Online23.06.2008

Meer communicatie maakt mensen onbereikbaar


meer-communicatie-maakt-mensen-onbereikb.jpg
meer-communicatie-maakt-mensen-onbereikb.jpg

De vele beschikbare communicatiemiddelen vergemakkelijken weliswaar het communiceren aanzienlijk, maar zorgen ook voor een overvloed aan berichten. Op deze berichten wordt vaak pas na lange tijd – of zelfs helemaal niet – gereageerd. Dat blijkt uit een onderzoek naar het gebruik van communicatiemiddelen tijdens het werk dat het marktonderzoeksbureau Heliview Research in opdracht van Microsoft heeft uitgevoerd. Door de informatie overload raken we in toenemende mate onbereikbaar, concludeert Heliview.

Werknemers in Nederland ontvangen gezamenlijk per dag gemiddeld 210 miljoen e-mails. De afgelopen 2 jaar is het totale aantal e-mails met 56 miljoen toegenomen en de stijging zal volgens de respondenten het komende jaar nog eens 30% bedragen. In totaal heeft bijna een half miljoen Nederlanders structureel te kampen met de grote hoeveelheid e-mail; 1,4 miljoen werknemers hebben er last van na drukke dagen en nog eens 1,7 miljoen werknemers worden hiermee geconfronteerd na enkele dagen vrij.

Dit betekent dat ruim de helft van de Nederlandse beroepsbevolking wel eens last heeft van e-mail ‘information overload’. Dit zorgt vervolgens voor een trage respons. Nog geen derde van de berichten wordt binnen een uur beantwoord. Bij 4% laat het antwoord meer dan een week op zich wachten en 3% wordt nooit beantwoord, wat neerkomt op 6,3 miljoen e-mails per dag.

Volgens het onderzoek wijst dit op een groot communicatieprobleem, dat de komende jaren alleen maar groter zal worden. De belangrijkste oorzaken zijn volgens Heliview:

* De explosieve stijging van e-mailgebruik: gemiddeld 39 procent in de afgelopen 24 maanden. Een derde van de respondenten verwacht dat deze groei in de komende 12 maanden zal doorzetten.

* 57% van de respondenten geeft aan één plek te willen waar alle binnenkomende berichten samenkomen. Meer dan de helft raadpleegt vrijwel continu de mailbox.

* De juiste persoon bereiken kost veel tijd: gemiddeld 5 uur voor een e-mailbericht.

* 68% van respondenten wil inzicht in de bereikbaarheid van anderen.

* De gemiddelde reactietijd op een e-mail bedraagt 1 tot 2 werkdagen en op voicemails ongeveer een werkdag. Bovendien zegt een kwart van de respondenten dat áls er een reactie komt, die in meer dan 20 procent van de gevallen geen antwoord bevat.

Ruim de helft van de inkomende e-mail – 107 miljoen berichten per dag – bestaat uit berichten die om een bepaalde actie vragen, een derde is informatief en de rest moet worden doorgestuurd. Van de informatieberichten gaat 29 procent via één of meer ‘tussenstations’, waarbij er gemiddeld vijf uur overheen gaat voordat de ontvanger de e-mail binnen heeft. Slechts dertig procent van de berichten die om een reactie vragen, wordt binnen een uur beantwoord. Overigens is een beantwoorde e-mail ook geen garantie voor effectieve communicatie: de respondenten vinden dat zij steeds vaker – in 13 procent van alle ontvangen antwoorden – algemene, nietszeggende reacties krijgen.

Telefoon

Het telefoonverkeer geeft een wisselend beeld: ruim de helft geeft aan dat het aantal telefoongesprekken de afgelopen twee jaar hetzelfde is gebleven, 36 procent constateert een toename van gemiddeld 31 procent en 13 procent juist een afname met hetzelfde percentage. Een derde van de ondervraagden belt tien tot twintig keer iemand en neemt evenzoveel telefoontjes aan. Van alle binnenkomende telefoontjes belandt tien procent in de voicemail, die gemiddeld 2,5 keer per dag wordt beluisterd. Gemiddeld duurt het bijna vijf en een half uur voordat er op het voicemailbericht wordt gereageerd.

Knelpunten wegnemen

Volgens Microsoft kan Unified Communications organisaties helpen bij het wegnemen van een aantal van de belangrijke knelpunten die uit het onderzoek naar voren komen. Zo geeft iets meer dan de helft van de respondenten aan met één klik te willen bellen vanuit Outlook of een andere Office toepassing. Op basis van de ervaringen tot nu toe geven gebruikers van Microsofts Unified Communication oplossingen aan dat:
* zij 80 procent sneller antwoorden krijgen op vragen;
* 40 procent minder e-mailverkeer nodig is;
* de doorlooptijd van projecten met 30 procent afneemt.

Aan het Heliview-onderzoek hebben 504 werknemers in de leeftijd van 18 tot en met 64 jaar meegedaan, in drie doelgroepen: managers, personeel met een kantoorbaan en personeelsleden die het grootste deel van de werktijd buiten kantoor werken. Van alle deelnemers is 61,5% man en ligt de gemiddelde leeftijd net onder de 42 jaar. Er is uitsluitend naar werkgerichte communicatie gevraagd.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Microsoft

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Microsoft heeft een nieuw AI-model gepresenteerd dat op vrij indrukwekkende wijze en met heel weinig informatie al volledige video's kan maken, mét tekst.

Online22.04.2024

Een realistische video van jou is gemaakt met één foto

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Deze jaarlijkse lijst biedt een overzicht van de 15 beste werkplekken voor professionals om op dit moment carrière te maken in Nederland. Het is dit jaar een mix van bedrijven in tech, financiën, consumentengoederen en logistiek.

Social Media16.04.2024

Dit zijn volgens LinkedIn de beste bedrijven voor carrièreontwikkeling in 2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Windows staat al bol van de advertenties, maar daar komt nog veel meer bij. Microsoft introduceert straks aanbevolen apps.

Online11.04.2024

Windows 11 wordt voorzien van meer reclame

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Microsoft is van plan om een virtuele chatbot aan zijn Xbox-gameconsole toe te voegen. Het gaat dan om een chatbot die door middel van kunstmatige intelligentie helpt bij de klantenservice. Denk bijvoorbeeld aan vragen d...

Gaming05.04.2024

Xbox krijgt een AI-chatbot die nu al tegenvalt

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Het is al 29 jaar geleden dat Microsoft met Bob kwam. Niet de bewust onbeschonken bestuurder, maar een gebruikersomgeving die was bedoeld om mensen die zich niet zo comfortabel voelden bij het gebruiken van een computer...

Technology01.04.2024

Tijdmachine: Microsoft Bob was Microsoft voor beginners

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Veel mensen adviseren ertegen, maar Microsoft gaat het toch doen: Office en Teams scheiden. Het komt dan met een nieuwe versie van Microsoft 365 en Office 365 waarbij Teams er niet meer bij zit. Microsoft doet dat echter...

Marketing01.04.2024

Microsoft gaat het doen: Teams en Office scheiden

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

De zwarte Xbox Series X kennen we: maar Microsoft schijnt ook een witte variant in de maak te hebben. Het apparaat is nagenoeg identiek aan de zwarte, maar komt behalve in een andere kleur ook zonder disc drive. Xbox Ser...

Gaming28.03.2024

Komt er een witte, discloze Xbox Series X?

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik

Sinds het thuiswerken is zakelijk en privé meer dan ooit verwoven. De een kan daar beter mee omgaan dan de ander, maar waar we het allemaal over eens kunnen zijn is dat die constante scheiding niet altijd zijn vruchten...

Online14.03.2024

​Microsoft Teams verenigt eindelijk privé en zakelijk gebruik