E-Bike steeds vaker voor woon-werkverkeer

E-Bike steeds vaker voor woon-werkverkeer

Vorig artikel Volgend artikel

Meer dan een derde (35%) van iedereen die een e-bike koopt, noemt het woon-werkverkeer daarvoor als voornaamste reden. Dat blijkt uit de E-bike Monitor 2022 van GfK. In lijn met deze trend blijkt uit de marktcijfers ook dat steeds meer mannen en vrouwen tussen 35 en 49 jaar een e-bike aanschaffen.

Lekker stukje fietsen nog altijd het meest populaire e-bike gebruik

Hoewel dus steeds meer mensen met een e-bike naar het werk gaan, worden elektrische fietsen nog altijd het meest gebruikt om, recreatief, een lekker stukje te gaan fietsen. Vorig jaar besloten vier van de vijf e-bike kopers (80%) om voorafgaand aan hun aanschaf eerst een proefrit te maken.

Om een e-bike te kopen gaan we nog altijd veel naar de fysieke fietsenwinkel, al ziet GfK wel een stijging in de online verkoopcijfers van e-bikes. Vorig jaar maakte ongeveer 90% van de consumenten in Nederland die naar een winkel gingen een proefrit om de e-bike te testen, voordat de nieuwe e-bike gekocht werd. In Duitsland is dat ruim 80%.

Ebike-Recreatie
E-bikes worden steeds vaker aangeschaft voor woon-werkverkeer, maar recreatie blijft nog wel de meest populaire bezigheid voor eigenaren van een elektrische fiets.

Merkwinkel populair in Nederland, België en Duitsland

Van alle elektrische fietsen die in Nederland en België in een fysieke winkel gekocht werden, deed driekwart (75%) van de kopers dat bij een merkwinkel van de fietsenfabrikanten (zoals Stella). In Duitsland koos ruim twee derde (70%) van de e-bike kopers voor een merkwinkel.

In Frankrijk en Italië worden de meeste e-bikes juist bij winkels met sportartikelen verkocht (zoals Decathlon). In Frankrijk zijn die winkels goed voor de helft van alle offline verkochte e-bikes. In Italië is dat 30 procent.

Voor de E-bike Monitor doet GfK onderzoek in vijf landen: Nederland, België, Duitsland en sinds dit jaar ook Frankrijk en Italië.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...