Mobiele inspirator: Vincent Hoogsteder [interview]

Vorig artikel Volgend artikel
Mobiele inspirator: Vincent Hoogsteder [interview]

Weet jij op welke positie jouw app in de appstores staat? En je concurrent? Vincent Hoogsteder van het Utrechtse Distimo kan het je vertellen. Distimo heeft zich de afgelopen jaren onder andere met dit soort informatie onderscheiden in een markt waar de Appstores liever niet te veel informatie vrijgeven. Met de toenemende concurrentiestrijd onder merken zijn de diensten van Distimo bijna vanzelfsprekend. Mobylizr interviewde Vincent en vroeg hem over zijn favoriete apps en blik op 2013 mobiel.

Even voorstellen: Wie ben je, wat is je rol in je bedrijf en zonder welke mobiele applicaties/sites (max 4) kom jij de dag niet door? 

Vincent Hoogsteder, mede-oprichter van Distimo. Naast de open deuren, begint mijn werkdag in de trein standaard met nieuws & content app Flipboard, ideaal om snel en op een verslavende manier je (technologie) nieuws bij te werken. De enige mobile site die ik gebruik is Google. Een app die ik veel demo omdat hij een leuk beeld laat zien van what’s next, is Clik. Hiermee kun je je telefoon met een klik koppelen aan ieder beeldscherm met een internet browser. Vervolgens kies je op je telefoon een Youtube film en deze begint direct op het scherm te spelen.

Van welke opdrachten/projecten kunnen we je kennen?

Ik ben in 2009 met drie anderen Distimo begonnen, waarmee we analytics voor apps bouwen. Onze klanten zijn developers, brands en financiële instellingen die met onze tools hun eigen apps doormeten in 10 stores en inzicht krijgen in de dagelijkse downloads & omzet van iedere wikkekeurige concurrent.

Wat zie jij op mobiel gebied als belangrijkste trend(s) in 2012?

- Grootmacht is niet meer de VS, maar Azië. Zowel aan de consumenten als leveranciers kant van mobiele content zijn de Aziatische landen als Japan, Korea, en China niet meer ondergeschikt aan de grootste westerse landen.

- Nadruk van consumenten ligt meer dan ooit op design & simpele toepassingen, kijk alleen naar hoeveel nadruk de hippe startups van nu leggen op UI ontwerp.

- Platform strijd is heftiger dan ooit. Google wint op vele terreinen wat betreft bereik, Apple doet het met app monetization nog beter, Windows 8 is veelbelovend op basis eerste resultaten en Amazon wordt een significante speler op Android wereldwijd. RIM zet alles in op 2013.

Wellicht voor de hand liggend, maar.. Van welke mobiele ontwikkeling verwacht je het meest in 2013?

- De next Rovio’s komen eraan. Supercell, een bedrijf wat twee tablet games maakt en net 1.5 jaar oud is, staat al maanden bovenaan de meest verdiende apps in de App Store wereldwijd.

- Mobile payment succes van Square in de VS komt overwaaien naar EU. Het is wachten op de eerste significante speler die een vergelijkbare oplossing zoals Starbucks daar heeft gaat toepassen met PIN hier, zoals Payleven zou kunnen worden.

- Concurrentie slag om mobile messaging. WhatsApp is leider in vele westerse landen, maar de grote spelers uit Asia zoals Tencent, Naver en GREE zetten allen heel hard in om de winnende speler te worden voor consumenten messaging en laten allen grote gebruikers aantallen zien.

Welke rol gaat het mobiele kanaal in de (nabije) toekomst spelen voor merken?

Het mobiele kanaal is voor merken cruciaal om de interactie tussen consument en merk persoonlijk en bovenal leuk te maken. Banken bijvoorbeeld krijgen eindelijk de kans een saaie handeling als geld overmaken een stuk leuker en waardevoller te laten worden. Dit kan nu gebeuren wanneer het voor de consument relevant is, niet wanneer hij zich met een stapel rekeningen achter de PC moet sleuren. Kijk ook naar hoe IKEA de interactie met hun papieren catalogus naar mobiel trekt en zo een veel rijkere ervaring aan de consument geeft. Dit is nu de meest gedownloade branding app wereldwijd.

Welke bedrijven inspireren jou met hun aanpak (al dan niet geïntegreerd binnen andere kanalen) van mobiel?

Square, IKEA, Uber, Airbnb

Welke vraag zijn we vergeten te stellen en wil je toch graag invullen/beantwoorden?

HTML5 versus apps, en ben blij dat je die niet stelt ;-) Maar dan toch: ik geloof sterk dat native versus web technologie ondergeschikt is aan consumenten ervaring, content discovery & billing. Of je dat met een van beide of een combinatie oplost, gaat geen consument van wakker liggen.

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies