Mobile26.05.2020

Slimme chatbot van WaitsApp helpt met reserveren in de Horeca


Digitale wachtrij-app maakt iedereen gelukkig

De horeca maakt zich op voor de langverwachte heropening. Toch worstelen velen met de nieuwe regels. Vooral ‘snelle’ horeca die niet gewend zijn aan reserveringssystemen dreigen veel omzet mis te lopen. Gelukkig biedt technologie, zoals de digitale wachtrij-app Waits.app een uitkomst: zo kunnen voorbijgangers toch op een legale manier iets komen eten of drinken.

Toen Marius Landegent, eigenaar van pannekoekenmolen De Graanhalm in het Zeeuwse Burgh-Haamstede, luisterde naar de corona-persconferentie, werden meteen feest-smilies in de familie-whatsappgroep gegooid: ‘Eindelijk, we mogen open!’. Maar de daaropvolgende vereisten zoals verplicht reserveren en een Covid-check vooraf bezorgden hem meteen hoofdbrekens.

‘Wij zijn een zaak met een snelle doorloop. Mensen komen even een pannenkoekje eten, of alleen koffie of een Zeeuwse ZZangria drinken, en wandelen weer verder. Hierom werkten wij voorheen nooit met reserveringen. Mensen komen vaak niet op de afgesproken tijd en je weet niet hoe lang ze willen blijven. Mijn broer kwam met een mooie oplossing: een Whatsapp-chatbot waarmee passanten instant kunnen reserveren en die tevens die Covid-check afhandelt.’

Waitsapp slimme oplossing voor de Horeca
Waitsapp slimme oplossing voor de Horeca

Hoe werkt Waits.app

Zo werkt het: een voorbijganger ziet het aankondigingsbord, stuurt een Whatsapp-bericht (of scant de qr-code) en krijgt meteen een bericht terug van de chatbot van Waits.app. Eerst vraagt de bot of iemand uit het gezelschap Covid-klachten heeft, en als dit met ‘nee’ wordt beantwoord kan de gast aangeven met hoeveel personen hij wilt reserveren. Hierna wordt de automatisch geschatte wachttijd gegeven en kan de passant gaan en staan waar hij wil. Een medewerker van de horeca-zaak kan via een eenvoudige digitale wachtlijst op de telefoon of tablet doorgeven welke tafel er vrij is. En de gast kan in een rechte lijn doorlopen naar de tafel met behulp van het geappte plattegrondje.

‘Dit scheelt tijd en onnodig contact tussen medewerker en gast, en geeft gasten onderling meer ruimte. Het vervangt zo één a twee man personeel. Ook zit je op drukke dagen niet met onnodig lege tafels tussen reserveringen door’, zegt Roeland Landegent. Landegent is een mobiele app-ontwikkelaar die al meerdere start-ups op zijn naam heeft staan. ‘In eerste instantie maakte ik deze oplossing voor mijn broer, maar ik dacht al snel: dit is voor heel veel zaken – vooral de fast-servicehoreca – dé oplossing in corona-tijden.’

Doordat Landegent als eenpitter snel kan schakelen, kan hij snel inspelen op de zich nog ontwikkelende horecaregels. ‘Vragen of personen van eenzelfde huishouden zijn bijvoorbeeld, kunnen er snel in of uitgehaald worden’.

End-to-end-versleuteling zorgt voor pivacy gasten

Als voorvechter van privacy kijkt Landegent met argusogen naar andere Covid-apps die data van gebruikers opslaan. ‘De horeca hoeft niet opeens als Big Brother te spelen en bij naam en toenaam iedereen te registreren die Covid-gerelateerde klachten heeft. Waits-app heeft end-to-end-versleuteling en slaat niets op over de gast.’

Waits-app kan al voor eenmalig 150 euro worden aangesloten – zaken kunnen hun eigen persoonlijke chat-teksten maken en krijgen een eigen poster. Daarna kost het vanaf 1 euro per dag. Roeland Landegent: ‘Veel goedkoper dan gangbare reserveringssystemen dus, zoals The Fork dat 2 euro per reservering rekent. Ik hoef hier niet rijk van te worden, als hiermee een paar mooie zaken worden gered, is dat voor mij de grootste winst’. Meer info is te vinden op de website van Waits.app

Tekst en uitleg: Heleen van Lier en Roeland Landegent
Afbeelding header: Copyright Eatly.nl

Waitsapp_App
Waitsapp_App
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over WhatsApp

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

WhatsApp heeft net de mogelijkheid uitgerold om meer chats te kunnen pinnen. Dat had het al voor 3 chats, maar nu zijn dat er 5. Er komen binnenkort meer nieuwe mogelijkheden naar de messenger, waarbij de focus van Whats...

Mobile28.03.2024

​5 slimme dingen die binnenkort naar WhatsApp komen

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

WhatsApp heeft al jaren mogelijkheden om je tekst er net even anders uit te laten zien. Helaas kun je geen ander lettertype kiezen dat andere mensen dan ook zien (dit is namelijk altijd het lettertype dat mensen voor hun...

Social Media22.02.2024

​Je kunt teksten in WhatsApp er nu anders uit laten zien

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

WhatsApp komt met enorm veel vernieuwingen voor de messenger, waaronder de kanalen. Hartstikke puik, maar er valt nog wel veel te wensen aan deze nieuwe functie die nog in de kinderschoenen staat. 1. Meer zichtbaarheid...

Social Media16.02.2024

​Vijf dingen die we graag anders zien aan WhatsApp-kanalen

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

WhatsApp gaat in Europa veranderen. De messenger heeft mede door de ‘poortwachter’-status die het ontving van de Europese Unie de taak om te zorgen dat WhatsApp-berichten ook in andere apps kunnen worden gelezen. Dat...

Social Media12.02.2024

​WhatsApp krijgt binnenkort de grootste update ooit

Wat is jouw gebruikersnaam?
Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp mag zich binnenkort dan openstellen voor meer ander appverkeer, er zijn nog steeds altnernatieven voor de app die flink in opkomst zijn. Zo schijnt Signal het in Nederland enorm goed te doen: er zijn 1 miljoen N...

Online07.02.2024

Signal heeft meer dan 1 miljoen Nederlandse gebruikers

WhatsApp-alternatief boert goed
​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

WhatsApp heeft het sinds kort mogelijk gemaakt om een kanaal te volgen. En je kunt nu ook zelf een kanaal starten. Op die manier kun je als je bijvoorbeeld een bedrijf hebt, of een fanclub runt, je klanten of medefans op...

Social Media26.01.2024

​Zo kun je een WhatsApp-kanaal starten en beheren

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Je kent ze wel, die bordjes in woonwijken waar op staat: “Attentie! WhatsApp-buurtpreventie”. Je weet dan dat de bewoners fanatiek genoeg zijn om met zijn alleen een WhatsApp-groep te hebben waarin bijvoorbeeld wordt...

Social Media07.12.2023

​WhatsApp-buurtpreventie: geeft dat wel echt een veiliger gevoel?

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code

Of het nou je kinderen zijn die af en toe je telefoon gebruiken om spelletjes te doen, of je partner die het gebruikt om jullie smarthome aan te sturen: soms wil je liever niet dat iemand in je berichten kijkt. En dat ho...

Social Media01.12.2023

Meespieken in je WhatsApp kan niet meer: berichten achter code