Apps die weten wat je wil, voordat je het zelf weet: Zegen of vloek?

Vorig artikel Volgend artikel
Apps die weten wat je wil, voordat je het zelf weet: Zegen of vloek?

Een reeks start-ups en ook grote concerns zoals Google werken aan technologieën rond predictieve zoekactiviteiten, platformen die als een automatische persoonlijke assistent optreden en anticiperen op de behoefte van hun eigenaar nog voordat de wensen expliciet worden geformuleerd. De applicatie leidt zijn adviezen af uit het scannen van de emails, kalender en locaties van de gebruiker en andere externe bronnen, zoals bijv. verkeersinformatie. De gebruiker dient zelf geen zoekopdracht in te voeren. De context creëert volgens de ontwikkelaars de relevante zoekopdracht.

Vele technologen zijn ervan overtuigd dat deze diensten in de toekomst tot het dagelijks gebruik zullen behoren en zullen worden ingebouwd in wekkers, koelkasten en badkamerspiegels. Een voorbeeld van de technologie is de applicatie Google Now, die inmiddels al een onderdeel vormt van Google Glass en zijn gebruiker automatisch relevante informatie verstrekt. Danny Sullivan, opricher van de gespecialiseerde website Search Engine Land, noemt Google Now één van de grote revoluties in de ontwikkeling van de zoektechnologie.

Anderen bestempelen predictieve zoekopdrachten echter als de ultieme inbreuk op de privacy, waarbij persoonlijke informatie wordt getracht te oogsten uit het digitale leven van de gebruikers. Daarbij dreigt volgens hen de lijn tussen hulp en spionage overschreden te worden. “De perceptie hangt echter af van de gebruiker,” merkt Andrea Matwyshyn, professor aan de University of Pennsylvania en gespecialiseerd in de legale implicaties van technologie, op. “Een dertigjarige technologiespecialist uit Silicon Valley reageert wellicht anders dan zestigjarige executives uit New York.”

Veel ontwikkelaars dromen al langer van de technologie, die nu echter aan de oppervlakte komt omdat mensen op zoek zijn naar een manier om de overvloed aan digitale informatie te kunnen verwerken en omdat grote voorraden data zijn opgeslagen in de cloud, die voor applicaties relatief gemakkelijk toegankelijk is. “Het is onmogelijk om dagelijks acht vergaderingen en tweehonderd emails te blijven verwerken,” benadrukt Rao Machiraju, chief executive van ReQall, ontwikkelaar van technologie die bedrijven toelaat eigen applicaties voor persoonlijke assistenten te creëren.

De technologie wacht niet tot een vraag wordt gesteld, maar anticipeert op behoeftes en het ideale ogenblik om de informatie ter beschikking te stellen,” aldus Machiraju. De technologie biedt echter ook de mogelijkheid om reclame nog meer op de individuele gebruiker af te stemmen, maar tevens ook het risico om de consument te irriteren. Baris Gultekin, directeur product management bij Google, stelt dat het bedrijf zich bijzonder bewust is van het risico en zich daarom bijzonder conservatief opstelt met de informatie die aan de consument wordt getoond. 

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies