Nieuws23.05.2022

ABN AMRO app en Internet bankieren liggen er (weer) uit


UPDATE: Rond 11 uur eerste tekenen van een oplossing

Het gebeurt de afgelopen weken steeds vaker, zo lijkt het. Vanochtend zijn voor de tweede keer in twee weken de mobiele- en internet bankdiensten van ABN-AMRO uitgevallen. Op Allestoringen stroomden vanaf ca. 9 uur in korte tijd meer dan 10.000 meldingen binnen van klanten die niet meer konden inloggen via de app en internet bankieren van dé bank. Ook op Twitter wemelde het van de klachten van ABN-AMRO klanten die problemen ondervonden, en nog steeds (10u30) ondervinden.

App, Internet bankieren en iDeal

Wat er precies aan de hand is, is op dit moment nog niet duidelijk. ABN-AMRO is op de hoogte van de storing en zegt hard te werken aan een oplossing. Zeker is wel dat de problemen zowel gevolgen heeft voor de Mobiel Bankieren app, als Internet Bankieren en iDeal betalingen.

“Door een storing kunt u nu helaas uw bankzaken niet regelen met de ABN AMRO app, iDEAL en Internet Bankieren. Probeer het later nog eens. Onze excuses voor het ongemak”, zo meldt de bank in de app en op social media. Opvallend is wel dat ruim anderhalf uur na het begin van de storing, daar op de storingspagina van de bank zelf nog geen melding over gedaan werd.

Op Twitter wordt ook veel geklaagd over de frequentie van de storingen bij ABN-AMRO. En dat dan vooral ook in relatie tot de al maar stijgende tarieven voor het (zelf) regelen van bankzaken.

UPDATE, 11u18: Net na 11 uur waren de eerste tekenen van een oplossing van de problemen zichtbaar. Hoewel de statusmelding over de storing in de app van ABN AMRO nog steeds getoond werd, lukte het mij wel om in te loggen. Helemaal soepel verliep dat nog niet. Het inlogproces duurde nog steeds vrij lang, maar ik kon uiteindelijk wel weer mijn rekeningen benaderen en bankdiensten regelen.

Officieel heeft de ABN AMRO overigens nog geen enkele melding gedaan over het feit dat de storing mogelijk verholpen is. De reacties van de bank op social media beperken zich nog altijd tot ‘we zijn er mee bezig en proberen het zo snel mogelijk op te lossen’.

UPDATE, 12u50: Inmiddels is, in mijn ABN-AMRO app, de storingsmelding verdwenen, maar de problemen lijken nog niet opgelost. Het duurt nog steeds lang om in te loggen en de app blijft ook regelmatig melden dat het inloggen niet (helemaal) goed gegaan is: ‘Sorry, we kunnen uw overzicht nu niet laten zien. Er ging iets mis met het ophalen van de gegevens. Wilt u het later nog eens proberen?’

De storing duurt nu dus al zo’n vier uur.

Later meer!

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!

Verder lezen over Internet bankieren

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Het blijft een dilemma: als je slachtoffer wordt van phishing, dan heb je zelf je geld weggegeven: of is dat niet zo eenvoudig te stellen?

Cybercrime21.06.2024

Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

iDEAL kennen veel mensen als de handige betaaloptie bij webwinkels waarmee je meteen kunt betalen met je bankrekening. We kennen het al decennia en zijn er al helemaal aan gewend, maar in het buitenland zijn ze soms jalo...

Online09.04.2024

Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën

We stappen graag en vaak over, maar niet van bank

Het nieuwe jaar is alweer een paar weken oud en de overstap reclames voor zorgverzekeringen liggen weer een maand of tien in de ijskast. Nederlanders stappen graag over als dat betekent dat ze iets kunnen verdienen. Een...

Nieuws24.01.2024

We stappen graag en vaak over, maar niet van bank

​Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen

Het was dit weekend groot nieuws dat ING na dik twee jaar eindelijk Google Pay zal ondersteunen. Waar ongeveer alle grote banken die ondersteuning al bieden, komt de oranje leeuw er nu nog eens mee. En misschien dat het...

Online08.01.2024

​Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Wero. Het klinkt een beetje als weirdo. Maar het is straks een woord dat je waarschijnlijk heel vaak gaat zien. Of nou ja, een naam, die misschien net als paypallen en ‘tikken’ (verwijzend naar Tikkie) een werkwoord...

Online01.11.2023

​Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?

Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas

ING heeft een vernieuwing in het leven geroepen waardoor je niet langer je pinpasje nodig hebt wanneer je cash uit de betaalautomaat wil opnemen. Het werkt niet met contactloos betalen, al zou je dat misschien wel verwac...

Online03.07.2023

Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas

​Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen

In het Verenigd Koninkrijk heeft de Barclays-bank de noodklok geluid. Er is een toename van 87 procent waar het gaat om bankfraude. Maar liefst 70 procent van de bankscams vinden plaats op social media en via grote techp...

Cybercrime08.05.2023

​Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen

​De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie

Rondom populaire tweestapsverificatie - een vorm van multi-factor authentication (MFA) - bestaat een hardnekkige mythe. Veel mensen denken namelijk dat deze extra codes via sms, verificatieapp of bankpas + cardreader vaa...

Online08.05.2023

​De hardnekkige mythe rondom populaire tweestapsverificatie