Nieuws04.03.2019

#DOESLIEF nieuwe campagne van SIRE tegen huftergedrag


Schelden op social media, treiteren van medewerkers in het OV, bumperkleven, schelden en ander asociaal gedrag. Je ziet het regelmatig voorbijkomen en misschien maak je jezelf er soms ook schuldig aan. Vaak zelfs onbewust. SIRE start vandaag de campagne #DOESLIEF (doe eens lief), bedoeld om Nederlanders een spiegel voor te houden.

Niemand wordt beter van onaardig gedrag

De campagne #DOESLIEF laat veel voorbeelden zien van onaardig gedrag. Daarmee hoopt SIRE dat mensen zich realiseren dat niemand beter wordt van onaardig gedrag én dat aardig zijn loont. In de campagne uitingen zien we harde statistieken (zoals bovenstaand voorbeeld met scheldwoorden) en herkenbare voorbeelden van onaardig en asociaal gedrag. Zoals het negeren van winkelmedewerkers, het uitschelden van medewerkers in het openbaar vervoer en hufterigheid in het verkeer. Met #DOESLIEF wil SIRE Nederland een beetje mooier maken en daar is natuurlijk niets mis mee!

<em>Bron afbeelding: SIRE<\/em>
Bron afbeelding: SIRE

#DOESLIEF campagne op TV, radio en social media

De campagne wordt groots aangepakt en er worden spotjes op radio en TV uitgezonden. En met de hashtag #DOESLIEF hoopt SIRE dat we elkaar gaan inspireren met voorbeelden van sociaal en lief gedrag. Directeur van SIRE, Lucy van der Helm, zegt hierover: “Met de #DOESLIEF campagne hopen we dat mensen zich realiseren dat onaardig gedrag nergens voor nodig en kwetsend voor de ander is en kunnen we elkaar daarop aanspreken.”

Donderdag 7 maart is er een ‘DOESLIEF-dag’, waarbij negatieve en hatelijke comments op social media een reactie kunnen verwachten. Onderdeel van deze campagne is een samenwerking met verzekeraar Arag, waarbij scheidsrechters Björn Kuipers, Danny Makkelie en Serdar Gözübüyük onaardig gedrag op en rond het voetbalveld onder de aandacht brengen.