Reorganisatie bij T-Mobile

Vorig artikel Volgend artikel
Reorganisatie bij T-Mobile

Deze week werd bekend dat T-Mobile, onderdeel van Deutsche Telecom, ongeveer 75 banen moet schrappen. Het bel- en SMS-verkeer is zodanig afgenomen dat de cijfers van het bedrijf vragen om een grondige reorganisatie. 

"Vroeger" was het gebruikelijk om in het bedrijfsleven veelvuldig te vergaderen en elkaar dan ook echt te ontmoeten. Samen aan de vergadertafel, of aan een tafel in een gerenommeerd restaurant werden beslissingen genomen. Bezuinigingen dwongen bedrijven eerst al om te snijden in reiskosten. Voor meetings werd het niet langer nodig geacht om fysiek bij elkaar te zijn, maar was een video conference ook inzetbaar. Ook voor overleg in kleine groepen werd meer toevlucht gezocht in conference calls dan in zakendiners om tijd en kosten te besparen.

De afgelopen jaren is door de opkomst van Social Media en toepassingen zoals Skype de manieren waarop mensen, zowel privé als zakelijk, contact met elkaar hebben nog verder veranderd. Mensen bellen fors minder, ook het aantal SMS-berichten neemt af WhatsApp en communiceren via Social Media heeft een grote vlucht genomen. Zelfs in het zakelijk contact is het gebruikelijk geworden om te vergaderen via Skype of Hangouts met kleine groepjes kortdurend te overleggen waardoor inkomsten uit verkochte belminuten en verstuurde SMS'jes sterk zijn afgenomen. En dat betekent dat telecombedrijven, gedwongen worden te reorganiseren.

T-Mobile, is daar al enige tijd mee bezig. Zeker in de zakelijke markt zijn ze hun focus aan het verleggen naar manieren van samenwerking met hun klanten die veel meer bij de huidige tijd past.

Een telecombedrijf wat als 'jullie zijn van mij afhankelijk' alleen maar met andere telecombedrijven concurreert op prijs, maar niet luistert naar wat klanten (zakelijk en particulier) nodig hebben, zal geen langdurige relatie op kunnen bouwen met de klant, waardoor de klant na afloop van het abonnement alleen maar zal zoeken naar voordeliger. Een bedrijf met een visie op relatiebehoud zal in deze op prijs concurrerende markt een streepje voor hebben èn houden.

En dat is precies wat T-Mobile wil gaan doen. Voor de zakelijke markt hebben ze al sinds vorig jaar initiatieven om in gesprek te gaan met (potentiële) klanten. Kleinschalig en zonder directe commerciële insteek worden er bijeenkomsten georganiseerd waarin medewerkers van T-mobile, van senior marketing managers tot junior account managers met ondernemers en medewerkers van midden- en kleinbedrijf. Zonder (direct) doel om iets te verkopen. Gewoon luisteren naar elkaar, naar wat er leeft in het bedrijfsleven en kijken naar oplossingen waar beide partijen wat aan kunnen hebben. Helaas zal het effect van deze nieuwe manier van werken niet direct rendement in cijfers laten zien. Dit werkt alleen op termijn, mensen moeten vertrouwen krijgen en dat kost tijd. 

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies