Mobiele consument "moe van vernieuwingen"

Vorig artikel Volgend artikel
1132160033mobiel

De onderneming SmartTrust heeft een onderzoek laten doen naar het gebruik van mobiele diensten en toestellen. Wat blijkt: de consument is het snelle veranderingstempo van mobiele communicatie "een beetje moe".

De snelle introductie van steeds nieuwere modellen, zogenaamde handige nieuwe toepassingen en de complexe kostenstructuren van operators maken de consument eerder onzeker dan hebberig. Het gebrek aan intuïtieve, eenvoudige user interfaces en juiste operator settings helpt ook al niet.

Ik moet zeggen dat ik het beeld herken uit de workshops die ik beroepsmatig geregeld geef: mensen hebben weliswaar interesse in de nieuwe ontwikkelingen, maar zien vaak de relevantie van een nieuw feature niet, of zien niet in waarom een SMS'je met een plaatje erbij (MMS) ineens 5x duurder moet zijn. Ze ergeren zich bovendien aan de verschillende werkwijzen van mobieltjes en operator services.

Voor toestelfabrikanten is dat een krachtig bindmiddel: fervent Nokia gebruikers kopen immers oa graag weer een Nokia, omdat ze die tenminste zonder handleiding te lezen weer kunnen gebruiken. Ben zelf net van een Nokia op een SonyEricsson overgestapt, en ondervind nu ook aan den lijve dat het gebrek aan routine met mijn belijzer toch wel irritant is. Ik kan nog 4 dagen ruilen...

Zolang alle toestel fabrikanten gebruik maken van proprietary technology en eigen operating systems, en zolang telecom operators zich verzetten tegen het bitpipe syndroom, zal standaardisatie nog wel een utopie blijven. Ik ben absoluut geen fan van Bill Gates, maar Microsoft heeft de uitwisselbaarheid van PC hardware en diensten op de verschillende MS platforms zeker bevorderd. Kruip achter andermans PC en je weet meteen de weg te vinden. Daarom geloof ik er ook in dat Microsoft iets toe te voegen heeft in de mobiele wereld - het heeft de power om ook voor mobiele telefoons de standaard OS te worden. Windows Mobile 5 is al een hele goede stap.

Via de collega's van mobile-marketing.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies