Nieuws18.01.2024

Volgende Duitse Autobahn Brücke gaat tegen de vlakte


Een van de meer 4.000 bruggen en viaducten die sneller aftakelen dan verwacht

Het is in Duitsland al een paar jaar groot nieuws. De trots van het land, de Autobahn, brokkelt langzaam maar zeker af. In 2022 werd bekend dat meer dan 350 bruggen en viaducten er slecht aan toe zijn. Sommigen zouden zelfs al bijna op instorten staan. In totaal moeten voor 2030 ongeveer 4.000 bruggen en viaducten vervangen worden. Bijzonder is vooral dat sommige van die bouwwerken formeel nog lang niet aan vervanging toe zouden moeten zijn. Bij onze oosterburen loopt inmiddels een groot onderzoek naar de oorzaak van het snellere verval van de bruggen en viaducten. In mei van 2023 waren wij te gast bij de sloop van een van de belangrijke bruggen van de Sauerland Autobahn (A45). Dat was een indrukwekkend schouwspel.

Brug bij Aken gaat tegen de grond

Eind deze maand, op 30 januari, gaat er weer een brug tegen de vlakte. Dit keer op de A544, vlak over de grens bij Heerlen. Het is de Haarbachtal Brücke bij Aken, een brug van 157 meter die zo’n 20 meter boven het dal bij Würselen uit toornt. Deze week werd de brug voor al het verkeer al afgesloten, maar al langer mocht er al geen vrachtverkeer meer overheen en het aantal rijbanen was teruggebracht naar één en het verkeer mocht nog maar in één richting over de brug rijden. En nu is het betonrot waar de brug last van heeft dus zo erg geworden dat hij, eerder dan gehoopt, tegen de grond moet. Dit betekent ook dat de A544, een stadsautoweg tussen het autobahn knooppunt achter Aken en het centrum van de Duitse stad, twee jaar dicht gaat. In die tijd wordt een nieuwe brug gebouwd.

Het zal voor Aken en omstreken, waar ook veel Nederlanders regelmatig naar toe gaan, een volgende periode van meer files en vertragingen worden. Een geluk bij een ongeluk is dat het nieuwe autosnelweg knooppunt achter Aken (richting Keulen, Düsseldorf en Luik) inmiddels wel klaar is. Daar is meer dan 10 jaar aan gebouwd. Veel langer dan gepland, wat in die jaren voor veel extra files zorgde.

Te lang niet geïnvesteerd in onderhoud en vernieuwing

De abominabele staat van veel Duitse Autobahnen, bruggen en viaducten is zoals gezegd al jaren een doorn in het oog van de Duitsers, lokale politici en bedrijven. Wie wel eens door Duitsland rijdt zal zich de vele Baustellen op de snelwegen ongetwijfeld kunnen herinneren. En dat blijft nog een aantal jaren zo. Het Duitse snelwegnet kampt met een enorme achterstand qua onderhoud. Daarom zullen we de komende jaren nog veel meer Baustellen gaan zien. Kortom, ga je de komende jaren naar Duitsland met de auto, bereid je dan voor op nog meer en grotere Baustellen, afgesloten bruggen, omleidingen en, ook niet te vergeten, de flitskasten. Die flitsen in Duitsland van voren, dus als je hem ziet, ben je waarschijnlijk al te laat. De snelheidslimiet bij wegwerkzaamheden ligt meestal op 80 km/h daar, maar je ziet ook steeds vaker 60 km/h verschijnen

Volgens veel bedrijven, inwoners en lokale politici is dat vooral de schuld van de regeringen onder Frau Merkel. Die hebben tussen 2005 en 2021 vele jaren verzuimd geld vrij te maken voor onderhoud en vernieuwing van belangrijke verkeersaders zoals de A1 van Keulen naar Dortmund. Een deel van die snelweg is door de slechte staat van sommige bruggen (over de Rijn onder andere) al jaren afgesloten voor zwaar verkeer. Uiteindelijk zullen ook die bruggen vervangen moeten worden, wat betekent dat die snelwegen ook lange tijd helemaal dicht zullen gaan. Iets om rekening mee te houden als je de komende vijftien jaar (en misschien nog wel langer) met de auto door Duitsland rijdt op weg naar je vakantiebestemming.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Auto

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Het zal in sommige gevallen ongetwijfeld toeval zijn (en het jaar is nog niet voorbij…), maar de politie durft al voorzichtig te stellen dat het schrijven van een rake brief helpt.

Automotive04.12.2024

Verkeershufters trekken zich echt wat aan van brief politie

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Het merk, dat je toch snel associeert met zakenmannen die veel geld te spenderen hebben, slaat duidelijk een andere weg in. Eentje waardoor je bijna zou denken dat Jaguar gehackt is.

Automotive03.12.2024

Automerk Jaguar is niet wat het was: maar is dat slecht?

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

Gezien hoe de F1 zich de laatste jaren ontwikkelt is het een heel logische keuze dat het ultra-Amerikaanse Cadillac zijn intrede doet.

Automotive26.11.2024

Er komt een elfde Formule 1-team bij in 2026

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Er kunnen veel redenen zijn voor auto's om in het geheime gedeelte van het museum terecht te komen. Nieuwsgierig wat er staat? Kijk mee.

Automotive15.11.2024

De mooiste auto’s uit de geheime collectie van Alfa Romeo

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Spotify lanceerde het en na een half jaar was het klaar. Doodzonde natuurlijk, maar gelukkig is er een tweede leven mogelijk voor Spotify Car Thing.

Gadgets13.11.2024

Waarom je Spotify Car Thing niet moet weggooien

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Best een risico voor Abarth om de keuze te maken helemaal over te stappen naar elektrische modellen. Is de nieuwe 600e alsnog een echte Abarth?

Automotive09.11.2024

Abarth 600e: is de elektrische schorpioen zijn logo waard?

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De Ypsilon is terug en heeft meerdere gedaantes. We reden mee met een rallyrijder in de allernieuwste Ypsilon. Echt waar, namelijk de Ypsilon Rally 4 HF.

Automotive30.10.2024

Lancia herpakt de rallygeest met Lancia Ypsilon Rally 4 HF

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit

De automatische noodrem waarvan steeds meer auto’s worden voorzien blijkt echt levens te redden. Ze worden steeds beter in het voorkomen van ongelukken. 

Automotive24.10.2024

De automatische noodrem op auto’s redt meer levens dan ooit