Nieuws09.02.2016

Jongeren maken zich nog steeds geen zorgen bij het delen van naaktbeelden


Bijna een derde van jongeren heeft wel eens een seksueel getint beeld doorgestuurd via zijn smartphone

Nederlandse jongeren tussen de 14 en 18 jaar lijken zich nog steeds niet echt bewust van de risico’s om een sexy foto’s of video’s van zichzelf te delen via sociale media. Dit blijkt uit onderzoek van Meldknop.nl, uitgevoerd in het kader van de Safer Internet Day 2016. Bijna een derde (28%) van de jongeren stuurt dit naar mensen die zij online kennen of onbekenden. Ruim twee derde denkt niet dat dit beeld gezien is door mensen voor wie het niet bedoeld is.

Toch heeft bijna een derde van de jongeren wel eens een seksueel getint beeld doorgestuurd gekregen dat niet voor hem of haar bedoeld was. Zelden wordt de persoon die het beeld doorstuurt hierop aangesproken. Jongeren die seksueel getint beeld van zichzelf sturen, doen dat vooral naar de personen met wie ze een vaste relatie hebben. Bijna 70% van de jongeren vindt dat je er dan vanuit kunt gaan dat de ander dit soort beelden niet doorstuurt.

Doorstuurders aanspreken heeft zin, maar wordt nauwelijks gedaan

De helft van de jongeren vindt dat het zin heeft om personen die seksueel getint beeld doorsturen waarvan dat niet de bedoeling is, hierop aan te spreken. Een ruime meerderheid (62%) durft dit ook. In de praktijk doet 85% van de jongeren dit toch niet, omdat ze vinden dat degene die dat beeld gemaakt heeft dat niet had moeten doen. Een kleine groep (6%) vindt dat doorsturen er nu eenmaal bij hoort. In bijna alle gevallen (91%) brengen jongeren de persoon op het beeld niet op de hoogte.

Mobiele telefoon mogelijk grootste lek

Bijna driekwart van de jongeren vindt het onverstandig om seksueel getint beeldmateriaal van jezelf op je mobiele telefoon te hebben staan. Maar het onderzoek laat ook zien dat 60% van de jongeren hun wachtwoord van hun mobiele telefoon deelt met vrienden/vriendinnen, broes/zussen en klasgenoten. Jongeren gaan een stuk veiliger om met wachtwoorden van hun sociale media (77% deelt niet). Echter, toegang tot een mobiele telefoon betekent veelal ook toegang tot beeldmateriaal en sociale media.

Internet onderdeel van seksuele ontwikkeling

Seksueel getint contact via internet hoort volgens een kwart van de jongeren bij deze tijd. Ook voelt een vijfde van de jongeren zich online vrijer om seksueel getint contact te hebben. 30% van de jongeren zegt dat zij best wel eens een sexy beeld naar iemand zouden kunnen versturen.

Symposium Jongeren, seks en internet

Jongeren lijken te worstelen: enerzijds is sexting onderdeel van hun cultuur, en moet je erop kunnen vertrouwen dat anderen zorgvuldig met die beelden omgaan, maar anderzijds lijken ze de normen van hun ouders en andere opvoeders over te nemen: als het fout gaat, is het je eigen schuld, had je die beelden maar niet moeten maken.

Deze dubbelheid is onderwerp van het symposium in Amersfoort, waar onderzoekers, jongeren en deskundigen op het gebied van mediaopvoeding en seksuele opvoeding in gesprek gaan met jeugdprofessionals. Meer informatie is te vinden op de website van Safer Internet Day 2016.

Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Internet

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Internet en sociale media hebben het podium voor nepnieuws enorm vergroot. Doordat iedereen kan publiceren en daarmee in potentie een groot publiek bereiken kan, is nepnieuws niet eerder in onze geschiedenis zo wijdverspreid geweest.

Nieuws15.05.2024

Vijfpunts snelcursus nepnieuws herkennen!

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Reddit heeft besloten om de app te tweaken. De reacties komen nu meer prominent in beeld en daarmee lokt het meer interactie uit.

Online25.04.2024

Reddit pakt zijn app aan: meer focus op reacties

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Iedereen kent de Error 404 wel, maar zou je er ook schoenen van aandoen? Natuurlijk, het is herkenbaar en het zal zeker wat mensen aan het lachen maken. Plus, het zijn Nike's.

Online16.04.2024

Nike komt met een 404 Error-schoen voor nerds

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

In 2023 heeft 67 procent van de bevolking van 12 jaar of ouder aangegeven op internet informatie gezien of gelezen te hebben die volgens hen niet waar was, of waarbij ze twijfelden aan de waarheid ervan.

Nieuws11.04.2024

Steeds meer mensen twijfelen aan de waarheid van online informatie

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Schandalen als gevolg van ontsporende Artificial Intelligence (AI) zullen de aankomende jaren hoogstwaarschijnlijk een wereldwijd probleem gaan vormen. De uitrol en integratie van AI's binnen online toepassingen zullen n...

Online18.03.2024

​Digitaal mijmeren: Zullen AI’s op het internet op enig moment ontwaken?

Mogelijk ontwikkelen AI's een vorm van gedecentraliseerd interactiviteitsbewustzijn
​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

Heb je enig idee welke website er wereldwijd het meest wordt bezocht? Geen apps, maar website: dat is Google, dat had je vast al verwacht. Maar dat is niet de website waarop mensen de meeste tijd besteden. Het is geen Fa...

Online19.01.2024

​Op deze website spenderen mensen de meeste tijd

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Google doet er steeds meer aan om cookies van derden in zijn browser Chrome uit te roeien. Dat doet het omdat het meent dat de privacy van internetgebruikers hiermee niet voldoende beschermd wordt.

Online28.12.2023

​Hoe Google in 2024 strijdt tegen third party cookies

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en

CU2 wordt vaak weggezet als een beetje een kansloze, eerste vorm van social media maar dat is wat ons betreft totaal onterecht. CU2 was juist een heel goede manier om contact te leggen, maar ook om je eerste stappen te z...

Online25.12.2023

Tijdmachine: CU2 was hoe we leerden HTML’en