Mobile22.04.2008

Google Mobile op de iPhone?


google-mobile-op-de-iphone.jpg
google-mobile-op-de-iphone.jpg

Written by: Stef de Jong, iProspect

Mobiele marketing wordt booming. Meerdere onderzoeken, van onder andere Forrester, onderschrijven de snelle groei die de mobiele markt momenteel doorgaat (1). Volgens schattingen van Marvellous Mobile worden er in Nederland tussen de 150.000 en 200.000 mobiele zoekopdrachten per dag gedaan. Dit is afgeleidt uit alle cijfers van de providers die Google Search op hun portal hebben geïntegreerd, plus dat de markt sterk groeiend is en dat de nieuwste mobiele telefoons een directe integratie met Google Mobile Search hebben.

Ook Google voorspelt gouden tijden voor het mobiele internet. Ze claimden onlangs in een persbericht dat het gebruik van haar mobiele zoekapplicatie explosief gestegen is (2). Voor adverteerders die zich op mobiele internetters richten is dit enorm interessant. Het publiek dat adverteerders kunnen bereiken met hun mobiele advertenties is volgens Google dankzij de iPhone 50x gestegen.

Om in te spelen op de groeiende mobiele zoekmarkt heeft Google speciaal voor de Apple browser, Safari, een mobiele versie ontwikkeld van haar zoekmachine (3). Deze applicatie heeft dezelfde interface als de normale webapplicatie van Google en geeft de iPhone gebruiker meer mogelijkheden dan de standaard mobiele versie van de zoekmachine.

De mobiele search applicaties zijn speciaal ontwikkeld voor de kleine schermpjes op mobiele telefoons. De weergegeven advertenties bevatten slechts 18 tekens tegenover 35 tekens bij de normale AdWords advertenties. Ook kunnen gebruikers door te klikken, naast een verwijzing naar de website, direct de adverteerder bellen. Dit maakt het mobiel adverteren via Google voor een adverteerder erg interessant.

De zoekresultaten die de mobiele zoekmachine van Google weergeeft zijn (nog) beperkt. Dit omdat er nog relatief weinig mobiele websites zijn. Om deze reden zullen gebruikers (eigen ervaring) na een zoekactie die niet het gewenste resultaat oplevert de optie zoeken op internet gebruiken. Hiermee wisselt de zoekmachine van de mobiele applicatie naar de webapplicatie.

Gevolg is dat de mobiele advertenties niet worden weergegeven ondanks dat je met een mobiele telefoon op het web surft.

De iPhone

Als je met je iPhone een verbinding hebt via een GSMnetwerk en naar www.google.nl surft, kom je in de speciale Safari versie van de mobiele zoekmachine (www.google.nl/m). Wanneer je vervolgens zoekt verschijnen er geen Mobile Advertenties maar normale Tekstadvertenties.

Dit is opvallend aangezien je;
* Verbonden bent met een GSMnetwerk (Google zou moeten herkennen dat je met een mobiele telefoon zoekt).
* Zoekt via www.google.nl/m (de mobiele zoekmachine van Google, Google herkent inderdaad dat je met een mobiele telefoon zoekt).

Wanneer een iPhone gebruiker met WiFi verbonden is, herkent Google ook dat je met een mobiel apparaat op het internet surft. Wederom geeft Google geen mobiele advertenties weer.

Apple heeft naar schatting in 2007 zo’n 4 miljoen iPhones verkocht. In 2008 verwacht zij nog eens 10 miljoen iPhones te verkopen (4). In totaal zullen er eind 2008 wereldwijd zo’n 14 miljoen iPhone gebruikers zijn. Dit zijn 14 miljoen mobiele internetgebruikers die door Google worden gebruikt om de verkoop van mobiele tekstadvertentiecampagnes te stimuleren. Dit zijn 14 miljoen mobiele internetgebruikers die niet bereikt worden met een mobiele advertentiecampagne.

En hoe zit dat met normale toestellen? Uit een test met een Sony Ericsson K550i blijkt dat een actieve AdWords campagne, gericht op mobiele gebruikers van Google, inderdaad geen advertenties weergeeft wanneer er gezocht wordt binnen de ‘normale’ webapplicatie (zoeken op internet). Zodra er binnen de Mobiele applicatie van de Google zoekmachine gezocht wordt op hetzelfde keyword verschijnen de mobiele AdWords advertenties wel.

Conclusie

Ondanks dat Google herkent dat je met een mobiel toestel surft en daardoor de mobiele variant van haar zoekmachine toont, geeft hij op de iPhone helaas nog niet altijd mobiele advertenties weer. Daarbij is de Nederlandse mobiele internetmarkt nog relatief klein omdat er weinig mobiele internetsites om voldoende zoekresultaten weer te geven. Hierdoor zal de gebruiker verder zoeken binnen het normale internet.

Desondanks is voor adverteerders een mobiele zichtbaarheid juist nu goed te creëren. Enerzijds kan dit via contextuele advertenties (Google AdWords/AdSense) en anderzijds via visuele advertenties (mobiele banners). Vanuit Marvellous en iProspect adviseren we daarnaast om een mobiele versie van je website te maken. Deze kan, door het relatief kleine aantal mobiele websites, snel een hoge score behalen in de natuurlijke zoekresultaten. Dit alles is in combinatie met de groeiende markt een win-win situatie voor de adverteerder die hier snel op in speelt!

1 Bron: http://www.nu.nl
2 Bron: http://www.iphoneclub.nl
3 Bron: http://googlemobile.blogspot.com
4 Bron: http://pro.tweakers.net

...

Verder lezen over Google

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Willow is de kwantumcomputer van Google en de processor binnenin kan in 5 minuten iets berekenen waar een andere computer waarschijnlijk nooit iets mee zou kunnen.

Technology11.12.2024

Google introduceert kwantumcomputer: ‘Parallelle universa bestaan’

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

We blijven ondanks dat TikTok ook steeds vaker als zoekmachine wordt gebruikt toch vrolijk door-Googelen. Dit was trending in 2024.

Search10.12.2024

Trending: dit zochten we meer dan ooit op Google in 2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Hij zei dat je zelfs al vroeg in 2025 heel nieuwe dingen kunt doen dan nu. Hij spreekt over een duidelijke shift en zegt dat er nog heel veel innovatie aankomt.

Search06.12.2024

Google: Google Zoeken gaat volledig veranderen volgend jaar

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

Google en OpenAI zijn verwikkeld in een strijd: wie heeft straks de generatieve AI-tool voor video's in handen?

Online05.12.2024

Google wil ook AI-video’s maken net als OpenAI Sora

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

DeepMind, het AI-onderzoeksbedrijf van Google, heeft GenCast gelanceerd: een geavanceerd AI-model dat niet alleen weersvoorspellingen naar een hoger niveau tilt, maar ook levens kan redden door sneller en nauwkeuriger extreme weersomstandigheden te voorspellen.

Technology05.12.2024

DeepMind introduceert GenCast: AI-Revolutie in weersvoorspellingen

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Elk jaar publiceert Google een overzicht van de meest trending zoekopdrachten wereldwijd, beter bekend als de "Year in Search" (voorheen Zeitgeist). Dit rapport geeft inzicht in de onderwerpen die mensen het afgelopen jaar het meest bezighielden.

Search03.12.2024

Wat kunnen we verwachten van Google’s ‘Year in Search 2024’?

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Je steekt elke dag heel veel tijd en liefde in je website, maar dat wordt niet beloond in de vorm van meer bezoekers of inkomsten? De manier om je website meer op het vizier te krijgen van bijvoorbeeld Google, en daarmee indirect dus ook meer mensen, dat is om je content te verrijken. Dat kun je bijvoorbeeld doen met beeld, maar ook met backlinks. Dit is wat dat is en vooral: hoe je ze gebruikt.

DC Business02.12.2024

Laat je website groeien met backlinks: zo pak je dat aan

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Het is bij bijvoorbeeld Slack letterlijk hoe een snelle call heet: Huddles zijn mogelijk om te houden als videomeetings, straks ook in Google Chat.

Online28.11.2024

Google Chat wil meer op het populaire Slack lijken

Verder lezen over iPhone

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Je wil toch weten hoe lang het nog duurt voordat je telefoon weer helemaal vol is. iPhone zou dat vanaf iOS 18.2 gaan laten zien.

Mobile06.11.2024

iPhone krijgt een oplaadfunctie die we op alle toestellen willen

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Refurbished iPhones winnen snel aan populariteit door hun duurzaamheid en lagere prijs. Voor consumenten die op zoek zijn naar een betrouwbaar en betaalbaar alternatief voor nieuwe modellen, bieden refurbished iPhones zoals de iPhone 14 en iPhone 14 Pro uitstekende prestaties tegen een gereduceerde prijs.

Lifestyle31.10.2024

Refurbished iPhones: slimme keuze voor 2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Binnenkort kun je Apple’s AI ook gebruiken op jouw iPhone. Hoewel, ‘binnenkort’: dit is pas in april 2025, dus nog een klein half jaar van nu.

Mobile29.10.2024

Apple Intelligence komt ook naar jouw iPhone

Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes

De oordopjes, die ook al officieel zijn goedgekeurd als gehoorapparaten, kunnen straks dus ook worden gebruikt om te testen hoe het met je gehoor is. 

Gadgets21.10.2024

Apple laat je je gehoor testen met je oordopjes

Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone

Apple laat bedrijven zelf aanpassen hoe ze eruitzien als ze je mailen of bellen op je iPhone, dat kan in de Business Connect-tool.

Mobile17.10.2024

Bedrijven zien er professioneler uit op je iPhone

Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit

Een transparante iPhone 16? Klinkt cool, maar de manier waarop je het voor elkaar krijgt is een kwestie van: doe maar niet zelf. Gelukkig hebben anderen het gedaan.

Mobile09.10.2024

Zo ziet een transparante iPhone 16 eruit

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Heb je je iPhone vandaag geüpdatet? Dat is een goed idee, want de eerste update van iOS 18 is een feit.

Mobile04.10.2024

De eerste update van iOS 18 is uit: dit is wat 18.0.1 doet

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?

Verknocht aan je iPhone SE en zijn lekker retro home-knop? Dan hopen we voor je dat die nog even heel blijft: de nieuwe heeft het niet.

Mobile02.10.2024

Heeft de aankomende iPhone SE geen home-knop meer?