Nieuws18.10.2012

Erli Bird verhandelt geëngageerde bètatesters


Een gratis lidmaatschap waarmee je betaald wordt als bètatester met kortingen op gadgets en andere snuisterijen. Zet mij maar op de lijst. En met mij vele anderen. Startup Erli Bird denkt dan ook met het gelijknamige platform de oplossing gevonden te hebben voor een probleem waar veel andere startups mee worstelen: het vinden van betrokken gebruikers voor een bètatest.

Na het bouwen of ontwikkelen van een product, komen de gebruikers niet vanzelf. En betrokkenheid is een schaars goed. Startups die hunkeren naar actieve gebruikers die een product of dienst helpen te verbeteren, kunnen sinds een paar maanden aankloppen bij Erli Bird. De online ontmoetingsplaats heeft de homepage ingeruimd om startups te presenteren aan de leden.

De gebruikers van Erli Bird verzamelen punten door zich aan te melden bij een startup. Voor aanvullende handelingen (registreren, een profiel aanmaken, content delen en meer), worden weer punten uitgedeeld. En daar komt het gamificationelement om de hoek kijken. Ben je als gebruiker actiever betrokken bij een startup, dan krijg je meer punten. Punten die in te wisselen zijn voor korting op goodies.

erli-bird-verhandelt-geengageerde-betate.jpg
erli-bird-verhandelt-geengageerde-betate.jpg

Naast de punten die op Erli Bird in te wisselen zijn voor kortingen op snuisterijen, kunnen de startups die meedoen ook extraatjes aanbieden om de betrokkenheid van de gebruiker te vergroten. Een levenslang gratis lidmaatschap voor de aangeboden dienst is mogelijk, maar eerder werd gebruikers ook de kans gegeven om een biertje te drinken met een oprichter van een startup.

Het zijn overigens indrukwekkende startups die zich verbinden aan het platform. Zo is er Capriza, waarmee binnen enkele minuten met een soort drag and drop systeem een mobiele app gemaakt kan worden. Onder meer investeringsvehikel Andreessen Horowits investeerde in dit clubje. Ter verduidelijking, Andreessen Horowits stak ook geld in Skype, Pinterest, Groupon, Instagram, Zynga, Facebook, Twitter en Foursquare.

De startups geven aan hoeveel gebruikers ze zoeken. Dit getal ligt tussen de 25 en 500 testers. De gebruikers van Erli Bird moeten dus soms snel zijn om een van de beschikbare plekken bij een startup te claimen. Startup FlixMasters kreeg in twee weken bijna 2.000 bezoekers te verwerken op de website nadat het 200 plekken weggaf aan testers op Erli Bird.

Erli Bird komt zelf net uit een ei gekropen. In juni 2012 werd de bètaversie gelanceerd en de dienst is nog volop in ontwikkeling. Inmiddels heeft het platform meer dan 15.000 leden waarvan het merendeel een leeftijd heeft van tussen de 18 en 34 jaar. Het gebeurt nog niet, maar het is ook mogelijk voor bedrijven die al langer bestaan om via dit platform gebruikers te vinden die een nieuwe dienst willen testen.

Het verschil met andere pay-per-click diensten die gebruikers leveren, moet zijn dat de gebruikers van Erli Bird meer betrokkenheid tonen. Daarnaast is Erli Bird gratis, voor zowel het bedrijf als de gebruiker die zich aanmeldt. Het bedrijf wil op termijn met premium diensten geld binnenhalen.

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.

Verder lezen over Engagement

Instagram marketing in 2019: less is more

Instagram marketing laat dit jaar een opvallende trend zien, namelijk: less is more. Een video genereert hetzelfde bereik als twee statische foto’s, te veel hashtags en tags doen eerder kwaad dan goed en ook micro-infl...

Social Media04.04.2019

Instagram marketing in 2019: less is more

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

Of het nu het Wereldkampioenschap voetbal is, de Olympische Spelen, de Super Bowl of de uitreiking van de Oscars. Dit soort grote evenementen zijn niet alleen de best bekeken shows van het jaar, het zijn ook de evenement...

Social Media11.09.2018

5 tips om met jouw merk via Twitter in te spelen op live events

​De perfecte customer experience creëer je zelf

De moderne consument neemt alleen genoegen met de hoogste kwaliteit en de beste service. Voldoet de customer experience niet aan deze hoge eisen, dan is de overstap naar de concurrent zo gemaakt. Hoe zorg je voor de perf...

Online25.04.2017

​De perfecte customer experience creëer je zelf

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

Contentmarketing blijft zich doorontwikkelen maar het maken van Engaging Content voor de huidige marketeers blijkt nog vaak een zware klus. Daarom geeft onze blogger en tevens docent, consult en auteur Patrick Petersen t...

DC Business15.06.2016

Maak kans op het gloednieuwe praktische Handboek Engaging Content

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

Instagram is hot. Dat wisten de ruim 400 miljoen maandelijks actieve gebruikers natuurlijk al lang, maar bedrijven zien ook steeds vaker de meerwaarde in van Instagram als social media kanaal. Zeker nu het ook in Nederla...

Social Media07.10.2015

5 redenen waarom je Instagram moet inzetten voor je merk

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Tijdens het congres Facebook Marketing 2015 gaf Kirsten Jassies, social business entrepreneur en blogger, een lezing over de 10 geboden voor merken op Instagram. Instagram heeft wereldwijd 300 miljoen gebruikers waarvan...

Events11.06.2015

​De 10 Instagram-geboden voor merken

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

Eind vorig jaar werden berichten op Facebook twee keer zoveel gepromoot ten opzichte van het begin van 2014. Foto's werden het vaakst gepromoot, maar dat was mogelijk dus niet de effectiefste manier. Er zijn al een aan...

Social Media17.02.2015

Met native Facebook Video’s bereik je de meeste mensen

En met foto's nu de minste?
Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Wat zorgt er nou voor dat een tweet veel gedeeld of geretweet wordt? Zijn er bepaalde tweets die beter scoren dan andere tweets? Twittercounter ging op onderzoek en kwam erachter dat dit de dingen zijn die mensen graag r...

Social Media19.08.2014

Dit soort berichten zorgen voor veel retweets

Verder lezen over Gamification

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

Zeeman is niet vies van een marketingstunt en opent een eigen virtuele winkel in Roblox tijdens de Fashion Week om het probleem van jongeren die veel geld uitgeven aan luxe merken in online videogames aan de kaak te stel...

Marketing27.02.2024

Zeeman opent eigen virtuele winkel in Roblox tijdens Fashion Week

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Navigatie-app Waze is een stukje beter geworden, want je kunt nu in plaats van naar een auto kijken kiezen voor Warthog of Ghost uit de bekende gameserie Halo. De Microsoft-shooterserie met hoofdrolspeler Master Chief is...

Automotive04.08.2021

​Halo-held Master Chief is de nieuwe gids in Waze

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

Gamification wordt tegenwoordig steeds vaker ingezet. Niet alleen in de wetenschap, het onderwijs en bij politiek-maatschappelijke kwesties is gamification een handige manier om mensen het laatste duwtje in de juiste ric...

Marketing24.11.2020

Gamification in de praktijk: 5 succesvolle cases

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Black Friday is een paar jaar geleden overgewaaid vanuit de Verenigde Staten naar Nederland en gaat een steeds grotere rol spelen in de (online) retail wereld. Je kunt er als winkelier, maar ook als consument haast niet...

Marketing09.11.2020

3 manieren om gamification in te zetten met Black Friday

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Nog even en dan staan de feestdagen voor de deur. Voor veel online marketeers is het dan ook weer de vraag: ‘op welke originele manier kan ik mijn producten of diensten tijdens de feestdagen onder de aandacht brengen b...

Marketing02.11.2020

Een online adventskalender is dé perfecte marketingtool voor de feestdagen

Gamification en online marketing: de perfecte match!

De afgelopen jaren maakt gamification een opmars als effectief marketingmiddel in bijvoorbeeld het onderwijs, de politiek en handhaving in de openbare ruimte. Maar ook in de online wereld worden spelelementen steeds vake...

Marketing26.10.2020

Gamification en online marketing: de perfecte match!

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

In de wetenschap, het onderwijs en in de marketing wordt gamification volop ingezet. Door gamification in te zetten voor je bedrijf of merk is het mogelijk om te zorgen voor meer conversies, naamsbekendheid en engagement...

Marketing19.10.2020

Wat is gamification en hoe zet je het in als online marketeer?

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Boekhouden is nou niet bepaald een hobby voor de meeste mensen. Software-ontwikkelaar Informer heeft precies voor die groep, die vaak bestaat uit ZZP'ers en andere kleinere ondernemers uit het MKB, hun boekhoudsoftware a...

Online09.10.2017

Gamification maakt zelfs boekhouden leuk voor ZZP’ers

Informer helpt ondernemers door ze te laten spelen