Nieuws07.04.2020

Zo heeft KLM op dit moment de vloot op Schiphol geparkeerd


Nu het vliegverkeer over de hele wereld nagenoeg stil ligt, staat ook het grootste deel van de KLM-vloot aan de grond. Met als resultaat dat het nu super druk is op Schiphol. Niet met passagiers uiteraard, maar met vliegtuigen. En dat blijkt nog een hele puzzel te zijn, om al die vliegtuigen een goede parkeerplek te geven.

De grootste vliegtuigen die KLM heeft, zoals de Airbus A330 en Boeing 777-200 staan geparkeerd. En ook de meeste kleinere toestellen zoals de Boeing 737 staan stil. De vluchten die nog wel uitgevoerd worden, worden meestal gedaan met de Boeing 777-300.

Parkeren op de startbaan

Omdat het normaal gesproken natuurlijk niet voorkomt dat zoveel toestellen aan de grond staan, kun je je voorstellen dat er een parkeerprobleem ontstaat. Meer dan 200 vliegtuigen staan nu te wachten op Schiphol tot ze weer de lucht in mogen. Dat parkeerprobleem is opgelost door de Aalsmeerbaan – die tijdelijk niet in gebruik is – als parkeerterrein te laten fungeren.

Een puzzel

Dat parkeren blijkt nog een hele puzzel. Want niet ieder vliegtuig kan op iedere plaats staan. Zo moet er altijd een bepaalde ruimte tussen de vliegtuigen in zitten, ze mogen elkaar niet blokkeren en moeten weggesleept kunnen worden voor eventueel onderhoud. Maar tegelijkertijd moeten ze dus zo efficiënt mogelijk geplaatst worden om niet al te veel ruimte in te nemen. Het was dus echt puzzelen voor KLM.

Vliegtuigen kun je echter niet zomaar parkeren en weer opstarten als je ze – misschien wel over een paar maanden – nodig hebt. En dus moeten ze in conditie worden gehouden. Je weet maar nooit wat het Nederlandse klimaat nog voor ze in petto heeft. Er vinden daarom regelmatig inspecties plaats of alles nog in orde is.

Dit moet er gebeuren

Nadat de cabine is schoongemaakt worden alle dingen die open kunnen goed afgesloten. De batterij gaat eruit en kwetsbare onderdelen worden verwijderd om corrosie te voorkomen. En de tank moet helemaal vol zijn, zodat het toestel bij hevige wind gewoon op z’n plaats blijft staan. De motoren zullen regelmatig gestart moeten worden, de cabine moet kunnen luchten en sommige vliegtuigen moeten verplaatst worden omdat de banden anders vervormd raken.

Zodra de tijd rijp is gaat de vloot van KLM weer de lucht in, maar uiteraard vinden er dan eerst uitgebreide tests plaats. Voor vliegtuigspotters is dit een unieke kans om bijna de complete vloot aan de grond te zien, maar laten we hopen dat deze toestellen snel weer zijn daar waar ze horen. In de lucht.

© DePolitieHeli

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over KLM

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

KLM zorgt ervoor dat ze aan boord van vliegtuigen minder voedsel verspillen door het toepassen van kunstmatige intelligentie. AI-programma’s stellen de vliegmaatschappij in staat beter te voorspellen hoeveel passagiers...

Nieuws07.02.2024

KLM zet AI in tegen voedselverspilling

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

Ga jij binnenkort op vakantie naar het prachtige eiland Aruba? Lees dan gauw verder. Het eiland in het Caribische gebied is een populaire vakantiebestemming voor Nederlanders. En dat is natuurlijk niet voor niets. Het ei...

Lifestyle23.10.2023

4x tips voor een onvergetelijke vakantie naar Aruba!

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

De luchtvaart, als we over een jaar of 20 ook nog naar onze vakantiebestemming willen vliegen, moet een duurzaamheidsslag maken. Elektrisch vliegen, voor lange vluchten met veel passagiers, is duidelijk nog toekomstmuzie...

Technology13.10.2023

KLM stapt in Zweedse maker van elektrische vliegtuigen

Nederlandse luchtvaartmaatschappij gaat adviseren bij de ontwikkeling van de ES-30
Gezocht: namen voor nieuwe KLM vliegtuigen

Altijd al eens je eigen naam op een vliegtuig willen plakken? Helaas, dat kan nog niet, maar KLM is wel op zoek naar inspiratie voor een dertigtal nieuwe Airbus A321neo’s die vanaf volgend jaar (2024) geleverd gaan wor...

Technology10.10.2023

Gezocht: namen voor nieuwe KLM vliegtuigen

KLM laat het personeel meedenken en -beslissen
KLM zet volgende stap in de vervanging van de Boeing vloot

Eind 2021 maakte KLM al bekend dat de luchtvaartmaatschappij voornemens was de meeste Boeings in haar vloot, als die daar aan toe zijn, te vervangen door toestellen van Airbus. Toen werd direct ook een order geplaatst va...

Technology26.09.2023

KLM zet volgende stap in de vervanging van de Boeing vloot

KLM kiest voor de Airbus A350 voor lange vluchten.
KLM gaat minder naar het Midden-Oosten vliegen

De luchtvaart heeft jaren te kampen gehad met de gevolgen van de coronacrisis. Ook voor KLM was het een moeilijke tijd. Toestellen stonden wekenlang aan de grond. Toch kondigde de luchtvaartmaatschappij midden in coronat...

Nieuws10.08.2023

KLM gaat minder naar het Midden-Oosten vliegen

​TU Delft-studenten AeroDelft bouwen waterstofvliegtuig met KLM

TU Delft is bezig met de bouw van een waterstofvliegtuig. Het gaat om een klein exemplaar waar de studenten van AeroDelft (een 50-koppen tellend studentenorganisatie van TU Delft) aan werken in samenwerking met de luchtv...

Technology26.04.2023

​TU Delft-studenten AeroDelft bouwen waterstofvliegtuig met KLM

Motorproblemen Pratt & Whitney treffen ook KLM toestellen

Vliegtuigen, en zeker de straalmotoren die hen aandrijft, staan doorgaans bekend als de meest betrouwbare transportmiddelen ter wereld. Terugroepacties zie je zelden, al waren die er de afgelopen jaren natuurlijk wel. De...

Technology29.03.2023

Motorproblemen Pratt & Whitney treffen ook KLM toestellen

De motoren kampen met performance problemen