Automotive31.03.2023

‘Flitspalen’ voor gevaarlijke stoffen


Nieuwe mobiele camera's zorgen voor 'flitspaniek' bij automobilisten

Al geruime tijd duiken ze her en der langs de snelwegen op. Een kast met camera’s op een paal. Ze zorgen voor nogal wat verwarring bij automobilisten omdat ze door veel bestuurders gezien worden als een nieuwe flitspaal. Dat vermoeden wordt nog eens versterkt door het feit dat steeds meer regio’s starten met het plaatsen van zogenoemde flexibele flitspalen. Die worden om de vier tot zes weken verplaatst naar een andere locatie.

Automobilisten die de nieuwe palen uit dit bericht zien staan, melden de locatie van deze palen dan ook massaal aan apps als Flitsmeister, met als gevolg dat iedereen die er vervolgens langs komt door die apps wordt gewaarschuwd voor een snelheidscontrole. Wees gerust, de nieuwe camerapalen flitsen niet op snelheid. Daarvoor staan ze bovendien ook wat hoog. En nee, ze worden ook niet gebruikt om van bovenaf in auto’s te kunnen spieken en zo appende of bellende bestuurders te kunnen pakken. Die camera’s bestaan wel, maar dat zijn dus niet deze.

Gevaarlijke stoffen transport

Vergeleken met 30 jaar geleden kun je tegenwoordig, zeker op autosnelwegen in drukke gebieden, bijna geen stukje asfalt meer vinden dat niet door een verkeerscamera bekeken wordt. Er staan honderden, misschien wel duizenden, camera’s op de Nederlandse snelwegen gericht. Dat zijn dus al lang niet meer allemaal snelheidscamera’s.

Dat geldt ook voor de nieuwe bijzondere camera’s die nu alweer enige tijd tot ‘flitspaniek’ leiden. Rijkswaterstaat zet deze camera’s namelijk in om te inventariseren hoeveel transporten met gevaarlijke stoffen over een bepaald traject rijden. Die inventarisatie is een jaarlijks terugkerend fenomeen van de wegbeheerder. Dit jaar duurt de telling nog tot 23 april. Daarna zullen de camera’s weer weggehaald worden.

Ook in andere landen

Nederland is niet het enige land waar camera’s staan die voor andere doeleinden gebruikt worden dan het pakken van hardrijders. Zo staan in Duitsland op steeds meer plaatsen blauwe palen met daarin meerdere camera’s.

Die, zo blijkt, zijn ook niet bedoeld voor het uitdelen van snelheidsbekeuringen. Ze controleren wel, maar dan op tol. In Duitsland moeten alle vrachtwagens van 3,5 ton en zwaarder tol betalen als ze over autosnelwegen en provinciale wegen rijden. De blauwe camerapalen houden daar toezicht op.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Auto

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Er is een goede reden bijgekomen om een gebruikte elektrische auto te kopen. Dit jaar nog. Dit is waarom je het beste kunt gaan kijken naar een tweedehands EV.

Automotive19.04.2024

Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto

Maar er komt iets voor terug
De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

In de automotive industrie is de behoefte aan efficiënte en effectieve reinigingsmethoden belangrijker dan ooit. Met de voortdurende evolutie van voertuigtechnologieën en de toename van complexe componenten, biedt ultr...

Lifestyle09.04.2024

De toekomst van ultrasoon reinigen in de automotive industrie

Innovatieve producten voor een grondige schoonmaak
5 tips als je een auto wil gaan kopen

Je gaat de stap zetten: je gaat een nieuwe auto kopen. Heel erg spannend natuurlijk, maar waar begin je? Met deze 5 tips kom je sneller een stapje dichter bij die nieuwe bolide en rijdt je straks de auto die bij je past....

Automotive29.03.2024

5 tips als je een auto wil gaan kopen

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Een auto die uit zichzelf kan rijden en beslissingen neemt op de weg is tegenwoordig al niet eens meer zo bijzonder, maar eentje die daarbij ook nog kan driften, zeker wel. Geely toont een testauto die zich goed staande...

Automotive29.03.2024

Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Vandaag de dag is een auto niet meer weg te denken uit onze wereld. En hoeveel problemen er ook aan verbonden zijn (files, brandstofprijzen, milieuschade, ongelukken, enzovoort), de mensheid blijft steeds meer nieuwe voe...

DC Business21.03.2024

Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?

Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in Nederland
​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Ze waren opvallend geel, ze hebben een vorm die we verder nog nooit hebben gezien en ze waren er om je te helpen bij pech en nood: de praatpalen van de ANWB. Veel Europese landen hebben ze nog, de praatpalen, maar in 201...

Automotive11.03.2024

​Tijdmachine: de praatpalen van de ANWB waren een geel berm-icoon

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Elon Musk maakt graag grote statements en zo ook met de Tesla Roadster. Nu stelt hij dat de bolide van 0 naar 100 kilometer per uur gaat in slechts een seconde. Dat is voor een gewone elektrische auto vrij ondenkbaar, al...

Automotive29.02.2024

Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde

Sneller dan geluid
Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?

Als je afbeeldingen van mensen genereerd met AI, dan kom je vaak teleurgesteld uit: het is een complexe taak om een mens mooi te maken met normale oren, ogen, tanden en handen. Echter leert de AI steeds meer en zul je oo...

Online28.02.2024

Oude auto’s op een dystopische sloperij: AI of echt?