Nieuwe campagne van SIRE gaat over duurzaam gebruik van spullen

Nieuwe campagne van SIRE gaat over duurzaam gebruik van spullen

Waardeer het. Repareer het.

Vorig artikel Volgend artikel

Waardeer het. Repareer het. is de titel van de nieuwste campagne van SIRE (Stichting Ideële Reclame). De campagne roept consumenten op om duurzaam gebruik te maken van spullen. Bijvoorbeeld door deze te (laten) repareren. Wekelijks wordt in Nederland bijna 10,9 miljoen kilo elektrische apparaten en textiel weggegooid. Vaak is dat onnodig volgens SIRE, omdat het spullen zijn die na een kleine reparatie nog prima een tijd mee kunnen.

Waarde van spullen

SIRE hoopt dat we, dankzij deze campagne, ons weer bewust worden van de waarde van onze spullen. Veel Nederlanders laten de keuze tussen vervanging en reparatie van een kapot product afhangen van de prijs. Meer dan de helft van de consumenten laat iets pas repareren als het meer dan € 100,- kost om te vervangen. Weggooien of repareren hangt samen met het type product.

We gooien kleine huishoudelijke apparaten sneller weg en dan doen we met name omdat we ervan overtuigd zijn dat het goedkoper is een nieuw product te kopen dan het te repareren. Dit betekent dat kleding, speelgoed, strijkijzers en koffiezetapparaten vaak zonder pardon worden weggegooid. Dit doen we minder snel met kostbare producten zoals fietsen, laptops, naaimachines en telefoons.

Helaas verdwijnen veel spullen bij het afval, zeker als een product kapot gaat. Maar als iets kapot is, is het nog niet waardeloos. Het lijkt erop dat we zijn vergeten wat de waarde van spullen is. Waar we ooit gewend waren dingen zelf te repareren, kiezen we nu vaker voor gemak en vervangen we spullen liever als zij niet meer goed functioneren. Veel Nederlanders denken pas aan repareren als het € 100 of meer kost om een nieuwe te kopen. Dat is doodzonde, want zo gooien we waardevolle spullen onnodig weg, terwijl je deze veel langer kunt gebruiken als je ze repareert.
- Lucy van der Helm, directeur van SIRE

Nieuw goedkoper dan repareren

Uit het onderzoek, uitgevoerd in opdracht van SIRE, blijkt dat:

  • 70% klein huishoudelijk apparaat vaker weggooit dan dat reparatie overwogen wordt;
  • Slechts één op dertien consumenten let op repareerbaarheid bij aanschaf van een product;
  • Tweederde is overtuigd dat nieuw kopen goedkoper is dan repareren;
  • 82% weet dat repareren goed is voor het milieu;
  • 91% is trots als het gelukt is zelf iets te repareren;
  • 77% gaat sneller over tot reparatie als ze eerder met succes hebben gerepareerd.

De campagne speelt ook in op een dubbele moraal die de Nederlander heeft rondom het onderwerp repareren. Want blijkbaar vinden we het zonde om iets weg te gooien en zijn we trots als we het gerepareerd hebben, maar gooien we toch massaal spullen weg.

Online platform repareert.nl

Op het gelanceerde online platform krijgen consumenten hulp bij het repareren van hun spullen. Inclusief filmpjes op YouTube om zelf aan de slag te gaan met het repareren van bijvoorbeeld je fiets, koffer of broek. En wil of kun je het niet zelf maken? Dan vind je een overzicht van experts in de buurt die dat wel kunnen doen.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies