De redactie van Dutchcowboys is te bereiken via redactie@dutchcowboys.nl
Written by: Stef de Jong, iProspect
Mobiele marketing wordt booming. Meerdere onderzoeken, van onder andere Forrester, onderschrijven de snelle groei die de mobiele markt momenteel doorgaat (1). Volgens schattingen van Marvellous Mobile worden er in Nederland tussen de 150.000 en 200.000 mobiele zoekopdrachten per dag gedaan. Dit is afgeleidt uit alle cijfers van de providers die Google Search op hun portal hebben geïntegreerd, plus dat de markt sterk groeiend is en dat de nieuwste mobiele telefoons een directe integratie met Google Mobile Search hebben.
Ook Google voorspelt gouden tijden voor het mobiele internet. Ze claimden onlangs in een persbericht dat het gebruik van haar mobiele zoekapplicatie explosief gestegen is (2). Voor adverteerders die zich op mobiele internetters richten is dit enorm interessant. Het publiek dat adverteerders kunnen bereiken met hun mobiele advertenties is volgens Google dankzij de iPhone 50x gestegen.
Om in te spelen op de groeiende mobiele zoekmarkt heeft Google speciaal voor de Apple browser, Safari, een mobiele versie ontwikkeld van haar zoekmachine (3). Deze applicatie heeft dezelfde interface als de normale webapplicatie van Google en geeft de iPhone gebruiker meer mogelijkheden dan de standaard mobiele versie van de zoekmachine.
De mobiele search applicaties zijn speciaal ontwikkeld voor de kleine schermpjes op mobiele telefoons. De weergegeven advertenties bevatten slechts 18 tekens tegenover 35 tekens bij de normale AdWords advertenties. Ook kunnen gebruikers door te klikken, naast een verwijzing naar de website, direct de adverteerder bellen. Dit maakt het mobiel adverteren via Google voor een adverteerder erg interessant.
De zoekresultaten die de mobiele zoekmachine van Google weergeeft zijn (nog) beperkt. Dit omdat er nog relatief weinig mobiele websites zijn. Om deze reden zullen gebruikers (eigen ervaring) na een zoekactie die niet het gewenste resultaat oplevert de optie zoeken op internet gebruiken. Hiermee wisselt de zoekmachine van de mobiele applicatie naar de webapplicatie.
Gevolg is dat de mobiele advertenties niet worden weergegeven ondanks dat je met een mobiele telefoon op het web surft.
De iPhone
Als je met je iPhone een verbinding hebt via een GSMnetwerk en naar www.google.nl surft, kom je in de speciale Safari versie van de mobiele zoekmachine (www.google.nl/m). Wanneer je vervolgens zoekt verschijnen er geen Mobile Advertenties maar normale Tekstadvertenties.
Dit is opvallend aangezien je;
* Verbonden bent met een GSMnetwerk (Google zou moeten herkennen dat je met een mobiele telefoon zoekt).
* Zoekt via www.google.nl/m (de mobiele zoekmachine van Google, Google herkent inderdaad dat je met een mobiele telefoon zoekt).
Wanneer een iPhone gebruiker met WiFi verbonden is, herkent Google ook dat je met een mobiel apparaat op het internet surft. Wederom geeft Google geen mobiele advertenties weer.
Apple heeft naar schatting in 2007 zo’n 4 miljoen iPhones verkocht. In 2008 verwacht zij nog eens 10 miljoen iPhones te verkopen (4). In totaal zullen er eind 2008 wereldwijd zo’n 14 miljoen iPhone gebruikers zijn. Dit zijn 14 miljoen mobiele internetgebruikers die door Google worden gebruikt om de verkoop van mobiele tekstadvertentiecampagnes te stimuleren. Dit zijn 14 miljoen mobiele internetgebruikers die niet bereikt worden met een mobiele advertentiecampagne.
En hoe zit dat met normale toestellen? Uit een test met een Sony Ericsson K550i blijkt dat een actieve AdWords campagne, gericht op mobiele gebruikers van Google, inderdaad geen advertenties weergeeft wanneer er gezocht wordt binnen de ‘normale’ webapplicatie (zoeken op internet). Zodra er binnen de Mobiele applicatie van de Google zoekmachine gezocht wordt op hetzelfde keyword verschijnen de mobiele AdWords advertenties wel.
Conclusie
Ondanks dat Google herkent dat je met een mobiel toestel surft en daardoor de mobiele variant van haar zoekmachine toont, geeft hij op de iPhone helaas nog niet altijd mobiele advertenties weer. Daarbij is de Nederlandse mobiele internetmarkt nog relatief klein omdat er weinig mobiele internetsites om voldoende zoekresultaten weer te geven. Hierdoor zal de gebruiker verder zoeken binnen het normale internet.
Desondanks is voor adverteerders een mobiele zichtbaarheid juist nu goed te creëren. Enerzijds kan dit via contextuele advertenties (Google AdWords/AdSense) en anderzijds via visuele advertenties (mobiele banners). Vanuit Marvellous en iProspect adviseren we daarnaast om een mobiele versie van je website te maken. Deze kan, door het relatief kleine aantal mobiele websites, snel een hoge score behalen in de natuurlijke zoekresultaten. Dit alles is in combinatie met de groeiende markt een win-win situatie voor de adverteerder die hier snel op in speelt!
1 Bron: http://www.nu.nl
2 Bron: http://www.iphoneclub.nl
3 Bron: http://googlemobile.blogspot.com
4 Bron: http://pro.tweakers.net
Verder lezen over Google
Video10.04.2024
Dit is Google Vids – de nieuwe Workspace app
Search04.04.2024
Google’s zoekmachine gaat geld kosten en dat komt door AI
Search07.03.2024
SEO-tip: 5 dingen die veranderen in de Google-zoekmachine
Coffee corner29.02.2024
Google komt met koddige schrikkeljaar-Doodle
Online22.02.2024
Google onthult na teasen nieuwe loginpagina: amper anders
Gadgets31.01.2024
Waarom een Fitbit gebruiken steeds onaantrekkelijker wordt
Mobile29.01.2024
De meest voorkomende reparaties aan een Google Pixel (en hoe je ze kunt voorkomen)
Online19.01.2024
Op deze website spenderen mensen de meeste tijd
Verder lezen over iPhone
Gaming08.04.2024
Je kunt nu een game-emulator gebruiken op je iPhone
Technology27.03.2024
Apple WWDC 2024 vindt plaats op 10 juni: AI komt eraan
Mobile22.03.2024
Verenigde Staten klaagt Apple aan voor telefoonmonopolie
Mobile19.03.2024
iOS-apps download je straks direct vanaf een website
Mobile08.03.2024
Een verre reis? Na een maand stopt je iPhone met app-updates
Van alternatieve appwinkelsMobile07.03.2024
Zijn er telefoons die beter zijn dan de iPhone 15 Pro?
Mobile28.02.2024
Deze nieuwe mogelijkheden en emoji komen al bijna naar iPhone
Mobile21.02.2024