Online06.04.2009

STIR en NOM publiceren gecombineerd bereik


stir-en-nom-publiceren-gecombineerd-bere.jpg
stir-en-nom-publiceren-gecombineerd-bere.jpg

De Stichting Internetreclame (STIR) en het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOMmedia) publiceren binnenkort hun eerste databestand met daarin het gecombineerde bereik van print en online. Daarmee is een langgekoesterde wens in vervulling gegaan, namelijk het inzichtelijk maken van de overlap in het bereik tussen een papieren titel en online titel. 

In de tijd dat de roep om meer inzicht in het crossmediale bereik van media steeds luider wordt is dit een uniek project, niet alleen in Nederland maar ook in Europa. Met de publicatie van het databestand is een eind gekomen aan een lange periode van testen en valideren.

Al met al hebben NOM en STIR ruim twee jaar over het project gedaan. Wim Driehuis, voorzitter van NOM zegt hierover:  “We hebben gezocht naar de juiste techniek die het gecombineerd bereik van print en online kan produceren. De onderzoekers van NOM en STIR hebben samen met Pointlogic, die de opdracht voor de fusie van de twee bestanden heeft gekregen, een methode ontwikkeld die aan alle eisen voldoet. Daarbij zijn ze bijgestaan door een buitenlandse deskundige op het gebied van fusie van mediabestanden, Dr J. Collins van MRI in de Verenigde Staten.” 

Datafusie is een zeer complexe techniek, waarbij twee databestanden aan elkaar worden gekoppeld. Aan een basisbestand, in dit geval de NOM Doelgroep Monitor, met daarin de leeskansen van dagbladen en tijdschriften worden kansen voor het bezoek aan websites toegevoegd. Die zijn afkomstig van STIR, waar dagbereik als eenheid is genomen. Met behulp van zogeheten koppelvariabelen wordt gekeken of een respondent uit het ene onderzoek een ‘broertje of zusje’ heeft in het andere onderzoek. Als dat het geval is worden leeskenmerken van de NOM-respondent gekoppeld aan de surfkenmerken van de STIR-respondent.

Met het nieuwe databestand kan berekend worden wat bruto en netto bereik is van een combinatie van print titels en internet sites. Dat betekent dat zowel het exclusief bereik van beide media als het overlap geanalyseerd kan worden. Jeroen Cnossen, voorzitter van STIR: “Dit was een belangrijke wens van vooral de uitgevers van printtitels die in de afgelopen jaren steeds meer zijn gaan investeren in hun on-line producten. Met het nieuwe bestand worden zij in staat gesteld om het gecombineerd bereik van hun print- en internetactiviteiten inzichtelijker te maken richting adverteerders en bureaus. Andersom krijgen adverteerders en bureaus een meer informatie op strategisch niveau over de verhoudingen tussen print- en internetbereik.

Het gefuseerde bestand zal tweemaal per jaar aan de markt geleverd worden en zal telkens op de meest recente NOM Doelgroep Monitor en STIR Webmetergegevens gebaseerd zijn.

Verder lezen over Stir

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

comScore maakt vandaag bekend dat het een volledig pakket analyseservices voor publieksmetingen en advertentieanalyses in Nederland op de markt wil brengen. Deze aankondiging volgt op de succesvolle lancering van het com...

Advertising04.06.2013

comScore breidt Audience Measurement in Nederland uit

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

JIC STIR heeft vandaag nieuwe cijfers bekend gemaakt over het gebruik van internet in Nederland. In 2011 groeide het gebruik van internet met 18%. Een klein deel van deze groei wordt veroorzaakt door de toename van het a...

Online21.03.2012

JIC STIR : Surfvolume in 2011 met 18% gegroeid

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

JIC STIR heeft na wat zij zelf omschrijven als een intensieve tenderperiode van bijna anderhalf jaar, een Letter of Intent getekend met het consortium bestaande uit comScore en Intomart GfK voor de opzet en uitvoering va...

Online01.07.2011

STIR in zee met comScore en Intomart GfK voor nieuw bereiksonderzoek

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

De STIR heeft zojuist via een persbericht de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2010 gepubliceerd. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites reg...

Online17.03.2011

STIR publiceert Internet Marktmonitor 2010

Nederlanders zijn langer online

Vandaag zijn nieuwe cijfers over de internetconsumptie in Nederland bekendgemaakt. Daaruit blijkt dat de surfpopulatie in de eerste helft van 2010 is gestegen tot 86% tegenover 83% in 2009. Verder is de gemiddelde surft...

Online07.09.2010

Nederlanders zijn langer online

STIR Internet Marktmonitor 2009

STIR heeft de uitkomsten van de Internet Marktmonitor 2009 op haar website gezet. De Internet Marktmonitor is een panelonderzoek van STIR dat onder 1.000 personen het surfgedrag op alle websites registreert. Dit in te...

Online21.02.2010

STIR Internet Marktmonitor 2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

Het bestuur van JIC STIR heeft Frans Kok benoemd tot directeur. Frans Kok is in het verleden onder meer werkzaam geweest bij Intomart GfK en is sinds 1 juni als onafhankelijk adviseur werkzaam in de mediabranche.Na de vo...

Online13.07.2009

Nieuwe Directie voor JIC STIR

STIR wordt JIC STIR

Op vrijdag 15 mei is het STIR internetbereiksonderzoek officieel ondergebracht in een Joint Industry Committee (JIC). Dat wil zeggen dat het onderzoek vanaf nu wordt uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de exploi...

Online17.05.2009

STIR wordt JIC STIR