Deze kleding hoef je maar eens in de 100 dagen te wassen

Deze kleding hoef je maar eens in de 100 dagen te wassen

Er komt steeds meer duurzame kleding op de markt

Vorig artikel Volgend artikel

Eens in de paar maanden je t-shirts wassen? Dat klinkt nogal ongeloofwaardig en ook wel een beetje vies toch? Toch komen er steeds meer initiatieven op de markt van producenten met kleding die je lang kunt dragen zonder te wassen. En, heel belangrijk, zelfs na weken loop je nog met een fris t-shirt rond, want het gaat niet stinken. Hoe dat kan? Door materialen te gebruiken die veel langer fris blijven bijvoorbeeld. Zo produceert startup Unbound Merino wollen reiskleding die wekenlang gedragen kan worden zonder dat je het hoeft te wassen.

Zeewiervezels en wol

Niet alleen Unbound maakt duurzame kleding, er komen steeds meer startups met kleding die je minder vaak hoeft te wassen. Een daarvan is Pangaia, dat eind 2018 op de markt kwam en al een aantal beroemde fans heeft. Zo loopt bijvoorbeeld Justin Bieber ook al met t-shirts gemaakt van zeewiervezels. De kleding wordt behandeld met pepermuntolie om de shirts langer fris te houden. Het merk schat dat dit per t-shirt zo'n 3000 liever water bespaart vergeleken met een standaard katoenen shirt. En wat denk je van de mannenkleding van Wool & Prince? Zij hebben al een grote collectie met niet alleen shirts, maar ook boxershorts, overhemden en broeken. De vrouwenlijn, Wool&, produceert jurken die je 100 dagen lang kunt dragen zonder te wassen.

Dit bericht bekijken op Instagram

PANGAIA T-shirt recipe ????????

Een bericht gedeeld door PANGAIA (@thepangaia) op

Ideaal op reis, maar vooral duurzaam

In de marketing van deze merken zien we vaak het duurzame element terugkomen. Wasmachines zijn goed voor gemiddeld 17% van ons huishoudelijk waterverbruik en verbruikt veel stroom. Saillant detail: wasmachinefabrikant AEG schat zelf in dat maar liefst 90% van de gewassen kleding op dat moment nog niet toe was aan een wasbeurt.

De oprichter van Wool & Prince, Mac Bishop, zag dat wasmiddelmerken vaak suggereren dat kleding modderig en vies wordt en je dit vaak moet wassen. Dat zag hij van dichtbij tijdens zijn marketingfunctie bij Unilever, die wereldwijd tientallen wasmiddelmerken produceert: "De enige manier om te groeien als wasmiddelmerk, is om klanten het gevoel te geven dat ze hun kleding steeds vaker moeten wassen," zegt hij. Deze productenten van duurzame kleding zullen de consument echt moeten overtuigen dat het niet nodig is om de kleding na één keer dragen te wassen.

Daarnaast is het op reis ook ideaal dat je minder vaak hoeft te wassen, zeker als je langer rondreist. Unbound Merino richt zich duidelijk op consumenten die zoeken naar dé ideale kleding voor op reis. Bij de lancering maakte deed het merk de belofte dat je wekenlang rond kunt reizen en fris blijven met een kleine rugzak vol wollen t-shirts, ondergoed en sokken.

Hoe wordt deze kleding ontworpen?

De merken zijn op zoek gegaan naar materialen die beter bestand zijn tegen geur en vuil dan bijvoorbeeld katoen. Zweet zelf is bijvoorbeeld schoon, maar wanneer het wordt opgenomen in de kleding trekt het bacteriën aan waardoor het gaat stinken. Daarom was het voor de merken vooral een uitdaging om materialen te vinden die op een andere manier omgaan met zweet. Wol is daar een goed voorbeeld van. Het wordt sowieso veel minder snel vies omdat het van nature ademend is en vocht afvoert. Als je zweet zal het transpiratievocht verdampen in plaats van in de stof gaan zitten. Bijkomend voordeel? Het is temperatuur regulerend. Op zich logisch, want als schaap sta je tenslotte ook buiten in de hitte, regen en kou. Sneakerfabrikant Allbirds maakt zelfs wollen schoenen die je zonder sokken kunt dragen en niet gaan stinken.

Milieu-impact van het wassen

Steeds meer consumenten raken ervan overtuigd dat het niet nodig is om kleding vaak te wassen. Non-profit organisatie Fashion Revolution promoot duurzaamheid en sociale rechtvaardigheid in de mode-industrie met hun campagne Care Label Project. Hiermee willen zij mensen ervan bewust maken dat het huidige systeem van labels in kleding verouderd is. De symbolen zijn een halve eeuw geleden uitgevonden en niet erg doordacht.

Met zoveel nieuwe initiatieven op de markt kan het bijna niet anders dan dat steeds meer consumenten zich langzaam bewust worden van de alternatieven die er zijn.

Irene Boskma

Irene is tekstschrijver en blogger. Naast schrijven vindt ze het leuk om uitgebreid te koken en bakken, hard te lopen en op reis te gaan. Of dat nu korte...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies