Oproep van Slachtofferhulp: stop met kwetsende opmerkingen op social media

Oproep van Slachtofferhulp: stop met kwetsende opmerkingen op social media

#socialslachtoffer

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag, 21 februari, is het de Europese dag van het slachtoffer. Daarom roept Slachtofferhulp Nederland vandaag op tot het stoppen met het plaatsen van kwetsende opmerkingen op social media. Dit doen zij met de bewustwordingscampagne #socialslachtoffer, waarin ze gebruikers van social media vragen om te stoppen met het plaatsen van grove en kwetsende opmerkingen. Helaas worden er veel van zulke opmerkingen geplaatst over slachtoffers en nabestaanden van verkeersongevallen, misdrijven en rampen.

Slachtofferhulp kwetsende opmerkingen
Jacob Sesselaar, nabestaande van broer Jan-Willem en gezicht van de campagne. Fotocredits: Slachtofferhulp Nederland

Kwetsende opmerkingen over een dodelijk ongeval

Als voorbeeld noemt Slachtofferhulp een bericht dat geplaatst werd en een reactie was op nieuws over een dodelijk ongeval. "Hij is vast dronken geweest" stond onder het nieuwsbericht. En over een meisje dat is aangerand: "Wie fietst er dan ook op dat tijdstip alleen over die donkere weg". Dit zijn nog maar een paar voorbeelden van kwetsende opmerkingen die je aan kunt treffen. Iedereen met een Facebook account herkent dit vast wel. Je ziet soms bizarre, grove en uit de lucht gegrepen reacties voorbijkomen. Mensen lijken er soms niet bij stil te staan dat deze opmerkingen voor slachtoffers en nabestaanden niet alleen pijnlijk zijn, maar ook een negatieve invloed kunnen hebben op de verwerking van een heftige gebeurtenis of verlies van een dierbare.

Afschuwelijke posts over overleden broer

Jacob Sesselaar is het gezicht van de campagne. Op 17 november 2018 is zijn broer Jan-Willem omgekomen bij een auto-ongeval nadat hij achter het stuur in slaap was gevallen. De reacties op social media waren soms afschuwelijk.

Het verdriet om zijn dood was enorm, maar de reacties die op social media verschenen hebben mij nog veel meer pijn gedaan. De posts waren afschuwelijk. Dat het Jan-Willems eigen schuld was, dat hij gedronken zou hebben, dat hij te hard gereden zou hebben. Allemaal niet waar, het was een noodlottig ongeval waarbij Jan-Willems vermoeidheid hem fataal is geworden. Ik wil dat mensen inzien wat dit soort reacties met slachtoffers en nabestaanden doen. Je zegt zulke dingen toch ook niet rechtstreeks in iemands gezicht? Waarom dan wel op social media?
- Jacob Sesselaar

Bewustwording en ontbijtsessies

Rosa Jansen, bestuursvoorzitter van Slachtofferhulp Nederland, weet dat het verhaal van Jacob helaas niet het enige is. Daarom gaat de organisatie aan de slag met een bewustwordingscampagne. Steeds vaker wordt aan hen de vraag gesteld hoe om te gaan met reacties op social media. Mensen lijken zich niet te realiseren welke impact een opmerking kan hebben. "Met dit thema willen we de bewustwording vergroten, zodat mensen voortaan eerst nadenken en zich inleven in het slachtoffer voordat ze een reactie op social media plaatsen" zegt de bestuursvoorzitter.

Vanmorgen zijn meerdere ontbijtsessies georganiseerd voor netwerkpanters, slachtoffers en nabestaanden. Meer weten? Neem een kijkje op de campagnepagina.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies