat betekent voor retailers dat zij via elk kanaal en op elke locatie alles moeten kunnen leveren. Bij marketingactiviteiten gericht op deze groep, moeten retailers en merkleveranciers de balans vinden tussen een gepersonaliseerde winkelervaring via individuele productinformatie, en het eerbiedigen van de grenzen van de privacy. Het is een uitdaging om op deze ogenschijnlijk conflicterende verwachtingen in te spelen, maar dat is met de juiste technologie en integratie mogelijk.”

RedPrairie biedt toegang tot een on-demand webinar met een analyse van het rapport en een gesprek met panelleden. Dit webinar staat hier. Het rapport is hier beschikbaar.