Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Naar aanleiding van een succesvolle proef met twee flitspalen bij spoorwegovergangen heeft ProRail besloten dat ze de komende maanden en jaren nog meer spoorwegovergangen van flitspalen gaan voorzien. En dat is een goede zaak. Wacht, wat? Iemand die het plaatsen van meer flitspalen een goede zaak vindt? Uuuhhmmm…
Nog snel even het spoor oversteken kan duur worden
Nee, zonder gekheid. Ik denk dat we het allemaal wel eens gedaan hebben. Ik als tiener in ieder geval wel. Zo kort mogelijk voordat een trein passeerde nog snel even naar de overkant van het spoor rennen. Of in de paar seconden tussen het moment dat de rode knipperlichten begonnen te knipperen en de slagbomen naar beneden kwamen, nog even snel met de auto doorrijden, want we hadden haast. Gevaarlijke acties die behalve tot (dodelijke) ongelukken kunnen leiden, ook een enorme impact hebben op treinmachinisten.
Enfin, ProRail heeft de afgelopen maanden getest met het plaatsen van een flitspaal bij een spoorwegovergang. Een van die testpalen stond vlakbij een school. Daar liepen kids vaak nog snel even het spoor over vlak voordat de trein arriveerde. Ook scooters en (brom)fietsers maakten zich daar schuldig aan, evenals in mindere mate, auto’s.
Tijdens de test bleek dat het aantal overtredingen door de aanwezigheid van een flitspaal in een paar maanden al gehalveerd was. Overtreders met een kenteken krijgen, als ze geflitst worden, ook een boete thuisgestuurd van het CJIB. Voor scooters en brommers is die 190 euro. Automobilisten mogen 280 euro aftikken. Uiteraard stelt ProRail dat het uitschrijven van boetes niet het voornaamste doel is. Al zal het wel mooi meegenomen zijn. Immers, ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat willen dit jaar nog 40 flitspalen gaan plaatsen bij overwegen in Nederland. Met de boetes kunnen ze een deel van die kosten – waarvoor het ministerie 4,8 miljoen euro beschikbaar gesteld heeft – weer terugverdienen.
(On)zinnige flitspalen
Flitspalen zijn doorgaans een grote bron van ergernis. Hoewel ze in principe bedoeld zijn om het verkeer veiliger te maken door overtreders zoals hard- en roodrijders een flinke, financiële, tik op de vingers te geven, worden ze door de meeste weggebruikers vooral verafschuwd en betiteld als verkapte geldwolven van Justitie. En ik moet ook toegeven dat ik er niet altijd het nut van in zie.
Bij wegwerkzaamheden, zowel op snelwegen als daarbuiten mogen ze van mij altijd staan. Daar ‘bewaken’ ze namelijk direct de veiligheid van mensen, de wegwerkers. Maar helaas staan er ook veel flitspalen op plekken waar je makkelijk 5 tot 10 kilometer te hard rijdt, maar waar zelden of nooit een ongeluk gebeurt. Die palen mogen ze van mij allemaal weghalen… en naar spoorwegovergangen verplaatsen bijvoorbeeld.
Daar kunnen ze naast dat ze een echte bijdrage aan de veiligheid in het verkeer leveren, ook veel meer geld binnen harken. Ik bedoel, 5 tot 10 kilometer te hard rijden kost een paar tientjes – en dat zijn bovendien de meest irritante bekeuringen, 55 waar je 50 mocht. Dan heb je nooit het idee gehad dat je écht te hard reed, maar je mag toch weer 43 euro aftikken. Als zo’n flitspaal straks bij een spoorwegovergang staat, dan levert hij per overtreding minimaal 190 euro op, en zelfs 280 als een auto geflitst wordt. Dat is natuurlijk een argument waar ze bij Justitie en het CJIB wel oren naar hebben.
Verder lezen over Overheid
Automotive16.07.2024
Waarom je nu die tweedehands elektrische auto moet kopen die je wil
Cybercrime04.07.2024
Update je smarthome-apparaten, juist als je op vakantie gaat
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive20.12.2023
Duitsland schrapt subsidie voor EV’s
UPDATE: Drie fabrikanten blijven deze maand de volledige subsidie betalenMobile07.12.2023
Worden we bespied via pushmeldingen op onze smartphones?
Technology25.10.2023
Nieuwe versie van de Technologie Kieswijzer staat online
Automotive18.09.2023
Aanschafsubsidie voor EV’s ligt te wachten
Online24.07.2023