Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Toen Pete Lau en Carl Pei tien jaar geleden OnePlus startten, was hun doen het maken van een high-end smartphone met een mid-range prijskaartje. De OnePlus One was daar het eerste lichtende voorbeeld van. Inmiddels is de smartphone maker met de OnePlus 11 al aanbeland in de ‘dubbele cijfers’. Tijd om ook mee concurrenten als Samsung en Oppo en hun pogingen om de opvouwbare smartphone tot een hype te maken.
OnePlus foldable komt later dit jaar
Ja, OnePlus zal dit jaar een opvouwbare smartphone gaan lanceren. Tijdens de presentatie van de OnePlus 11 werd daar al over gespeculeerd. De fabrikant beloofde later dit jaar met iets fenomenaals te komen. Op het MWC heeft de COO van de smartphone fabrikant, Kinder Liu, bevestigd dat de opvouwbare OnePlus in de tweede helft van dit jaar het daglicht zal zien.
Hoe dat toestel er uit gaat zien en wat de onderscheidende specificaties worden, daarover hult Liu zich nog in stilzwijgen. “Het wordt ook een vlaggenschiptelefoon. De reden waarom we de afgelopen jaren nog geen opvouwbare telefoons hebben uitgebracht? Omdat we de beste foldable op de markt willen zetten”, aldus Liu. We zijn nu al benieuwd.
Betaalbaar, maar inmiddels bijna drie keer zo duur
Betaalbaar zijn de toestellen van OnePlus nog steeds, al is dat tegenwoordig een relatief begrip. Ten tijde van de eerste OnePlus, die 300 tot 350 euro kostte, lang de prijs van een vlaggenschip smartphone van Samsung of Apple tussen de 600 en 900 euro.
Tegenwoordig is dat ruim meer dan het dubbele. Dat geldt ook voor OnePlus. De ‘11’ is zelfs bijna drie keer zo duur. Toegegeven, met de Nord hebben ze nog steeds ook echte voordelige toestellen, maar ja, dat zijn dan ook concurrenten van de eveneens veel voordeligere Galaxy A-series van Samsung. Hoe dan ook, OnePlus heeft, net als alle concurrenten, het licht van ‘upselling’ en upgrading gezien. In dat opzicht is het merk niet meer zo onderscheidend als het ooit beloofde te zijn, en blijven.
Dat geldt ook voor haar user interface. Hoe vaak hebben we niet geschreven over de bloatware van Samsung en het feit dat nieuwe merken, zoals OnePlus, het veel beter deden zonder al die vertragende en overbodige software. Dat is nu, tien jaar later, wel anders.
Verder lezen over Smartphone
Mobile23.04.2024
Wanneer geef ik mijn kind zijn of haar eerste telefoon?
Mobile19.04.2024
OPPO introduceert nieuw Reno-toestel: OPPO Reno11 F 5G
Automotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Mobile17.04.2024
Heineken introduceert telefoon die amper iets kan: Boring Phone
Mobile16.04.2024
Dit is de nieuwe edge generatie van Motorola
aangedreven door moto AIOnline30.03.2024
10 manieren waarop Google Maps je helpt op vakantie
Gaming26.03.2024
Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party
Mobile18.03.2024