Online11.02.2011

Accept or Decline; doe je mee?


accept-or-decline-doe-je-mee.jpg
accept-or-decline-doe-je-mee.jpg

Accept or decline? Dat is de vraag die je altijd krijgt wanneer je een programma of app hebt gedownload. De meeste gebruikers klikken dan, zonder de Algemene voorwaarden te lezen, op akkoord en hebben geen flauw idee wat hier instaat. Maar waar ben je nu akkoord meegegaan en wat betekent dit voor je persoonlijke informatie?

Tijd om daar eens verandering in te brengen en wel duidelijk te maken, welke haken en ogen aan deze voorwaarden zitten. Daarom is Bright een crowdonderzoek naar gebruiksvoorwaarden gestart. Daarin worden ze bijgestaan door crowd-expert Erwin Blom en diverse juristen. Maar veel belangrijker is, dat ze jullie hulp nodig hebben.

Algemene voorwaarden blinken nou niet uit in begrijpelijkheid en zijn over het algemeen niet lekker leesbaar. Maar beseffen we eigenlijk wel, wat voor gevolgen een ‘blind’ akkoord kan hebben. Wat gebeurt er met het eigendom van jouw e-mails, foto’s, video’s, persoonlijke gegevens en documenten op je computer? Blijven die nog wel alleen van jou of geef je dat (deels) uit handen door akkoord te gaan? En wat kunnen zij allemaal met jouw informatie doen?

In het verleden is er al sprake geweest van dit soort situaties. Als je bijvoorbeeld je foto stuurde naar Skoeps, stond in de algemene voorwaarden dat je akkoord ging met het overdragen van alle intellectuele eigendomsrechten. Nog een voorbeeld is de e-mail dienst Gmail van Google. Die lagen in 2004 onder vuur, omdat in de algemene voorwaarden stond dat Google e-mails mocht scannen op sleutelwoorden om de betreffende gebruiker vervolgens doelgerichte reclame te versturen. Dat is niet echt de bedoeling van zo’n dienst.

Ook Google Talk scheen er nogal bijzondere gebruiksvoorwaarden op na te houden. In de algemene voorwaarden was te lezen dat de dienst gedetailleerde statistieken bewaarde. Er werd een lijst bijgehouden met daarop het aantal contacten, met welke mensen werd gepraat, hoe vaak bestanden werden verzonden en op welke momenten Google Talk werd gebruikt. Bij het akkoord gaan met deze voorwaarden, ging je hiermee dus ook akkoord. Maar wie besefte dat?

Daarom is het heel belangrijk dat het onderzoek van Bright goed wordt uitgevoerd, om nu eindelijk eens inzicht te krijgen in deze voorwaarden. Op deze manier moeten we ons bewuster worden van de diensten waar we gebruik van maken. De diensten waar het onderzoek zich in eerste instantie op gaat richten zijn:

  • Facebook
  • Google (Search, Gmail, YouTube, Docs, Android)
  • Apple (iTunes, MobileMe)
  • Twitter
  • Yahoo (Flickr)
  • Microsoft (Hotmail, Windows Live Messenger)
  • Hyves
  • Marktplaats
  • Paypal
  • Dropbox
  • Foursquare
  • WhatsApp
  • Skype
  • Habbo
  • Vimeo
  • Spotify
  • LinkedIn
  • Tumblr
  • Blizzard (World of Warcraft)

Deelnemen

Het is natuurlijk de bedoeling dat zoveel mogelijk mensen gaan meehelpen aan het onderzoek. Je gaat aandachtig de voorwaarden van een dienst doorlezen. Je krijgt dan een lijst met onderwerpen en dien je alle opmerkelijke passages te onderstrepen. Staan er dus zaken in, die mogelijk onze privacy aantasten maar ook bepalingen over garantie, aansprakelijkheid of eigendom waarvan je vermoedt dat het grote publiek dat zou willen of moeten weten dan is het de bedoeling dat je deze markeert. Al deze bevindingen worden dan nagelopen door juridische experts en alle nieuwswaardige bevindingen zullen door Bright en de mediapartners behandeld worden. Eventueel met persoonlijk commentaar van de verantwoordelijke deelnemer.

Wat heb je nodig?

Allereerst heb je een Google account nodig, analytisch vermogen en vrije tijd. Als je interesse hebt, kun je een mail met je volledige naam sturen naar crowd@bright.nl. De organisatie reageert vervolgens met meer details. Het onderzoek start op 18 februari en duurt ongeveer 2 weken. Naast de online berichtgeving neemt de organisatie een groot eindverslag, in het april-mei nummer van Bright Magazine, op.

In dit project wordt Bright bijgestaan door mediapartners Nrc Next, RTL Nieuws, Dutchcowboys, The Next Web en Dutch Cowgirls. Want als we met z’n allen de schouders eronder zetten, kunnen we in korte tijd veel werk verzetten.

Verder lezen over Onderzoek

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

De interesse in elektrisch rijden is aan het dalen. Voor het eerst in jaren is de groep die niet (28%) van plan is elektrisch te gaan rijden, groter dan de groep die dit binnen vijf jaar wel (27%) van plan is.

Automotive17.04.2024

Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]

ANWB zegt van wel
​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Wetenschappelijk onderzoek bewijst dat sommige mensen de wereld echt in een andere framerate zien. Het zou specifiek bij gamers zelfs een kleine voorsprong geven, stellen de onderzoekers.

Nieuws03.04.2024

​Sommige mensen zien de wereld echt in een andere framerate

Sneller zien
Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Als je een pacemaker hebt, dan ben je niet na één operatie klaar. Je moet regelmatig opnieuw onder het mes, namelijk om de batterij van het essentiële apparaat te vervangen. Daar komt in de toekomst mogelijk veranderi...

Technology01.04.2024

Pacemaker-batterijen nooit meer vervangen dankzij je eigen lijf

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Is het een 1 april-grap, of is het echt? Het snijdt in ieder geval een belangrijk punt aan: Lenna, een vrouw die in 1972 in de Playboy stond als centerfold en eigenlijk Lena Forsén heet, wil niet meer worden gebruikt in...

Technology01.04.2024

Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

Er wordt nog steeds volop gezocht naar alternatieven voor plastic. We hebben bijvoorbeeld in de supermarkt al geen weggooibordjes meer van plastic, maar alleen van karton. Weggooi-messen? Die zijn van hout. Bomen geven o...

Nieuws29.03.2024

Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

NASA is zich de afgelopen tijd bijna volledig aan het focussen op Artemis, de maanmissies die ervoor gaan zorgen dat we veel meer ontdekken over wat wij met de maan kunnen. Maar ook de eerste keer dat een vrouw en een zw...

Technology29.03.2024

NASA: Dit is wat astronauten straks op de maan moeten doen

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

Het is 420 meter lang en daarmee de langste hyperloop van Europa. We hebben het over het gloednieuwe European Hyperloop Center in Veendam. Het is te vinden bij Husa Logistics en kostte 7,5 miljoen euro om te bouwen. Spec...

Technology28.03.2024

De grootste hyperloop van Europa ligt in Nederland

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom

Mensen geven dieren meer virussen dan andersom. Ze zeggen vaak dat je niet met je kat of hond in bed moet slapen, omdat het ziekteverwekkers zouden zijn. De darmbacteriën van je dier komen zo veel te dichtbij en je kunt...

Nieuws26.03.2024

​Bizar: mensen geven meer virussen aan dieren dan andersom