Rob schrijft over innovatie, vernieuwing en eigenlijk alles wat hem interesseert. Hij speelt verder games vanaf het eerste begin. Nieuwsgierigheid is wat hem drijft als hij een artikel schrijf. De vraag 'waarom ...' brandend op zijn lippen. Hij is gesteld op originele gameplay of gameconcepten, of het nou een indiegame is of een release van een van de grote distributeurs. Meer vernieuwing en minder 'me too' games graag.
We zijn verslaafd aan onze smartphones en tablets, dat zie je niet alleen aan de verkoopcijfers en het feit dat heel veel mensen ze al hebben, je ziet het ook aan de dingen die we er mee doen. We spelen er spelletjes op, WhatsAppen, kijken Youtube filmpjes en bankieren mobiel.
Volgens ING wordt In Nederland veel gebruik gemaakt van Mobiel Bankieren, ongeveer twee keer zoveel dan het Europees gemiddelde. Een derde van de klanten van ING bankiert alleen maar mobiel.
Het is dan ook niet gek dat ING zwaar op dit kanaal inzet. De laatste innovaties die ING aankondigde zijn stembediening (met je stem de app bedienen) en stemherkenning (log in met je stem in plaats van pincode).
De dienst heet Inge, een voor de hand liggende naam voor een Ing dienst.
De eerste functionaliteit die beschikbaar komt is de stembediening, deze komt in de nieuwe release van de app die half september beschikbaar komt. Natuurlijk is dit voor zowel Android als iOS beschikbaar.
In onderstaand filmpje zie je hoe het werkt.
Stembesturing is echt een optie waarbij je zelf de keuze hebt of je het wel of niet gebruikt.
Door middel van het swipen van rechts naar links start je de stembesturing en kan je de volledige transactie met je stem invoeren en versturen. Het enige wat nog niet kan is ook met je stem de transactie valideren. Daar is nog even de pincode voor nodig.
Volgens ING hebben zij de stembesturing met heel veel stemmen getest, mannen en vrouwen, dialecten, verkoudheid en heesheid, Inge moet er tegen kunnen. Er is natuurlijk een moment dat Inge het niet meer kan verstaan, bijvoorbeeld bij heel veel omgevingslawaai. Op dat moment moet je gewoon weer terug naar het handmatig invoeren.
Ik heb kort in een demo applicatie de stembesturing getest en het werkt inderdaad en goed ook.
Luister naam mijn stem en je weet wie ik ben
Naast de stembesturing zal op korte termijn gestart worden met een pilot met stemherkenning waarbij jouw stem wordt gebruikt om in te loggen en de transactie goed te keuren. Voor deze pilot kan je je aanmelden bij de ING. Duizend mensen kunnen meedoen aan deze pilot en als alles loopt zoals ING verwacht zal ook deze functie over enkele maanden beschikbaar komen. Ook hier voor geldt dat het optioneel is, je kunt er gebruik van maken maar het hoeft niet.
De zin ‘Luister naar mijn stem en je weet wie ik ben’ spreek je uit om in te loggen en door jouw specifieke manier van inspreken kan de ING erachter komen of jij inderdaad jij bent.
Door drie keer de zin uit te spreken train je de app om je te herkennen. Er wordt een profiel gemaakt van jouw stem en als je inlogt wordt dat vergelijken met het profiel. Als de stem voldoende overeenkomt logt het systeem automatisch in.
Ik heb ook deze mogelijkheid getest en moet zeggen dat dit ook gewoon werkt. De kant tekening is ook hierbij dat het binnen was, in een rustige ruimte en zonder tijdsverschil tussen het registreren van mijn stem en het inloggen. Geen verkoudheid of carkit die roet in het eten kan gooien.
Veilig?
100% veilig bestaat niet en dat weet ING ook. De vraag is dan ook is het voldoende veilig en hackerproof. Zonder nu allemaal technische discussies te gaan voeren denk ik dat de conclusie moet zijn dat het zo veilig is om de technologie te piloten en toch op korte termijn ook te willen introduceren. Dat geeft aan dat er toch vertrouwen is in de technologie en alle tests die ING intern en extern heeft gedaan.
Als de fraude algoritmes van ING een transactie niet vertrouwen dan hebben ze de mogelijkheid om tijdens de transactie je te vragen een extra willekeurige zin uit te laten spreken, bijvoorbeeld ‘de kat krabt de krullen van de trap’. Weer wordt het profiel van je stem vergelijken en als het klopt gaat de transactie gewoon door.
Andere innovaties
Tijdens de presentatie werden ook nog vingerafdrukherkenning en smartwatches wearables genoemd als mogelijk nieuwe innovatie die we van ING kunnen verwachten.
Over smaak valt niet te twisten
Stembesturing en stemherkenning is natuurlijk niet iets wat iedereen aanspreekt en ook niet overal toepasbaar. Ik zie mezelf nog niet in de trein op luide toon het zakgeld van de kinderen overmaken. Maar misschien wel in de auto via de carkit even snel een betaling doen.
Je zou kunnen zeggen, moet dat dan op dat moment? Mijn antwoord is dan, ‘Ja, dat wil ik, Ik zei toch over smaak valt niet te twisten!’.
Uiteindelijk is en blijft het de vraag of wij het als klant willen, en het is nu aan ons om te kijken of stembediening en stemherkenning prettig werken bevalt het dan gebruik je het, bevalt het niet dan gebruik je het niet.
Zo simpel is het.
Verder lezen over App
Mobile30.08.2024
Telegram in de problemen: dit is er allemaal gaande
Online15.08.2024
Sonos gaat na dramatische app-update misschien terug naar de oude app
Gadgets15.08.2024
Summergadgets giftguide: de leukste gadgets voor de zomer
Mobile15.08.2024
Apple buigt voor de EU-regels: Spotify mag aanbiedingen tonen
Lifestyle05.08.2024
Hoe maak je optimaal gebruik van een zit sta bureau?
Automotive13.06.2024
8 redenen om de Q-Park parkeerapp te gebruiken
Mobile23.05.2024
Spotify ziet er anders uit: dit is wat er is veranderd
Mobile22.05.2024
WhatsApp helpt je in de strijd tegen veel te veel meldingen
Verder lezen over ING
Online14.10.2024
ING introduceert Budgetteren: een maandbudget voor boodschappen, sporten, enzo
Nieuws20.11.2023
Boodschappen rekenen we al 35 jaar af met de pinpas
in 1988 had Albert Heijn de primeurOnline16.03.2023
Banken dreigen door te schieten in hun anti-witwascontroles
Kafkaiaanse reflexen bedreigen ook jouw bankrekeningMobile01.09.2022
Deze app maakt van een Android telefoon een betaalautomaat
Mobile07.07.2022
ING NEAR: straks betalen door je telefoon naar iemand te wijzen
Cybercrime13.04.2022
Tweestapsverificatie van banken gemakkelijk verschalkt door phishing-scams
Banken zijn verwijtbaar als het op de gevolgen van phishing-scams aankomtCybercrime24.02.2022
Banken kunnen phishing via valse bankwebsites grotendeels verhinderen
Hoe een adequate bancaire systeemoplossing tegen phishing in beginsel mogelijk isMobile17.01.2022
Mobiele bankapps kunnen beter worden beveiligd tegen slimme babbeltrucs
Actieve gebruikerskeuzes zijn veiliger dan passieve gebruikerskeuzesVerder lezen over Internet bankieren
Cybercrime21.06.2024
Phishingslachtoffers Bunq krijgen nu wel hun geld terug
Online09.04.2024
Direct betalen via iDEAL hoeft niet meer: nu kan het in drieën
Nieuws24.01.2024
We stappen graag en vaak over, maar niet van bank
Online08.01.2024
Google Pay: dit zijn de voordelen en nadelen
Online01.11.2023
Wat is Wero en wat gebeurt er met iDEAL?
Online03.07.2023
Je kunt nu geld uit de muur trekken zonder pinpas
Cybercrime08.05.2023
Let op: dit zijn 5 internetscams die momenteel veel voorkomen
Online08.05.2023