Nieuws07.11.2023

Nieuwe regels voor politieke advertenties in de EU


Ze gelden echter nog niet voor de Nederlandse verkiezingen van 22 november

Over vijftien dagen mogen we weer naar de stembus voor de Tweede Kamer verkiezingen. De dames en heren politici zijn dan ook volop bezig met campagnevoeren. Dat doen ze niet alleen in eigen persoon, maar ook met tientallen, nee honderden, advertenties op straat – de bekende aanplakbiljetten – in kranten, op tv en natuurlijk ook online. Je kunt er dus bijna niet ontkomen aan al die politieke advertenties en uitingen.

Politieke advertenties moeten duidelijker herkenbaar worden

Waar het op tv, radio en andere traditionele media duidelijk is welke partij een bepaalde advertentie uitzendt, print of uitspreekt, is dat online, en dan met name op social media, wel eens anders. Online wordt ten eerste veel vaker gebruik gemaakt van specifiek gerichte politieke advertenties en boodschappen, gebaseerd op iemands surf- en klikgedrag. Dat is precies waar Meta ook voor onder vuur ligt: het verzamelen van persoonlijke- gebruiksgegevens om een ‘advertentieprofiel’ van een gebruiker te maken. Onlangs besloten de gezamenlijke Europese privacy toezichthouders dat Meta in strijd handelt met de AVG en daar dus direct mee moet stoppen.

De vraag is nu natuurlijk waarom Politieke partijen die vorm van ‘targeting’ wel nog mogen gebruiken. Welnu, een vergelijkbare overeenkomst is deze week door de Raad van de Europese Unie geaccordeerd. Er werd overigens al langere tijd over gesproken en onderhandeld. In het nieuwe akkoord wordt feitelijk bepaald dat van politieke advertenties die straks getoond worden duidelijke moet zijn van welke partij ze afkomstig zijn. Daarnaast moet ook gemeld worden wie voor een bepaalde advertentie betaald heeft en bij elke advertentie met een politieke boodschap moet een label geplaatst worden dat het om een politieke advertentie gaat.

De nieuwe regels voor politieke advertenties steken ook een stokje voor buitenlandse inmenging. Het wordt namelijk verboden om politieke advertenties te laten betalen door personen en organisaties van buiten de EU. Tenminste, in de periode vanaf drie maanden voor een verkiezing of referendum.

Etnische afkomst of geaardheid

De nieuwe regels voor politieke advertenties verbieden partijen ook om advertenties en andere politieke boodschappen specifiek te sturen naar gebruikers op basis van hun etnische afkomst of (seksuele) geaardheid. Net als Meta zullen politieke partijen straks ook aan gebruikers expliciete toestemming moeten vragen voor het tonen van politieke advertenties.

Doel van dit akkoord, dat overigens nog wel door de lidstaten formeel bekrachtigd worden, is dat iedereen die dergelijke advertenties (online) ziet, direct kan herkennen van welke partij, of politieke stroming, deze afkomstig is.

Omdat de nieuwe regels van het akkoord nog officieel bekrachtigd moeten worden, gaat het dus nog niet gelden tijdens de verkiezingscampagne die momenteel in ons land volop woedt. Met andere woorden, wees de komende vijftien dagen dus nog op je hoede voor sneaky politieke boodschappen.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

...

Verder lezen over Online Advertising

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Microsoft heeft eigenaren van een Copilot+-laptop deze week een nieuwe al te fijne verrassing gegeven. Gigantische advertenties.

Advertising22.11.2024

Microsoft laat fullscreen advertenties zien op Copilot+-pc’s

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

Niet meer slechts hersenspinsels: nu begint Meta het serieuzer aan te pakken. Threads start binnenkort met het tonen van advertenties.

Social Media14.11.2024

Threads start binnenkort met het tonen van advertenties

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Als AI je stem kan nadoen voor het inspreken van een advertentie dan is dat natuurlijk heel handig: scheelt je werk. Maar dan moet je wel weten dat het gebeurt.

Artificial Intelligence15.10.2024

YouTubers boos omdat hun stemmen worden gestolen door AI

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Advertenties opstellen met AI, over campagnes brainstormen met AI, maar nu kunnen we ook van kop tot staart marketingcampagnes plannen.

Advertising08.10.2024

Iedereen duikt op de AI-advertenties: dit is waarom

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Volgens Google geven AI-gestuurde Google Ads campagnes betere resultaten voor kleine en grote bedrijven. Maar die bedrijven hebben wel wat te zeggen over de werking van die AI-advertenties en willen graag meer controle.

Marketing18.09.2024

Marketeer, je krijgt meer controle over Google Ads-campagnes

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

In Nederland hebben we nog geen advertentie-abonnement, maar in sommige andere landen wel. Het Verenigd Koninkrijk en Canada zijn landen waar mensen kunnen Netflixen zonder dat ze zich blauw betalen, omdat ze dan wat reclame krijgen voorgeschoteld. Een handig abonnement als je minder kwijt wil zijn aan de streamingdienst, maar het komt ook met een groot nadeel: Basic gaat verdwijnen.

Entertainment29.08.2024

Netflix Basic verdwijnt in verschillende landen

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Tel Sell mag dan worden weggezet als iets dat maar tacky is, het is wel enorm effectief. Sommige Tel Sell-trucjes ken je waarschijnlijk wel, zoals zorgen dat handen het product aanraken en dat iets heel snel voor elkaar is. Het is allemaal moeiteloos, het voelt goed, het ziet er lekker uit: is het het verkopen van rommel of het naar een hoger niveau tillen van verleiding? Die Tel Sell-manier kun je ook heel goed toepassen op jouw klanten.

DC Business07.08.2024

Waarom de Tel Sell-manier stiekem toch wel werkt

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting

Adform kondigt een exclusieve samenwerking aan met Cognitiv, wereldwijd een van dé leveranciers van deep learning AI voor marketeers. Samen zullen zij Cognitivs GPT AI-gebaseerde contextuele targeting beschikbaar stellen in de belangrijkste Europese talen. Dankzij de samenwerking kunnen adverteerders in Europa nu voor het eerst gebruikmaken van GPT AI-gebaseerde contextual targeting.

Advertising02.07.2024

Adform komt met op AI-gebaseerde contextual targeting