Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Eind maart 2023 zal Israel niet meer bereikbaar zijn voor viermotorige toestellen. Dat heeft de lokale luchtvaartautoriteit (IAA) besloten. Dit betekent dat luchtvaartmaatschappijen die met kisten zoals de Boeing 747 of Airbus A380 op Israel vliegen vanaf dan andere toestellen moeten gaan inzetten. Duurzaamheid is de belangrijkste reden dat de IAA tot deze maatregel besloten heeft. De grote, kerosine verslindende en luidruchtige vliegtuigen worden gezien als een van de meest vervuilende en milieubelastende vervoersmiddelen.
Viermotorige toestellen al bijna verleden tijd
Hoewel het nog even duurt, tot 31 maart 2023, landen nu al nauwelijks nog viermotorige passagiersvliegtuigen op de Israelische luchthavens. Veel maatschappijen hebben al afscheid genomen van de Boeing 747, of zijn daarmee bezig. Hetzelfde geldt voor de Airbus A380, al wordt die her en der – door personeelstekorten – juist weer in ere hersteld. Vrijwel alle nieuwe toestellen, zoals de Boeing 777, 787 en Airbus A350, zijn uitgerust met twee motoren.
“De toename van het passagiers- en vliegtuigverkeer op Ben Gurion Airport is een milieu-uitdaging. Het weren van 4-motorige vliegtuigen is de eerste stap in een breder plan dat momenteel wordt geformuleerd”, aldus Hagai Topolansky, de baast van de IAA.
Grootste gevolgen voor vrachtvervoerders
Het zijn met name vrachtvervoerders die nog met de cargo uitvoering van de 747 vliegen. Daartoe behoort ook Israels eigen El Al Cargo. Die zullen de komende maanden op zoek moeten naar alternatieven.
De vraag is natuurlijk ook welke gevolgen de maatregel gaat hebben voor, bijvoorbeeld, een bezoek van de Amerikaanse president aan Israel. Moet ie dan op Damascus vliegen en met een ‘taxi’ naar zijn eindbestemming reizen? Dat zou wel een verhaal zijn, toch? Nou, dat gaat dus niet gebeuren. Vooralsnog gaat de 4-motorige regel namelijk niet gelden voor militaire- en regeringstoestellen. En, uiteraard, mogen 4-motorige kisten in geval van nood hun wielen ook nog altijd op de Israelische bodem laten landen.
Verder lezen over Duurzaam
Nieuws22.04.2024
Earth Day 2024: Waarom zijn bijen eigenlijk zo belangrijk?
Technology12.04.2024
2024 is hét jaar om te investeren in een thuisbatterij
En dit is waaromMarketing12.04.2024
135.000 voetstappen voor een duurzame boodschap in de sneeuw
in de strijd tegen plasticNieuws29.03.2024
Het nieuwe plastic-alternatief komt van dit verrassende materiaal
Nieuws22.03.2024
Zonneplan gaat je zonnepanelen uitschakelen op piekmomenten
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandTechnology20.03.2024
Nvidia maakt een tweede planeet aarde om levens te redden
Marketing16.03.2024
Het gaat niet goed met het vertrouwen van Nederlanders in duurzaamheid
Tony Chocolonely nog steeds op éénVerder lezen over Vliegtuig
Technology11.03.2024
Waarom ze tien jaar later opnieuw gaan zoeken naar MH370
DC Business06.03.2024
Eindhoven Airport heeft in Techonomy een nieuwe digitale partner
Online20.02.2024
Bedrijven moeten nakomen wat een AI-chatbot belooft
Oh AIr Canada...Online13.02.2024
5 tips om goedkoop een vlucht te boeken
Technology22.01.2024
Buitenkansje op eBay; een originele straalmotor van een Concorde
Technology15.01.2024
NASA gaat testen met de supersonische en stille X59
Komt er dan toch nog een opvolger voor de ConcordeAutomotive12.01.2024
Xpeng AeroHT onthult vliegende auto met ingebouwde drone
Nieuws09.01.2024