Inflatie zorgt voor kleine omzetstijging bij KPN

Inflatie zorgt voor kleine omzetstijging bij KPN

Eerste omzetstijging in dertien jaar, maar de winst daalde weer fors

Vorig artikel Volgend artikel

KPN heeft vandaag de resultaten over het vierde kwartaal en heel 2022 bekend gemaakt. De provider heeft voor het eerst in dertien jaar weer eens een omzetstijging geboekt. Daar had het wel de inflatie daarmee gepaard gaande stijgende prijzen voor nodig. De omzet kwam over heel 2022 genomen uit op ruim 5,3 miljard euro, zo’n 1,4 procent meer dan het jaar daarvoor.

Wel meer omzet, maar veel minder winst

Helaas betekende de omzetstijging niet dat KPN ook meer winst maakte. In tegendeel, de nettowinst daalde met ongeveer 40 procent, ruim een half miljard, en kwam uit op 766 miljoen euro. In absolute zin nog altijd een gezonde marge. De stijgende prijzen hebben die forse winstdaling niet kunnen voorkomen.

Zoals gezegd daalde de omzet van KPN tussen 2008 en 2021 dertien jaar op rij. In 2008 boekte de provider nog een omzet van ruim 10 miljard euro. Nu, veertien jaar later, is daar nog maar de helft van over. Het personeelsbestand van het bedrijf werd in diezelfde periode behoorlijk geknepen. Op dit moment telt KPN nog slechts 9.452 FTE’s. Veertien jaar geleden waren dat er nog meer dan 30.000.

Meer dan een half miljoen nieuwe glasvezelaansluitingen

KPN en Glaspoort maakten in 2022 ook weer flink werk van de verglazing van Nederland. Dat leidde tot een toename van het aantal glasvezelaansluitingen van de provider met maar liefst 544.000. Let wel, dat zijn het aantal nieuwe aansluitingen. Het aantal glasvezel abonnees steeg in 2022 met 163.000. Ook de mobiele tak van KPN doet het, qua klanten, goed. In totaal mocht KPN netto (het aantal nieuwe abonnees minus het aantal vertrokken abonnees) 195.000 nieuwe (zakelijke en privé) mobiele klanten verwelkomen.

“We zijn er trots op dat we onze vooruitzichten en ambities voor 2022 hebben waargemaakt. Het hele jaar door hebben we onze omzet laten groeien, een duidelijk bewijs van het succes van onze strategie die gericht is op duurzame groei”, aldus Joost Farwerck, CEO van KPN.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist,...